Dalam perjalanan pulang ke sekolah, Lia lebih mendiamkan diri sambil memandang ke luar tingkap. Hati dan fikirannya lebih tenang melihat pemandangan sepanjang perjalanan. Manakala, pelajar yang lain telah lena dibuai mimpi akibat kepenatan mandi air terjun bagai tak ingat dunia. Lia yang tidak mandi juga berasa letih dan mengantuk.
Tiba-tiba Lia teringat akan kata-lata Am kepadannya.
"Hati-hati." ucap Am sebelum melangkah ke tebing semula..
Meninggalkan Lia yang terpinga-pinga dengan kata-katanya.
Tidak mahu memikirkannya, Lia mengambil keputusan untuk tidur juga. Lebih baik lelapkan mata dari sibuk memikirkan perkara yang tak pasti.
***************************************
"Assalamualaikum.." seorang pelajar mengetuk pintu bilik belajar mereka.
"Walaikumusalam. Masuklah. Cari siapa??" jawab Nia dengan lembut.
"Nak tanya soalan." budak itu tersengih.
Lia memandang wajah pelajar itu. Mata nya berkerut, bagaikan memikirkan sesuatu.
" Haaa.. Mehh............"
"Meh la dekat kak Lia."
Belum sempat Nia habiskan percakapan, sepantas kilat Lia memotong. Pelik Nia, Biasanya Lia jarang menawarkan pertolongan melainkan budak itu sendiri yang pergi ke arah nya.
"Pergilah dekat akk tu."
Cepat saja pelajar itu mengatur langkah nya ke arah Lia. Lia mengajak nye duduk dan mula menunjukkan cara menjawab solan tersebut dengan cara yang betul. Usai sesi mengajar, Lia tidak henti di situ. Ada niat lain di hatinya.
"Kak Lia nak tanya sikit boleh tak?"
"Tanya lah.."
"Awak kan yang datang sini hari tu tolong pass kan kotak dekat kak lia?"
Pelajar itu membisu..
"Betul kan?? Awak kan yang hantar satu kotak dekat akk?"
"Haah. Saya lah. Kenapa kak?"
" Ni akak nak tanya. Siapa yang pass kan dekat awak?"
"Ade satu akak ni lah. Dia kata dr orang lain. Org lain pass kat dia, lepastu pass kat saya, Suruh bagi dekat akk."
Lia berfikir sejenak.
"Awak ingat tak muka akak tu yang mana? Takkan awak tak kenal senioor awak kot??"
"Maafkan saya kak, kalau saya tak sini pun, saya tak tahu nama akak.."
"Haa?? takpelahh.. Gi la balik bilik belajar awak." jawab Lia hampa.
"Ape teruk sangat budak tu? Senior sendiri pun tak kenal." luah Syu.
" Jangan cakap orang Syu, kau pun bukannye kenal semua junior." bidas Nia selamba.
"Perlu ke aku nak kene kenal junior??"
"Perlu ke junior kenal senior?" jawab Nia, tak mahu kalah.
Melihat rakan-rakannya bertekak membuat kan Lia bertambah serabut. Sudah;lah hampa dengan jawapan Junior tadi. Dia kemas buku-bukunya dan letak di dalam beg. Lalu, kerusi ditolak ke bawah meja.
"Dah dah la.. Letih la dengar korang bertekak. Aku nak g surau pastu bilik belajar Awin dengan Mimi."
"Kau tidur mana Lia?"
"Bilik. Pintu jangan kunci."
"Okay."
******************************************
"HAAAAA!!!!!!" jerkah Mimi.
Terjungkit bahu Lia, menunjukkan dia terkejut. Awin juga pandang ke arah Mimi.
"Kau nak ape ni? Terkejut lahh.." Awin bertanya.
"Takdeklah. Bilik ni senyap sangat." Mimi sengih..
Lia bangun dengan wajah yang agak serius, dia melangkah ke arah Mimi.Kecut perut Mimi dengan tingkah laku Lia.
Lalu, dia mencubit kedua dua pipi Mimi..
"Kau niiii... Suka sangat buat aku terkejut ni kenapa?? Aku tahu lah aku kuat berangan.. Nakal tau??" Lia tersengihh.
"ishhhh.. Buat cuak je la kau nih.. Ingat kau nak marah aku."
" Tahu takot.. Lain kali jangan buat lagi. Aku tumbuk baru tahu."
"Lia, hujung minggu ni kau balik tak?" tanya Awin.
Lia menoleh. " Balik kot. Nak buat ape duduk sini. Ramai budak bilik aku balik. Lagi pun, aku nak ajak mak aku datang hari aku buat persembahan."
"Kau Mimi, balik tak?"
"Aku mana boleh tak balik. Dah kalau korang balik, aku nak duduk sini dengan siapa?"
" So semua balik la kan?"
"Kau punya persembahan camna wei? Ok tak Lia??"
" Setakat ini okay je. Nanti kan persembahan yang gempak dari Lia."
"hahahahahahaha.."
YOU ARE READING
Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta Matiku
Teen Fiction"Lia nak kahwin muda. Hehehehe" Lia, seorang gadis manja tetapi dari zaman sekolah lagi impian nak kahwin muda. "Ade ke orang yang nak kahwin dgan kau? Dah lah malu dgan lelaki!" Haiiii.. Mcam mana nak kahwin kalau dh pemalu kan? Tapi betul kan se...