"Haaa... Ngantok awal la pulak malam nih.. Rasa macam nak tidur awal plak." kata Lia.
"Alaaaa... Tunggu la aku kejap. Sikit lagi kerja aku nak habis nih.." kata Awin.
"Haaa yelahhhh... " mimi berkata pula.
Jam baru menunjukkan pukul 12 malam. namun entaha mengapa malam itu Lia rasa mengantuk sangat. Lia mengeluarkan buku notanya. Biasanya di situ Lia akan catat segala kerja yang perlu disiapkan dan dihantar. Buka muka surat pertama. Lia ternampak ade sehelai sticky note.
Siapa pulak yang letak sticky note ni.. Haiii.. Dah la bukak buku sembarangan. Nasib baik tak bukak diary aku.
"Mimi, aku rasa kan Anuar ni semacam lahh.."
"Aik? Asal kau cakap macam tuh?"
"Ni haaa... Kau tengok nihh.."
"Pulak.. Aku rasa dia suka kau nih.."
Lia tidak dapat menahan malu jika ape yang diteka oleh Mimi adalah benar. Ini mesti sebab choki-choki hari tu..
"Kalau lah aku tak nak choki-choki hari tu, kan benda ni semua tak jadi."
"Eh, kau salahkan choki-choki pulak. Dah tekak kau nak makan nk buat macam mana kan?"
Lia kembali membelek nota hariannya.. Dia tidak ingin memikirkan perkara ini lagi..
"Haaa.. Siap pun.. Dah, Lia, Mimi jom kita tidur."
Mimi telah siap2 bentangkan selimut di atas lantai. Mereka tidur awal malam itu.
************************************************
Am sedang baring, mendongak menghadap siling. Tangan nya diletakkan di atas dahi, nampak gaya memikirkan sesuatu perkara. Adam menghampirinya.
"Am, kau okey? Semenjak ni, kau dah banyak diam lahh.. Kenapa dengan kau? "
"Tak dk papelah.. "
"Kau dah jd semakin pendiam, kau dh tak lepak dengan kitorang. "
"Aku serabut lahh.. Rasa macam nak balik je. "
"Rumah kau jauh kot. Takkan kau nak balik. Lagipun, skang ni asal ade masa lapang sikit, mesti kau ade latiham kan?"
"Haaaaa!!!!! Itulah yang buat aq serabut sebenarnya.. "
"Kau tak payah nak serabut sangat lah dengan lakonan kau tu..Kau tak tahu berapa ramai yang nk tolong kau. Aku dengar smalam Fael pujuk Lia."
"Pujuk dia kenapa pulak?"
"Semalam macam mana kau cakap dengan dia? Aku tahu.. Memang la kau berlakon, tapi buat macam kau betul2 cakap dengan dia. Dia baik lah.. "
.............
"Kau rasa serabut. Tapi betapa ramai yang nak tolong kau, supaya kau berani bercakap dekat orang.. Jangan lah persiakan usaha orang ramai yang nak tolong kau ni Am."
Am masih membisu.. Otaknya ligat memikirkan ape yang Adam katakan padanya.
Adam menyambung omelannya.
"Haaa.. Diam kenapa pulak? tgah fikir la tu.. Kau fikir la mana yang baik, kau dah besar kan, kau tahu mana baik, mana buruk.."
**************************************************
"Kelas, hari ni kita tak belajar sangat. Kita santai2 je. Saya tanya kamu jawab. ok?" kata Cikgu Rafiq.
Semua pelajar mengangguk tanda faham.
" Soalan satu, bayangkan satu tempat, yang kamu teringin sangat nak pergi. Tulis kan nama tempat tu dan sebab kamu nak pergi ke tempat tu."
"Nice.." jawab Iman..
"Soalan dua, bayangkan satu tema perkahwinan yang kamu idamkan. Adakah kamu setuju pilihan keluarga atau pilihan sendir?"
Dan terus bersambung sehingga ke soalan 7.
"Baiklah, saya nk panggil beberapa pelajar, saya nak dengar jawapan dia. Lia, nombor satu."
Terkejut Lia, Lia bangun dan memberi jawapan.
"Saya teringin nak pergi istanbul, sebab saya rasa seni bina islamik dia sangat cantik, dan saya dengar penduduk tempatan di sana ramah dengan pelancong. Tempat dia pun banyak yang menarik."
"Good! Nombor dua, Am!"
AHHH!!! Kenapa mesti aku?? Tak dk soalan lain ke??
"ermm.. Tema, saya tak kisah pun.. "
Am diam.
"Pilihan?"tanya cikgu Rafiq.
"Keluarga.. "
Cikgu Rafiq mengangguk.. Bukan senang nak jumpa lelaki yang tak kisah dengan aturan keluarga.
Mendengar jawapan Am, membuatkan Lia tersenyum sendirian.
"Kau kenapa Lia?" tanya Nia.
Lia membisu namun tangannya menunjukkan jawapan no 2 nya. Jawapannya sama dengan Am.. Adakah ini jodoh?
***************************************************
YOU ARE READING
Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta Matiku
Dla nastolatków"Lia nak kahwin muda. Hehehehe" Lia, seorang gadis manja tetapi dari zaman sekolah lagi impian nak kahwin muda. "Ade ke orang yang nak kahwin dgan kau? Dah lah malu dgan lelaki!" Haiiii.. Mcam mana nak kahwin kalau dh pemalu kan? Tapi betul kan se...