"Haaa!" Syu menghempas bukubdi atas meja Lia. Terkejut Lia sampai terjungkit bahunya.
"Berangan lah tu.. Tak habis2 berangan."
"Syu! Terkejut lah aku. Suka buat macam nih."
"Dah kau tuh, berangan tak henti2. Dengan tongkat dagunya. Tak elok lah tongkat dagu."
"Tak de papelah. Kau nih. Haihhh. Mana cikgu nih.." Lia menguap lalu meletakkan dagunya ke atas meja kelas.
"Lama2 macam nih. Lena lagi aq ni syu.. "
"Kau dari form 4 dulu, memang muka kau muke tido dalam kelas. Tido je lah. Nnty cikgu masuk kau bangun lah. "
Lama kelamaan mata Lia mula kuyu. Terasa berat kelopak matanya. Sekali lagi dia menguap. Akhirnya lena dia di dalam kelas.
Macam tu lah bila sekolah berasrama. Ngantok sedia.
×××××××××××
"Bangun!!" Jerit fael.
Lia yang mendengar fael jerit bangun terus berdiri secara mengejut. Setelah dia berdiri, kedengaran budak kelas ketawa. Lia memerhati sekeliling. Ahhhh!!! Dyerg kenekan aq ke? Haihhhh...
Lia dduk kembali. Sambil menggosok matanya. Malu. Memang malu. Jahat budak2 laki nih. Tak dk kerja lain.
"Am, Lia malu tu. G la pujuk."
Am hanya tersenyum. Am, seorang lelaki yang tinggi. Berasal dari johor. Seorang anak orang kaya. Ye, memang semua ciri2 lelaki idaman korang tu mmang ada kat dye. Tapi dye ni pendiam. Tak pernah nk dengar suara dye dalam kelas melainkan bila cikgu tanya n dye kene jawab. Kalau tak, memang tak akan bercakap lah dia. Even, kalau menyembang dengan kawan2 pun ssah nk dgar suara dye. Sbb dye malu dgan perempuan. Menurut meor, am tu riuh dye kalah pompuan, cume bila dgan lelaki sahaja.
Dari tingkatan 4 lagi. Am dgan Lia selalu kene ejek bersama. Padahal dyerg tak pernah bercakap pun. Lia ni pemalu dgan lelaki. Tapi bercakap la jugak.
Secara jujurnya, waktu form 4 Lia memang minat dekat dye. Mungkin sbb selalu dh kene ejek bersama. Tapi lama kelamaan dia sedar yang sebenarnye dia seronok kene gurau. Tiada pun perasaan sayang tu. Tapi kalau am ajak kahwin, mungkin dia setuju. Rezeki jangan ditolak.
××××××××××××××
"Aishhh.. Geram plak aq. Hari ni kita belajar satu subjek je. Yg lain menyembang, tidor. Budak lelaki meroyan kat blakang."
"Rilex la Su, baru awal tahun. Spm lambat lagi."
"Kau cakap senang Lia. Kau tidur pun cerdik, aq nih. Jenuh tahan mata dalam kelas."
Haihhh.. Su, kau tak tahu aq menahan mata waktu malam. Korang tidur sedap2, aq dduk lagi kat meja belajar. Sebab tu aq tidur dalam kelas.
Keluh Lia dalam hati.
Lepas balik sekolah Lia terus ke dewan makan untuk makan tengahari dan ke surau untuk solat zohor.
Di surau dia bertemu dengan dua sahabat baiknya. Awin dan mimi. Hubungan merwka sangat akrab walau bukan sekelas, sebilik dan bukan satu bilik prep. Aneh kan?
"Awin... Mimi.... Best kelas hari ni? " Lia bertanya sambil tersengih.
"Kau dah kenapa sengih ceng gini nih? Belajar sikit la tu? Aq pack gila kot. Malam ni tdo lewat lagi la aq."
"Hahahha. Kesian awin. Aq biase2 je. Aq pun tak tahu aq belajar ape. Biaselah aq. Tdo dalam kelas. Awin ni je yg semangat tak tdo dalam kelas "
"Malam ni aq rse tak leh lepak la.. Kerja aq sumpah banyak. Cikgu kelas aq tu macam nk bgi kterg tercekik je."
"Ape yg tercekik nye? Dye bg makan ke?"
"Bukan lah. Dah kerja banyak sangat. Nk makan pun kene laju2 takot tak sempat siapkan. Tu yg tercekik tu. "
"Lol. Hamba siaa... Kau tengok awin ni lia "
"Hahahahahahahha.. Tah pape la kau nih awin. Dah lah, aq nk g bilik prep. Malam ni awin busy. Aq tidur bilik ahh. Jumpa besok k?"
"Assalamualaikum."
"Walaikumusalam."
×××××××××××××××××××××
Subhanallah walhamdulilaah wa la ila ha ilallah allah u akbar. Wala hau la wala ku wata ila billa hil aliyil azim.
Lia terjaga dari tidur nye. Bilik nya masih gelap. Dia org pertama yang bangun. Lalu, azan subuh berkumandang. Beberapa rakan bilik nye juga terjaga dari laungan kalimah suci tersebut. Usai mengambil wudhu, dia dan nia turun ke surau. Sunyi surau pada pagi itu. Maklumlah, hari cuti. Semua nye pakat nak bangun lambat.
"Haihhhh. Tiga orang je?." Tanya nia.
"Begitu lah nampaknye."
Tidak lama kemudian, mereka solat subuh berjemaah.
Pelik..
Hati lia terdetik.
Sape yang jadi imam ni? Tak pernah dengar suara nih. Sedap nye.. Haihhh..
Setelah itu bermula lah tugas Lia untuk mengejutkan semua ahli biliknya yang ketiduran. Kesemuanya 10 orang. Ada yang senang bangun, ada yang berguling guling macam budak kecik.
"Ika, bangun... Subuh gajah dah nihh. Ya Allah. Anak dara nih.. Ika!! Nnty lambat.. Bangun lah."
"Lambat? Lambat ape nye?"
" Ha! Lupa dah la tu. Merentas desa awk.. Bangun!!!! "
Haihhh.. Lama lama boleh jadi mak tiri aq nihh. Baru sorang. Allah. Penat aq nak kejut mereka nih.
YOU ARE READING
Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta Matiku
Teen Fiction"Lia nak kahwin muda. Hehehehe" Lia, seorang gadis manja tetapi dari zaman sekolah lagi impian nak kahwin muda. "Ade ke orang yang nak kahwin dgan kau? Dah lah malu dgan lelaki!" Haiiii.. Mcam mana nak kahwin kalau dh pemalu kan? Tapi betul kan se...