B2: Jodoh Budak Mentah

17.2K 722 47
                                    

"Kenapa Faqih kena kahwin dengan dia, ibu?" Tanya Faqih. Lidah aku terkelu. Like, seriously? With Faqih?

"Kalau nak kahwinkan Dyra, ada ramai lagi orang ma." Kataku kecewa. "Tulah ma, kamikan muda lagi...dahlah SPM tahun ni." Kata Faqih.

"Hah, baguslah tu. Boleh belajar sama-sama." Kata Untie Afrina.

"But..." tak sempatku habiskan ayat, mama dah menyampuk.

"No buts. Kahwin juga dengan Faqih." Kata mama. "Mama, Faqih tak nak kahwin! Awal sangat." Kata Faqih.

"Okay apa kahwin awal? Terhindar dari maksiat, boleh ulangkaji sama-sama, cepat ibu dengan untie dapat cucu." Kata Untie Afrina.

EEEUUUW. CUECUE. (Lol)

"Tapi kitorang dahlah sama kelas!" Kata Faqih. "Kalau tak pasti pasal kerja sekolah, boleh tanya pasangan masing-masing." Kata mama.

"Dah, keputusan kami muktamad." Kata Untie Afrina.

SMK Desa Indah

-Kelas 5 Adil

Aku hanya terfikir apa yang dikatakan mama semalam. Kenapa dengan Faqih? Musuh aku? Classmate aku?

Tapi, aku tengok dia relax je.

Faqih's POV;

Asal aku kena kahwin dengan budak mentah tu? Lagi penting, macam mana reputasi aku kalau satu sekolah ni tahu aku nak kahwin?

Dahlah aku ni muda lagi. Manalah ada pengalaman berkahwin? Dahlah ibu tetapkan kami kahwin 2 minggu lagi.

Marilah kita berhuhu~

Rehat

Back to Nadyra's POV;

Aku bersama kawan-kawanku, Elisya, Dania dan Afiqah rehat bersama di kantin.

Aku hanya melabuhkan punggung dibangku yang disediakan. Senyap. Kaku. Terfikir pasal aku dan Faqih.

"Weyh, kau okey tak ni?" Tanya Afiqah. "Tulah, muka masam je dari tadi." Kata Elisya.

"Mak kau suruh kahwinkan?" Tanya Dania. Aku hanya mengangguk. "Tapi selama ni mak kau suruh kahwin okey jer." Kata Afiqah.

"Kau tak tahu aku kena kahwin dengan siapa..." Kataku lemah. AAAAHHH! Asal dunia kejam sangat?!

"Siapa? Bagitahulah." Kata Dania. "Seorang manusia." Kataku. Malas nak kata nama si alien tu.

"Bagitahulah nama manusia tu..." Pujuk Elisya. "Mamat alien tu." Kataku.

"APA?! FAQIH?!" Kata Elisya dengan kuat. Terkejut sangatlah tu. "Woi, diamlah! Kang orang lain dengar, apatah diorang fikir." Kataku.

"Serious? Mak kau suruh kahwin dengan dia?" Tanya Afiqah. "Iye..." Kataku.

"Hah, baguslah tu. Korangkan benci antara satu sama lain. Benci, lama-lama jadi sayang." Usik Dania. "Tak lawak." Kataku.

"Siapa buat lawak?" Kata Dania. "Bila korang nak kahwin? Aku nak datang! Haha, jkjk." Kata Elisya.

(JK= Just Kidding.)

"Datanglah! Aku layan tetamu macam kau dengan penumbuk." Kataku. "Alooo, jangan marah-marah." Kata Elisya.

"Tapi, korang kena janji untuk jangan bagitahu orang lain pasal ni. Korang tak boleh juga jerit-jerit macam 'Dyra suka Faqih.' terutamanya kau Afiqah." Kataku.

"Hehe." Balas Afiqah. "Ingat, ni rahsia yang besar. Kalau satu sekolah ni tau aku kahwin dengan Faqih, aku yang kena tanggung nanti. Faham?" Kataku.

"Faham tuan!" Kata kawan-kawanku.

Rumah

Aku memasuki rumahku dengan longlai. Aku terus memasuki bilik lalu menguncinya. Letihlah lepas balik dari sekolah!

Baru nak tidur, tiba-tiba...

"Dyra! Mari turun jap." Panggil mama. Huhu, apa lagi?

Aku terus keluar dari bilikku lalu turun ke bawah.

"Ye ma?" Kataku. "Mama dah tetapkan tarikh perkahwinan kamu dengan Faqih." Kata mama. "Bila?" Kataku. Uish, cepatnya mama pilih tarikh.

Minggu depan!" Kata mama, teruja.

Terkejut aku! Nasib baik bukan tengah minum air. Tersedak atau tersembur juga kang.

"What ma? Minggu depan? Are you serious?" Kataku. Biar betul mama ni?

"Yes! Lagipun, mama dah tak sabar nak dapat menantu." Kata mama.

Faqih's POV;

"But, why next week? Its too early." Kataku. "Sebab ibu dengan untie tak nak ganggu SPM kamu bila dah nak dekat nanti. Sekarang ni baru awal tahun, relax lah sikit." Kata ibu.

"Kalau ibu tak kahwinkan kami, lagilah SPM kami tidak terganggu." Kataku. "Tapi, korang boleh belajar sama-sama! Kan lagi bagus belajar berkumpulan." Kata ibu.

"Bu, itu bukan berkumpulan kalau ada dua orang je." Kataku. "So what? Janji ada geng belajar. Okeylah tu." Kata ibu.

Hish, terpaksalah aku mengalah dengan ibu. Ada dia suruh aku kahwin minggu depan? Itu kerja gila namanya!

"Ibu, please? I don't want to marry her. Faqih nak belajar dulu." Kataku mencari alasan. "Eleyh, tak kahwin pun ibu tengok tak belajar." Kata ibu.

Huhu. Asallah hidup aku macam ni?

"Tapi, lepas kahwin tu kan hari sekolah? Mestilah kami penat." Kataku. "Minggu depankan cuti sekolah." Kata ibu.

Ish, lupa pula. Damn you school holidays! (Tapi kalau biasanya suka pula😒)

"Dah. Tak ada alasan lagi. Next week, you are going to be Nadyra Irdina's legal husband." Kata ibu.

Dalam masa beberapa hari sahaja lagi, aku akan jadi suami orang. Dan orang itu adalah musuh aku.

Wow.

Suami Satu KelasWhere stories live. Discover now