Betul ke?

138 11 3
                                    

Setelah menyarungkan baju sukan nye yang bewarna merah, Lia menyarungkan tudung nya dan berlari ke bilik prep awin.

"Weyh, weyh weyh weyh!!! Awin tolong aq. "

"Ape lagi si Lia ni? Awin pergi la tengok member kau tuh."

"Eleh, awin tolong ikat ni jap.". Lia memberi kain putih untuk diikat di lengannya.

Hari ni Lia tak berlari. Dia memilih untuk menjadi pasukan bulan sabit merah. Sukarelawan la katakan. Selesai mengikat kain putih tersebut, Lia duduk di kerusi Mimi.

" Hahahahhaah.."

"Asal kau gelak?"

"Tak dek lah. Kelakar la bayang kan kau dgan awin lari. Tak dapat ku byang. Tapi takpe. Kalau jatuh, cari aq tau? Aq tolong ubatkan okay?"

"Macam aq tak tahu sebelum kau ubatkan kau gelakkan dulu. Perangai."

"Dahlah. Aq gerak dulu. Nak g amik first aid kit. "

×××××××××××××

Bang!

Bunyi pistol ditembak menandakan peserta dah mula berlari. Pada garisan mula biasenya semua berebut rebut nak potong. Waktu tu lah banyak yang jatuh. Lia telah siap sedia di hadapan jalan raya. Lia nampak ade tiga pelajar jatuh. Dia bingkas berlari ke arah mereka.

Maklumlah, lia dah pernah pergi kursus pbsm sampai peringkat negeri. Mmg banyak ilmu kcemasan yang dia tahu. Usai mengubati luka mereka Lia kembali dduk.

"Bosan jugak tak lari. Termenung je. Tapi kalau lari penat lah pulak. Haihhh. "

Setelah setengah jam berlalu, satu per satu pelajar masuk ke dalam sekolah. Lia yang menunggu di depan jalan raya tersenyum melihat rakan rakannya yang lain telah selamat sampai ke sekolah.

Setelah semua pelajar tiba di sekolah. Mereka berkumpul di dalam dewan anggerik untuk menerima keputusan dan hadiah.. Minuman turut disdiakan.

"Awin, kau menang tak? Ke dapat markah je?"

"Setidak tidak nya aq menyumbang markah untuk rumah sukan aq. Kau ada?"

"Mimi, menang tak? Aq tak nampak dia pun. "

"Laa.. Aq ingat mimi sampai dulu. Sbb dye lari tinggalkan aq. "

"Takkan dia tak sampai lagi? "

Lia mencari Mimi di sekitar kawasan sekolah. Tiada. Di dalam tandas, di dalam dewan. Tiada.

Ape ni Lia. Dalam banyak2 orang. Kawan kau sendiri kau tak perasan dah balik ke belum? Mana aku nak cari Mimi nih?

Lia berjalan menghampiri jalan raya yang dia dduk sebagai pbsm tadi. Terlihat seorang pelajar berjalan dengan lemah longlai ke arah pagar sekolah.

Eh? Ade budak tak sampai lagi ke? Kenapa QM cakap dh tk dk budak?
Pucat nye muka dia. Dia sakit nih.

Lia berlari ke arah nya.

"Awak okay? Muka awak pucat ni"

Setiba nya Lia ke sisinya. Lelaki itu terus rebah ke lantai. Kelihatan lelaki itu tersangkut sangkut menarik nafas nya. Takut Lia melihatnya.

"Ya Allah. Kenapa nih? Macam mana ni? Takkan aq nak angkat dia. Tolong lah."

Tiba2 ade sebuah kereta yang menghampiri mereka. Lia tahu kereta itu. Cikgu azri dan ............

"Mimi? Kau okay tak? Kenapa kau naik kereta cikgu? Kenapa kau sampai lambat? Kau sakit ke?"

"Eh, kenapa dgan Am? Tolong angkat dia masuk dalam kereta. Teruk dh nih."

Am sudah tidak sedarkan diri apabila Lia sudah memapah dia ke dalam kereta cikgu. Lia dduk di sebelah Am. Dilihatnya muka Am sangat pucat. Lia risau bukan kepalang. Mimi dapat lihat wajah Lia yang cemas sambil cikgu azri menelefon ambulans.

Am, tolong okay. Kau akan okay.

Cikgu azri membawa Am ke tepi dewan dan menanti ambulans. Ramai yang di dalam dewan mengintai ngintai keadaan mereka di luar. Lia mengipas muka Am menggunakan kertas yang ada.

15 minit berlalu......

Pelajar terkejut dgan bunyi ambulans yang sampai. Lagi sekali terdengar suara pelajar yang riuh rendah mengintai keadaan mereka di luar. Ambulans tersebut berhenti dan terua mengangkat Am ke dalam ambulans tersebut. Cikgu Azri turut masuk ke dalam ambulans tersebut. Tinggal lah Lia dan Mimi di luar dewan.

"Lia! Kau sayang Am ye?"

"Eh, mana ada."

"Aq nampak risau kau tu. Sampai kau tak tanya keadaan aku. Sudah lah. Kalau dah sayang tu ngaku je lah."

"Eh, Mimi... Mana ade.."

Mungkin. Betul ke?

Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta MatikuWhere stories live. Discover now