"Kau sedar tak ape yang kau cakap tadi?"
"Cakap ape?"
"Suami soleh? Selama ni kau bukan main malu nak cakap dengan laki. Ni siap bergurau."
Haah.. Betul jugak.. Kenapa aq boleh cakap macam tu ye? Aduhhh..
Sambil menepuk dahi. Lia mula memikirkan insiden tadi.
"Haaa.. Dah mari dah. Mamat kedah kau.."
Sambil memuncungkan mulut nya ke arah Am. Am sedang berjalan keluar dr blok asrama. Lia yang mendengar kata kata Mimi terua melihat ape yang ditunjukkan oleh rakannya. Sambil berjalan, sesekali Lia menoleh ke arah Am. Entah. Dia pun tak tahu kenapa mata dia sesekali menoleh ke arah Am.
"Dah2 la tu. Karang terjatuh longkang kalau asik pandang Am. Sbb tak tgok jalan."
"Ishhh. Ade2 jelah kau nih. "
"Betul ape? Aq nampak mata kau. Tak payah tipu lah."
"Kau nihh. Dah2. Jom kita pergi tengok Awin. Ape dye buat hari ni? Tak jumpa dia lagi. "
*********************
"Heii.. Am.. Ape citer? Kau okay dah?"
"Aq okay lahh. Kalau tak turun la kat sini."
"Haa.. Alhamdulillah.. Kau nak ape?"
"Aq nak aiskrim monica. Vanila eh?"
"Yupp.. Nahh.. Tiga ringgit."
"Anuar, pasaipa hang dk renyih nih? Meluat aq tengok. "
Anuar hanya menggeleng sambil tersenyum. Am hanya menggeleng sambil menolak pintu untuk keluar. Dikoyakkan kertas pembalut aiskrim lalu dibuang ke dalam tong sampah. Sambil berjalan dia menghabiskan aiskrim di tangannya. Dia bergegas ke telefon awam di sebelah bilik warden. Diangkat gagang telefon dan mendail nombor.
"Assalamualaikum. Ibu, Am nih. "
.................
"Sihat bu. Tak dak pa aih. Ibu jangan dk risau naah? Am baik baik ja nihh. "
...................
"Dah la bu! Am leklok ja nihh. Jangan habaq kat ayah plak naah? Satgi kalot nak mai sini. "
.....................
"Ye bu. Am jaga diri. Ibu pun jaga diri naah? Kirim salam kat ayah dgan adik2 naah?.
.......................
" walaikumusalam."
***********************
Sambil menanti kehadiran Awin dan Mimi, Lia membuka diarynya. Cantik sungguh. Pemberian oleh Nia. Bukunya tidaklah tebal mana. Berbulu biru sebagai muka depan. Ditatah dengan manik2 yang ringkas di atas. Sungguh menambat hati nya. Pandai Nia memahami selera nya.
Dibaca pada muka surat pertama. Impiannya.
IMPIAN HARMILIA 💟
Solehah
Pupuk iman supaya kuat.Spm
9A lahh.. Spe yang tak nak.Kahwin
Well, I nak kahwin muda.Impian,
Harmilia.Ditenungnya impiannya. Muka surat itu benar benar digemarinya. Terasa cantik sekali. Ntah mengapa impian nya dari dulu lagi. Dia ingin kahwin muda.
Hmmm.. Agak2 nye lah kan? Macam mana lah suami aq nanti. Arranged atau aq jumpa sendiri?
Dia mendagu sambil membayang kan pelbagai kerenah suami yang harua dilayani.
Mungkin, yang banyak bercerita, sehingga mulunya tak reti duduk diam.
Mungkin, yang keras kepala, sehingga hanya dia yang harus mengalah.
Mungkin, ahli korporat, sehingga tiada masa buatnya jika mendapat projek baru.
Haihhhh.. Takot betul kalau dapat suami yang macam tu. Tapi mana nak ada dah lelaki yang betul2 charming. Berangan Lia.
"Lia jom makan."
Terkejut dengan kehadiran sahabat baiknya, segera dia menutup buku tersebut. Lalu menyimpan di atas rak bukunya.
*****************
Isnin.. Kelas yang paling padat dan memenatkan. Baru sudah cuti dua hari. Cikgu baru sahaja keluar dari kelas. Lia segera mengemas buku nya dan membetulkan tudungnya. Dia melepaskan keluhan yang berat. Lalu meletakkan kepala nya di atas meja.
"Weyh, Lia. "
"Haa.. Fael, ade ape?"
"Ni haa. Aq nak sampaikan pesanan seseorang."
Lia memandang Fael dengan mata yang tajam dan dikecilkan sedikit. Berkerut keningnya. Dipandang wajah Fael. Barangkali scan sama ada Fael menipu atau tidak. Melihat Fael yang tiada respon dan hanya mendiamkan diri. Lia membalas.
"Aq tak dak masa nak dengar kau buat lawak lah. Jangan main2 lahh."
"Ek eleh. Aq serius nih."
Dengan keluhan yang berat.
"Cakap lah cepat. Ape yang ingin disampaikan?"
"Anuar kirim salam. Dia kata boleh je kalau nak berkenalan."
"Haa? Anuar mana nih? "
"Aik? Takkan kau tak kenal? "
Tiada jawapan.
"Pengawas koop semalam tu."
Alamak. Aq dah agak dah. Aq nak buat ape nih? Awin. Tolong lah aq. Mimi!!! Malu aq tak habis lagi nih.
Lia berperang dengan hatinya sendiri. Ditepuk nya dahi dan digarukan kepala yang tak bergatal. Lia tersenyum kelat.
"Ermmmm...
....................
Haa.. Ye. Kau kirim salam lah balik ""Eh, Lia. Kalau kau dengan dia, maknanya kau tak suka Am dah la kan? Kesian Am."
"Tak dk maknanya. Tak habis habis nak ejek aq dengan dia."
"Yelaaa... Kalau kau dah tak suka doa, sape lagi nak suke dia "
"Budak pendiam dan beku tu, ramai je yang suke. Cuba kalau dia senyum sikit, konfirm lg ramai usyar dia. Btw, aq dgan Anuar tu baru jumpa semalam. Nama dia pun tak tahu."
"So, korang baru start nak kenal lah nih?"
Lia termenung.
Ape masalah diorang nih? Alahhh... Kenapa la Mimi tak sekelas dengan aku? Mimi, tolong lah aq.
YOU ARE READING
Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta Matiku
Teen Fiction"Lia nak kahwin muda. Hehehehe" Lia, seorang gadis manja tetapi dari zaman sekolah lagi impian nak kahwin muda. "Ade ke orang yang nak kahwin dgan kau? Dah lah malu dgan lelaki!" Haiiii.. Mcam mana nak kahwin kalau dh pemalu kan? Tapi betul kan se...