Bab 26

317 1 0
                                    

         Kaki diatur perlahan memasuki sebuah cafe mewah . Dia langsung membetulkan tudung yang dipakainya , cafe itu sunyi seperti tiada langsung seorang pelanggan pun yang datang .

        " Cik tania " sapa seseorang buatkan dia terkedu .

         " Ye , saya "

         Pelayan lelaki itu tersenyum , lalu dia memberikan isyarat supaya mengikutnya ke meja yang disediakan khas untuk blind date . Eh jap ? Tania ? Date ? Lawak apakah ini ya tohan .

        Dia menarik ganas kerusi lalu meletakkan beg sandangnya di kerusi sebelah . Pelayan itu meninggalkan sementara menunggu seseorang yang ingin dia berjumpa . Tania mengeluarkan sekeping nota yang dia terima pagi tadi .

        ' Aku tahu kau yang langgar artis tu . Kalau taknak masuk penjara , kau jumpa aku dekat cafe hard rock sebelah 7E petang ni pukul 5.00 '

        " Selamat datang , Ye dia sudah menanti tua disana " suara si pelayan itu , Tania segera menoleh untuk melihat siapakah gerangan yang sebegitu beraninya mengugut dia .

      Lelaki misteri , berhoodie , berkaca mata , bertopeng menutup hidung serta mulutnya .

       Lelaki itu tergesa ke arah tania , lelaki misteri itu terus mengambil tempat di hadapan tania . Lelaki itu menanggalkan topengnya .

        " Maaf sebab lewat sikit , jalan jem tadi . Kau dah tunggu lama ke ? "

        Dia terkedu , eh ni bukan artis yang aku terlanggar hari tu ke ? Desis hati kecil tania .

      " kenapa ? Oh ya terkejut ? Maaf lah aku terpaksa buat temujanji kat tempat yang sepi macam ni . Bytheway kau tak payah risau kat sini semuanya selamat . " ujar lelaki tersebut .

       " Permainan apa yang sedang awak mainkan Encik Azrul Haikal bin Othman ? Apa motif awak buat surat ugutan ni ! " bentak tania lalu meletakkan nota itu di meja . Tania bangun ingin beredar dari situ .

      " Nur Imani Najwa ! " Tania terkedu , macam mana mamat biol ni boleh tahu nama sebenar dia .

     Tania menoleh perlahan . Kelihatan mamat biol itu laju menghampirinya .

       Erul merapatkan mukanya ke muka tania . Dia meletakkan kedua tangannya di bahu gadis naif itu .

      Bayangkan lah jejaka kacak muka ada sedikit kacukkan korean maybe ? Tengah tenung kau sambil tersenyum sinis . Like signal kau aku punya .

      ' ish psiko gila , eh jangan buat dia nak bunuh aku sudah lah eeiii tak sanggup mati awal . Aku tak kawen lagi lah ' tania merapatkan kedua belah matanya .

        " Aku tak kahwin lagi . Aku taknak mati muda , lepaskan aku "

         " Hoi ape kau meroyan ni syaiton ! Siapa je tang nak bunuh kau " satu tamparan hinggap di muka tania menyebabkan dia tersedar kembali dari angannya tadi .

     " Bukan aku yang mulakan permainan ni tapi kau ! Nak tak nak kau kena teruskan . Esok pukul 8.00 pagi kau datang ke rumah aku . Tugas kau sekarang adalah menjaga aku " Arah lelaki bernama azrul itu lalu dia memakai kacamata hitamnya dan menolak kuat daun pintu cafe tersebut .

       Bapak kerek sia mamat ni . Baru jadi artis , belum lagi ganti pak najib .

       ' wait ! Macam mana dia tahu nama aku ? Eh dia ni siapa ? ' 

       Tania mengejar mamat sombong , bongkak lagi angkuh itu semahunya . Kerana dia pasti segala rahsia berkaitan dia lelaki tak guna itu tahu .

       Tania menarik kasar lengan azrul menyebabkan keduanya jatuh ke belakang dalam posisi azrul tertiarap di atas tubuh kecil milik tania . Dan ya azrul pitam .

       " Hoi "

        Takde respon daripada azrul , membuatkan tania nekad menolak tubuh sasa itu . Tapi hanyalah sia kerana apalah daya kudrat seorang wanita . Gigih dia menolak , tapi tak berkesan

       ' Makan batu-bata ke apa budak ni ? Berat sia . Badan takde lah sesado aaron aziz mahupun adi putra , biasa je macam shukri yahya , muka tu kalau elok macam nazim othman takpe lah jugak nak jatuh atas aku . Ni dah macam pian kpop yang tak berapa nak kpop tapi perasan dirinya acah artis kpop ' tania memukul perlahan kepalanya , sempat pulak kau mengutuk orang eh .

        " Tolong ! "

        Muncul seorang jejaka memghulurkan bantuan , jejaka tersebut memakai hoodie persis si mamat biol bernama azrul ni . Tania mengucapkan terima kasih . Dan jejaka itu hanya memgangguk tanda sama-sama barangkali , wah memandai author eh tah mamat tu angguk sebab lain ke apa ke . Aduh ! Dibalingnya pulak aku dengan tin kosong oh siap kau malam ni author *mata ke atas*

      Jejaka itu merenung tania seketika dan seakan kenal dengan tania . Lalu belum sempat tania berbicara jejaka itu terus berlalu pergi . Tania langsung melihat mamat annoying yang sedap landing di pangkuan ribanya , Tania menampar pipi azrul berkali-kali hingga lelaki itu tersedar .

       " i kat mana ni ? Aduh hey you kenapa tampar pipi i . Tak boleh kejut elok sikit ke " bebel azrul .

      Tania mencebik , bagus aku tampar kalau buatnya aku sepak terajang tadi . Ewah kejut elok ? Kau pun perangai dua kali lagi kejam dari syaiton . Syaiton pun tak sekejam kau , astagfirullahalazim tak baik mengata orang tapi memang fakta pun . Muka saja helok perangai kalah syaiton dari first jumpa pun dah rasa dia ni bala untuk aku .

        " Eh si cantik ! You buatpe kat sini ? Eh kejap macam mana i boleh ade kat sini ? Aduh peningnya " adu azrul keliru .

       Sah ! Mamat ni biol . Sayang muka kacak tapi gila !

         " Maaf lah encik azrul saya takde masa nak berdrama disini , apa pun soalan yang saya nak tanya tadi pun saya dah lupa . Jadi jumpa esok jelah , jangan risau saya takkan lari . Saya akan bertanggungjawap atas apa yang terjadi " Tania nekad , dia perlu menjaga si mamat biol ni sampai sembuh . Teruk pulak biol dia ni , harap-harap dia sembuh dengan cepat . Takdelah aku nak kena ugut .

     Tania kerling jam jenama bonia di tangannya , sudah hampir maghrib . Dia memgangkat bontotnya lalu meninggalkan si biol yang terpinga-pinga kehairanan .

        " sayang cantik tapi gila ! Tak kenal tetiba nak bertanggungjawap bagai eh eh kesian " luah azrul yang dalam tak sedar dia sebenarnya yang gila .

Berikan Aku CintaWhere stories live. Discover now