Admire

101 9 0
                                    

" Mana Lia?"

"Nia, kau kan rapat dengan Lia, takkan kau tak tahu dua pergi mana?"

"Dia demam kan? Asal kau biar dia sorang2?"

"Alaaa... Aku pergi makan kejap je. Waktu rehat dh habis nih. Krnapa dia tak balik lagi. Dia kata dia tak larat"

"Nia, kau ni teruk betul lah. Kau biar je dia kan? Am, kau tak tahu ke? Kau kan pakwe dia. Mana tahu dia bagitahu kau ke? "

"Buang masa aku je."

Tiba tiba kelihatan Fael masuk ke dalam kelas. Jelas riak risau di wajah nya. Fael bersuara.

"Haa. Cari siapa? Tak dk. Lia tkdk pun. Cikgu bawak g hospital dah."

"Kenapa dengan dia?" Am bersuara.

Semua memandang Am. Pelik. Akhirnya dia bersuara.

"Ada budak jumpa dia. Terduduk menggigil smpai berpeluh2."

"Haa.. Lain kali, Nia dan Syu, lapar macam mana sekalipun, jaga la kawan korg sama. Lia ade je untuk korang. Tapi korang? Tak rase bersalah ke eh? "

***********************

Risau nya bukan kepalang. Masih terbayang bayang bagaimana keadaan Lia dalam sakit. Duduk di atas lantai sambil berpeluk lutut, menggigil kesakitan sehingga berpeluh habis mukanya. Matanya separuh terpejam menunjukkan dia langsung tidak bermaya. Mujur dia berdekatan, memanggil cikgu yang terdekat untuk melihat Lia.

Pen di tangan Anuar pusing2kan. Lalu dibukak dan ditutup kembali penutup pen. Sungguh hati nya serba kekalutan.

Takkan demam sakit macam tu sekali? Teruk sangat. Kenapa tkdk sape yang bawak dye ke klinik ke? Knape dia terbiar?

******************************

Awin menunggu Mimi di hadapan kelas Mimi.

"Mimi, balik dengan Lia jom. Waktu rehat tadi dia demam teruk lah. Pucat muka dia "

"Laaa. Tak baik lagi ke? Haa. Jom lah."

"Syu, mana Lia?"

"Cikgu bawak g hospital.Ada budak jumpa dia. Terduduk menggigil smpai berpeluh2."

"Thanks weyh. Nak cari Lia kat mana?"

"Bilik rawatan jom."

*************************

Awin membuka pintu bilik rawatan secara perlahan lahan. Ya, dia nampak Lia sedang tidur. Tidak mahu menggangu Lia. Dia kembali menutup pintu dengan perlahan.

"Eh kenapa?"

"Kita g makan, tapau kan untuk Loa, pastu kita g solat dulu. Bleh bwak telekung Lia skali. Bagi dia tidur dulu."

"Cerdik Awin nih. Jom."

*********************

Kasihan melihat Lia yang sakit. Tidak sampai hati Mimi ingin geraknya dari lena.

"Lia, bangun. Makan. Makan ubat, pastu solat eh? Pastu kau tidur la balik."

Gembira melihat Awin dan Mimi sebaik sahaja dia membuka mata nya. Sambil Lia ingin bangun, bekas makanannya dibuka dan dihulur kepada Lia.

"Tak nak. Korang makan lah."

"Ni kau punya lah. Kterg dah makan. Makan nih. Pasni makan ubat."

"Tak nak." Lia muncungkan mulutnya.

"Eh, jangan degil lah. Kejap aq dgan Awin nak pergi prep. Makan ."

"Suap??" Dengan nada manja dia senyum ke arah Mimi.

"Ngade lahh. Kau tu dah besar, dah bleh jadi mak orang dah. Nanti kau demam anak kau ke nak suap kau? Haa. Nganga."

"Eleh, Mimi bebel2 suap jugak. Lia, takkan demam kau sampai menggigil dalan tandas?"

"Emmm.. Semalam kan hujan. Aq tak tahan sejuk. Darah putih aku tinggi. Jadi, sebab tu lah. Ngilu semua tulang aku. Sakit. Sebab tu aq duduk kat tandas ."

"Kau dah tahu sejuk knape tak selimut. Gerak la kitorang. Kan dh jadi camni. "

Sedang leka, Mimi menyuap Lia, Awin terlihat di atas meja bilik rawatan. Ada satu botol air teh bunga, dua roti dan satu keping kertas.

Buat HARMILIA

Semoga awak cepat sembuh. Jangan biarkan jantung saya gundah kerana kesakitan awak.
Datang sekolah dengan senyuman ya?

Salam,
A.

"Lia. Ni untuk kau."

Lia memandang pelik. Dia membaca kertas itu. Tiada senyuman di bibirnya. Dilihat roti dan air.

"Siapa yang nak bagi dekat aq? Korang je kawan aq yang pedulikan aku. Aku anggap A ni Awin. Bleh?"

"Admire?"

"Merepek lah. Biar jelah. Nanti petang aq makan lah roti tu. Takpelah. Aku solat dulu. Terima kasih Mimi n Awin. Aku sayang korang."


Kahwin Muda : Kerana Kau Cinta MatikuWhere stories live. Discover now