BAB 2

61.1K 2.6K 133
                                    


Hari ini hari Selasa. Hari yang paling aku tak suka. Sebab apa? Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku tak suka hari Selasa.

"Nura! Nura!" Aku yang sedang duduk bersendirian, dari jauh terdengar suara milik Wafa menjerit memanggil namaku.

Wafa mengambil tempat duduk di sebelahku. Tercungap-cungap dah aku tengok kawan aku yang seorang ini.

"Kau kenapa?" Soalku. Pandang dia yang sedang ambil oksigen. Dah siapa suruh lari, padan muka diri sendiri.

"K-kau nak tahu tak..." aku pandang dia yang masih tercungap-cungap itu.

"Apa?" Soalku lagi. Dahiku dah berkerut seribu.

"Okey. Aku nak cakap ni, ingat tak hari tu aku ada cerita dekat kau pasal lecturer yang ajar kita tu nanti?" Soal Wafa pula. Wajah dia dah berubah ceria.

"Ingat. Kenapa dengan lecturer tu?" Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Cubalah cakap 'straight to the point' terus. Ini satu-satu, pening kepala aku dibuatnya.

"Dia.. dia dah masuk!" Jerit Wafa, dah tak ingat orang di sekeliling. Tipulah kata kalau tak ada orang yang sedang memandang ke arah kami. Aku tundukkan kepala sikit. Bikin malu sajalah minah ni.

"Kalau ye pun kawal sikit suara kau tu, Wafa." Wafa terus tekup mulut dengan telapak tangannya. Aku cuma mampu menggeleng.

"Sorry beb, excited sangat tadi," sengihnya.

"Then, kau nak tahu dia ganti siapa?" Dia sambung semula ceritanya yang terbantut tadi.

"Tak tahu," jawab aku acuh tak acuh. Lupa pula aku, Wafa cerita minggu lepas. So, betullah minggu ni dia masuk.

"Prof Dr Said," aku mengangguk saje. Kan dah agak, lepas ni kelas Prof Dr Said. Mungkin sekejap lagi dia akan memberi ucapan terakhir.

Kalau dah berucap tu mestilah lama kan. Itulah.. inilah. Huh. Membosankan.

"Beb, lepas ni kelas Prof Dr Said kan? Ya Allah tak sabarnya aku, nanti aku nak tatap muka dia, auch mesti handsome punya!" Aku memandang Wafa yang dah terlampau excited tahap tak boleh blah dia itu. Dah macam orang meroyan pun ada juga.

"Kau jangan Wafa, entah-entah dia dah kahwin ke.. tunang ke, apa ke." Aku mengingatkan dia. Yelah.. manalah tahu kut-kut orang tu dah kahwin ke, tak ke aniaya nanti.

"Ye tak ye jugak kau kan. Alah.. kalau dia dah kahwin ke apa ke, tak salah pun kalau aku nak minat dia kan? Kan? Kan?"

Aku angkat bahu. Suka hati kaulah Wafa. Kalau kena heret dengan bini dia atau apa-apa pun, jangan kau heret aku sekali nanti sudahlah.

"Kelas Prof Dr Said mula pukul berapa ek?" Dia soal aku.

"Sembilan pagi." Jawab aku, sempat mata aku pandang jarum jam. Lapan setengah pagi.

"Jomlah. Nanti lambat tak pasal-pasal kena hujah dengan Prof Dr Said tu," aku kemas meja yang penuh dengan buku-buku rujukan aku itu sambil dibantu oleh Wafa.

Walaupun masih awal lagi, tapi jenis kami ni seorang yang menepati masa. Nanti dah sampai dewan, berbual-bual lah apa yang patut. Gosip-gosip dulu ke. Kan?

---

Dari jarak tempat aku dan Wafa duduk, aku nampak Prof Dr Said masuk dewan dengan senyuman paling lebar. Tetapi bezanya hari ini dia bukan keseorangan, diiringi seorang lelaki dengan memakai kemeja berwarna coklat hitam, lengan baju pula disingsing hingga ke siku.

Mungkin itu lecturer baru yang akan menggantikan tempat Prof Dr Said. Boleh tahan juga rupa parasnya.

"Weh.. handsome gila!" Wafa menyiku lengan aku berkali-kali. Aku pula naik rimas dengan dia.

Lecturer Paling 'Hot' Where stories live. Discover now