Minerva se ráno protáhla a opatrně vstala , oblékla se a šla dolů postavit na čaj. Albuse uhodila do nosu vůně linoucí se ze zdola z pracovny. ,,Minnie vaří." zabrumlal potichu. Oblékl se a tiše se vykradl do ředitelny. Se zájmeme sledoval Minervu ,jak se obratně pohybuje po místnosti. Potichu se připlížil za ní a políbil ji na krk. Minerva ztuhla , ale potom jí to docvaklo.
,,Albusi. Tohle to mi nedělej , nejsem stavěná na takovéhle šoky."
,,Promiň. To krásně voní. Mám hlad." Minerva zavrtila hlavou a dál se věnovala přípravě snídaně. Po malé , ale dobré snídani se Minerva odebrala do učebny. Večer ještě si zavolala studenty Nebelvíru.,,Drazí studenti. Za šest dní budeme mít na naší škole isnpekci z ministerstva , chtěla bych vás upozornit , abyste si dávali pozor na své projevy , abyste nečmárali po lavicích a tak podobně. A pokid někdo bude porušovat a obzvláště v době inspekce , školní řád. Může počítat s okamžitým vyloučením ze školy."
Minerva stáhla rty v úzkou linku a opustila věž. Tenhle týden utekl velmi rychle a byla tady inspekce. Škola se jen blýskala , učitelé měli ty nejlepší hábity , studenti byli vyžehlení. Albus stiskl Minervě ruku. ,,Jsem nervozní." přiznala Minetva a podívala se na svého muže. Ten hleděl pevně před sebe. ,,Budeš muset jít do hodiny. Uvítám je sám"
,,To nepřipadá v úvahu. Mám tuhle hodinu volnou a pomůžu ti. Mám všechno připravené." Ředitel se podíval na hodinky. ,,Je čas."Vstal a profesorka ho napodobila. Žaludek měla sevřený. Cestou potkávali profesory se stejnými výrazy. ,,Dobrý den , vítejte v Bradavicích , jsme velmi poctěni vaší návštěvou,"pronesl Albus a snažil se vypadat uvolněně. ,,Dovolte mi představit nejspolehlivějšího člena našeho profesorského sboru. Mou zástupkyni Minervu Mcgonagallovou." odolal pokušení říct Brumbálovou. Minerva vykouzlila úsměv a pozdravila. Manželé provedli inspektory hradem do sborovny. Minerva cestou zahnala Protivu a omluvila své zdržení tím , že se jí jenom něco zdálo. Ve sborovně čekali další profesoři. ,,Rádi bychom se napřed podívali do hodin vašich kolegů Brumbále a potom bychom rádi viděli školní dokumentaci , promluvili si s každým profesorem zvlášť a otestovali několik studentů." Ředitel si vyměnil s kolegy ustarané pohledy. ,,Smím vám nabídnout čaj? Profesoři se stejně pomalu rozcházejí do svých tříd. Přece je nechceme nachytat nepřipravené." zasmál se ředitel a nenápadně naznačil ostatním , aby vypadli. Minerva to gesto pochopila jako první , vzala si pergameny , knihy a hrneček s čajem a vydala se do třídy , ostatní ji napodobili. Albus byl skutečně nervózní. ,,Prosím , nabídněte si sušenku. Se zvoněním můžete vyrazit , nevo lépe , když si sednete do třídy a počkáte. Myslím , že bude vše v pořádku." Hlavní inspektor se ušklíbl. Vedle něho seděla malá zavalitá čarodějka v modro-fialovém hábitu. ,,Ráda bych začala co nejdříve s inspekcí."
,,Napřed si vypijeme kávu madam Poupětová a potom půjdeme." Čarodějka se nafoukla , ale mlčela. Její šéf měl poslední slovo. Albus dovedl tříčlennou skupinu do první učebny profesora Křiklana. ,,Pane profesore , máte tu čest být první." Potom se k němu přiblížil ,,Hlavně odvahu , příteli".
,,Pánové , madam Poupětová , ač velmi nerad , musím vás opustit. Hodně štěstí. Doufám v kladné výsledky vaší kontroly." Albus odešel do ředitelny.
,,Paní kolegyně , pokud máte o přestávce čas , zastavte se.
Prof. Brumbál" Rychle poslal po sově manželce vzkaz. Minerva sotva zazvonilo spěchala do ředitelny.,,Co potřebuješ ,drahý?"
,,Pomoz mi to tu prosím poklidit. Prý se podívají i sem. A hele , co mám. Nechali tady rozpis inspekcí. Jsi hned třetí na inspekci a na pohovor druhá. Ten bude odpoledne."
,,Albusi. Prosím , pusť mě k úklidu. Pulírexo!'' zvolala a rozmáchla se hůlkou a drobné nedostatky nebo neuklizené předměty se pollidily samy. ,,Musím jít." Ředitel chytil svou choť za ruku. ,,Hodně štěstí. Lásko." políbil ji. Líbilo se mu , jak sebou pokaždé cukla a vrátila se. Potom už jen zahlédl , jak kus černé látky mizí za dveřmi.
Minervě tahle hodina utekla neskutečně rychle a už zvonilo na další. ,,No tak Minervo , vzpamatuj se , nic to přeci není. Takových inspekcí jsi už zažila." uklidnila se a se zvoněním vpustila do třídy studenty. ,,Tak třído! Dneska máme významnou návštěvu. Každou chvilku přijdou. Víte , co po vás chci." ozvalo se zaklepání. ,,Vstupte!"
,,Dobrý den. Je mi potěšením , vás uvítat zde v této učebně. Posaďte se prosím támhle" a ukázala na tři židle u menších stolků. ,,Takže třído. Otevřte si učebnice na straně 145 a zopakujte si minulou látku. Slečno Smithersová , pojďte prosím sem k tabuli a vy pane Pucey také. Slečno Smithersová , napište prosím na tabuli téma dnešní hodiny a vy pane Pucey mi řekněte kouzlo na přeměnu jezevce v pruhované ponožky."
Minerva napsala nějaké poznámky na tabuli , něco nadiktovala a něco nechala studenty napsat. Potom jim dala instrukce k dnešnímu kouzlu a sama ho předvedla. Prostě učila tak, jako by tam inspekce nebyla. Nakonec ještě ohlásila testy a domácí úkoly na další hodinu a se zazvoněním studenty propustila. ,,Paní profesorko , váš styl učení mě a mé kolegy velmi potěšil nejpozději do dvou týdnů vám přijdou výsledky inspekce." Minerva je obdarovala úsměvem a šla se připravovat na další hodinu. Utekpo sotva pár hodin a už seděla v ředitelně na pohovoru s inspekcí. ,,Jak dlouho už tady vyučujete?"
,,Teď v prosinci to bylo 25 let."
,,Vy jste v čele koleje , proč si myslíte , že nedošlo ke změně?
,,Protože mě můj nadřízený považuje za dobrou učitelku.''
V podobném stylu se nesly i následující otázky. Minerva z toho byla velmi vynervovaná.
,, Albusi, řekni mi, kam těmito otázkami směřují''
,, Víš, je to velmi jednoduché. Oni se snaží najít na každém učiteli důvod, aby ho mohli vyhodit ze školy. ''
,, Snad to dopadne dobře. ''
,, V to doufám. Ach Albusi. Jsem tolik unavená! '' Minerva si lehla do postele a usnula. Albus ji přikryl a lehl vedle ní. Ale na rozdíl od manželky neusnul, ale přemýšlel o dnešní inspekci.Za týden přišly výsledky.
,, Moji drazí přátelé , právě jsem dostal výsledky naší inspekce. Budu volat vaše jména a vy si budete chodit pro dopisy. Minerva Mcgonagallová, Filius Kratiknot, Horacio Křiklan, Pomona Prýtová, madam Pringlová, profesorka Darknessová... '' Takhle pokračoval až vyvolal všechny profesory. Minerva si sedla v tichu svého kabinetu a dala se do čtení výsledků. Byla nanejvýš spokojená. Ptala se i ostatních profesorů a všichni vypadali, také dobře. Večer si sedla s Albusem a probrali spolu svoje výsledky. Ředitel se usmál na svou ženu.,, Zítra pojedeme pro naší dceru.'' Minerva pouze kývla a objala svého muže. Jediné na co si pamatovala bylo, jak ji manžel objímá a nese do postele. Potom upadla do sladké říše snů.