BAB 9

45.1K 2K 45
                                    


Hachum!

Aku bersin. Entah kenapa dengan diri aku sekarang. Rasa macam tak larat nak berjalan.

"Kau okey?" Soalan pertama yang keluar daripada mulut Wafa sebaik dia nampak diri aku yang dah macam zombi gayanya.

Aku cuma angguk. Tak nak dia perasan yang aku demam, nanti banyak susahkan dia.

"Aku okey lah, tak ada apa-apa pun." Balas aku.

Hachum!

Bersin lagi. Ah, aku benci betul bila selesema plus demam datang. Sejak pagi tadi lah kenanya. Dah lama rasanya aku tak demam.

Wafa dah mula pandang aku lain macam. Aku buat-buat tak nampak dengan pandangan dia tu.

"Eh, asal kau nak jumpa aku semalam? Sorry, semalam aku tertidur. Penat sangat lah weh." Cepat-cepat aku mengalih topik, sebelum dia mulakan tindakan dia untuk meraba dahi aku.

"Oh, pasal semalam tu. Aku nak minta kau ajarkan aku sikit masa mula-mula Prof Hana ajar semalam tu. Aku tak faham,"

Aku angguk. Entahlah, sebenarnya aku sendiri dah lupa apa yang Dr. Hana ajar semalam tu. Banyak sangat benda yang masuk kepala otak aku semalam sampai tak ingat apa yang Dr. Hana ajar semalam.

"Sebenarnya kan, aku tak ingatlah." Aku tayang sengih.

"Laa, baru nak minta ajar. Tak apalah esok aku tanya Dr. Hana sendiri." Aku angguk saje.

Lepas tu bersin aku datang semula. Kali ni siap hingus lagi terkeluar. Cepat-cepat aku ambil tisu lap hidung aku yang ada mukus ni.

"Kau tak okey ni." Wafa bersuara. Terus dia letakkan belakang tapak tangan ke dahi aku.

"Panasnya!" Bukan main kuat lagi minah ni punya suara. Ada karang aku sumbat dengan tisu aku ni kat mulut dia terus baru tahu nak slowkan sikit suara tu.

Aku jeling Wafa.

"Ala, tak payahlah risau. Aku okey aje ni, tak ada apa-apa pun." Kalau nak pergi klinik tak bermaya. Rasa macam nak tercabut segala tulang dalam badan aku ni sebab tak larat punya pasal.

"Tak payah risau kau cakap? Eh, aku ni kawan baik kau tau atau lebih tepat sekali aku ni bestfriend kau. Takkan tergamaknya aku nak biarkan kawan aku demam macam ni? Habis tu kalau kau pengsan ke apa ke, kau nak suruh aku duduk diam? Tengok aje kau terbaring sebab pengsan? Dah, kau jangan nak mengada-ngada sangat. Nanti aku suruh Zara bawa kau pergi klinik."

Aku mencebik. Mula dah bebelan Wafa. Penatlah juga nak tadah telinga dengar makcik depan aku ni membebel. Tapi dalam diam aku terharu juga. Terharu dapat kawan yang ambil berat tentang aku. Aku bersyukur sangat dapat kawan macam Wafa. Aku senyum dalam hati.

"Assalamualaikum," aku dan Wafa berpaling ke arah empunya suara yang memberi salam itu.

"Waalaikumussalam." Serentak aku dengan Wafa menjawab salam dia tadi.

Dalam diam aku mengeluh. Kenapalah mesti mamat ni muncul lagi?

Aku ingat semalam aje aku boleh jumpa dia. Hari ini pun sama aje?

Orang kata, kalau asyik berjumpa aje jodoh. Huh. Merepek aje semua tu. Baru jumpa dua kali kut jodoh apanya.

"Tak sangka kita jumpa lagi kan?" Ujar 'Qayyum Handsome'. Soalan yang sememangnya ditujukan untuk aku.

Dari ekor mata aku nampak Wafa angkat satu keningnya. Sekejap pandang aku lepas tu pandang Qayyum pula.

"Haa, ye ye." Jawab aku acuh tak acuh aje. Malas sebenarnya nak jawab kata-kata dia tu dengan keadaan aku yang tak seberapa sihat ni.

Lecturer Paling 'Hot' Where stories live. Discover now