Prolog

22.2K 879 33
                                    

Aku mengemas buku mengikut jadual. Hari ni ada jamuan perlantikkan pengawas. So, takyahlah aku bawa banyak buku!

Nama aku Nadyra Irdina. Aku berumur 17 tahun. (SPM. Well, yeah. Obviously.)

Aku hidup bahagia sangat-sangat. (Yeke?)

Sampailah satu hari tu, mama kata;

"Mama nak Dyra kahwin awal."

Dan sejak itu, aku takut kalau mama dah jumpa calon menantu dia. Tapi, aku baru 17 tahun. Awal sangat tu!

Macam-macam alasan aku dah bagi, tapi...

"Kalau Dyra kahwin awal, senang mama uruskan kamu."

"Kalau Dyra kahwin awal, makin jauh Dyra dari melakukan perbuatan tak elok."

"Kalau Dyra kahwin awal, nanti Dyra boleh belajar hidup rumahtangga. Itulah, kalau melentur buluh, biarlah dari rebungnya."

Itulah 3 diantara 101 alasan mama. (Seratus satulah sangat.)

Orang lain pula?

"Ikut jelah dengar cakap mama kamu tu."

Haih, pagi-pagi ni dah stres tahu tak?

"Dyra dah siap kemas buku?" Tanya mama tersengih-sengih.

Alamak, macam ada sesuatu je.

"Dah. Kenapa mama tersengih je?" Tanyaku. "Takde apa...saja je nak gembira hari ni. Salah ke?" Kata mama.

"Tak...tak salah. Cuma, pelik." Kataku. "Dahlah, cepat ambil beg tu. Nanti lambat sampai sekolah, baru tahu." Kata mama.

Aku terus mengalas begku lalu berjalan menuju ke kereta.

SMK Desa Indah

Aku melangkah masuk ke pagar besar sambil melambai tangan kearah mama.

"Bye!" Jeritku. "Bye!" Balas mama lalu pergi. Aku terus mengorak langkah ke tapak perhimpunan.

Dan pada pagi itu, mood aku terus down. Kenapa?

Pagi-pagi tu, aku dah ternampak kelibat mamat poyo tu dulu.

Faqih Ziedan. Anak kawan baik mama.

Weyh, tahap annoying dia memang infinity. Tapi, hensemlah juga.

Tapi, apa gunanya hensem tapi poyo tahap gaban? Tak kuasa aku.

Masalahnya, ramai orang yang ada crush kat dia. Kalau diorang kenal dia, mesti diorang menyesal pernah suka dia.

Dahlah, malas aku nak fikir.

Aku terus melabuhkan punggung diatas lantai simen tapak perhimpunan ni.

Kawan baik aku, Elisya, dah mula bertanya.

"Asal muka kau monyok je ni? Oh, mak kau suruh kahwin dua eh?" Kata Elisya, tergelak.

"Weyh, tak lawak." Kataku. Ada pula dia buat lawak pagi-pagi ni. Tapi, aku terpaksa mengaku yang apa dia kata tu lawak juga.

"Habis tu?" Tanya Elisya. "Tu hah, pagi-pagi dah nampak muka si alien tu."

Ye, aku panggil Faqih alien.

"Oh, hahaha. Faqih?" Tanya Elisya. "Iyolah, siapa lagi?" Jawabku. "Asal kau tak suka Faqih eh? Hensem apa dia tu." Kata Elisya.

"Eh, hello! Mak aku dengan mak dia kawan baik eh. So, aku tahu perangai dia lebih daripada kau." Kataku.

"Yelah...tapi, nanti kau jumpa dia nanti juga dalam kelas." Kata Elisya. "Itulah masalahnya." Kataku.

Faqih's POV;

Ish, pagi-pagi dah nampak muka budak mentah tu. Menyemaklah muka Dyra tu.

Asallah aku sama sekolah dengan dia?

Paling teruk, asal aku satu kelas dengan dia? Malangnya hidup aku.

Nanti luar sekolah, jumpa dia lagi. Semua salah ibu.

Haish, muka cantik bagai tapi perangai bluekk!

Tolonglah masa, cepat sikit. Aku nak balik!

Nanti pula ada jamuan perlantikkan pengawas, terpaksalah aku hadap muka dia sampai petang.

Like, seriously?

Jamuan Perlantikkan Pengawas

Rezeki aku dapat jawatan ketua pengawas. Padan muka budak mentah tak ada apa-apa jawatan.

MUAHAHAHA!

Back to Nadyra's POV;

Asal dia dapat jawatan? Weyh, tak layak ah! Nak tersedak aku dengar nama dia dilantik sebagai ketua pengawas.

Eh, please! Dahlah tadi dia pandang aku, muka berlagak dia weyh...

OH PLEASE, THIS IS A NIGHTMARE!

Tak apa, sabar Dyra...sabar...ini semua dugaan dari Tuhan...

"Semua pengawas dibenarkan mengambil makanan di ruang belakang sana." Kata guru disiplin, Cikgu Nazami melalui speaker.

Aku terus melangkah menuju ke ruang belakang bersama rakan pengawasku, Dania dan Afiqah.

"Weyh, musuh kau jadi ketua pengawas. Habislah kau..." kata Dania.

"Ala, kalau dia buat hal aku report je kat mak dia. Kat luar sekolah, dia bukan ketua pengawas pun." Kataku.

Sedang aku beratur mengambil makanan, aku terdengar suara lelaki memanggilku perlahan.

"Dyra!" Panggil lelaki itu. Aku terus menoleh kebelakang.

Oh, alien rupanya.

"Padan muka kau, tak ada jawatan." Kata Faqih sambil menjelir lidah.

Thats it. I'm going to kill him.

Suami Satu KelasWhere stories live. Discover now