MALAM itu, aku menelefon Waida. Mahu mengadu kepadanya tentang jodoh yang tidak disangka-sangka datang bertandang.
"Helo, Waida. Kau tengah buat apa tu?"
"Assalamualaikum, Cik Auni Soraya Rashid. Saya sedang mengulang kaji pelajaran sekarang. Maklumlah, last paper saya lusa. Lainlah Cik Auni, tak payah mengulang kaji, exam dah habis."
Ceh, terkena aku!
"Waalaikumussalam, Cik Azwaida Aziz. Boleh saya mengganggu Cik Azwaida sekarang?" Di hujung talian aku sudah mendengar suara Waida yang terkekeh-kekeh ketawa.
"Weh, baru sekarang kau teringatkan aku? Bertuah sungguh kawan aku yang seorang ni." Waida mula membebel. Silap aku juga, sudah dua hari pulang ke kampung, sekali pun tidak pernah aku menghubungi Waida. Kepalaku yang sarat dengan masalah membuatkan aku lupa akan segalanya.
"Waida... Aku ada masalah la." Aku mengadu. Bersedia untuk meluahkan segalanya kepada Waida.
"Masalah apa lagi? Kau bergaduh lagi dengan Hisham? Itu bukan masalah, itu sampah! Kau tinggalkan aje dia, habis cerita." Mulut Waida seperti bertih goreng. Belum lagi sempat aku mengadu, dia sudah membuat andaian sendiri.
"Bukan itulah masalahnya! Masalah aku sekarang lagi besar dari tu."
"Masalah apa? Memang besar masalah ni nampak gayanya. Cepatlah cerita. Manalah tahu aku dapat tolong. Tak dapat tolong selesaikan, tolong dengar pun jadilah." Waida mula teruja mahu mendengar aku bercerita.
"Memang kau tak dapat tolong pun... Tapi aku perlukan kawan untuk dengar luahan hati aku ni. Aku sedih sangat sekarang ni tau, Waida."
Aku pun mula bercerita kepada Waida bermula dengan kedatangan tetamu-tetamu ayah, sehinggalah kepada persetujuan yang aku berikan kepada mereka pagi tadi.
"Habis tu, kau tak tahulah siapa bakal tunang kau? Nama pun kau tak tahu?" tanya Waida.
"Tak. Aku tak tahu apa-apa pun. Nama dia, kerja apa, rupanya bagaimana, langsung aku tak tahu. Aku pasrah sahaja sekarang, Waida. Kata putus dah diberi, aku reda sahaja dengan takdir aku." Ketika itu, aku mula rasa mahu menangis.
"Sabar, Auni. Orang tua biasanya pandai menilai. Mungkin betul ini jodoh yang terbaik untuk kau. Aku memanglah tak setuju kalau kau pilih Si Hisham tu, tapi aku tak boleh bagi komen apa-apa tentang bakal tunang kau. Kau sendiri pun tak kenal dia, inikan pula aku pandai-pandai nak bagi pendapat. Kau reda sahajalah, Auni. Insya-Allah, jodoh yang dipilih oleh ibu bapa ni lebih berkat," pujuk Waida.
"Entahlah, Waida... Aku berserah aje sekarang ni." Lemah sahaja suaraku sewaktu menuturkan kata-kata itu.
"Habis tu bila kau nak beritahu Hisham?"
"Itu lagi satu masalah. Aku pun tak tahu macam mana nak beritahu dia. Mesti dia terkejut gorila bila dengar tentang berita ni." Ah, bertambah kusut fikiranku bila memikirkan tentang Hisham.
"Kau ambil masa, bertenang dulu. Kemudian, barulah kau slow talk dengan dia. Auni, takkan bakal keluarga mentua kau tak tinggal gambar anak mereka untuk tatapan kau?" tanya Waida. Aku tergelak.
"Weh, tak kuasa aku nak menatap gambar dia kalau ada pun. Baik aku layan nengok Aaron Aziz tu."
"Kalau muka dia macam Aaron Aziz macam mana?"
"Untunglah aku. Tapi kalau muka dia macam Aaron Aziz kena panah petir, pengsanlah aku jawabnya."
Waida terkekeh-kekeh ketawa. Selepas berjanji untuk memberitahunya perkembangan ceritaku lagi, kami berpamitan seketika sebelum meletakkan telefon.
YOU ARE READING
Dia Pilih Aku
RomanceBACAAN BAB AWAL SAHAJA Tajuk: Dia Pilih Aku Penulis: Rissa Ahdiya Muka Surat : 576 Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967- 469-028-1 Harga: RM23.00 (Semenanjung) // RM26.00 (Sabah/Sarawak)