Bab 15

7.4K 135 38
                                    

SUDAH lebih tiga bulan aku berada di rumah. Bosannya tidak terkata. Puas aku merayu ibu dan ayah untuk membenarkan aku bekerja sementara di bandar, tapi ibu dan ayah langsung tidak tergugat dengan pujuk rayuku.

Perhubunganku dengan Fahim pula berjalan seperti biasa. Kami hanya berbual ringkas di telefon dua atau tiga kali dalam seminggu. Namun, dia tidak pernah culas untuk menghantar mesej menerusi WhatsApp setiap hari. Walaupun sekadar mengucapkan selamat pagi, namun bagi aku, ingatan daripadanya itulah yang penting.

Pagi itu seperti pagi-pagi yang biasa. Selepas bangun tidur, bersolat, bersarapan, aku bersiap-siap untuk tugasan rutin sejak tiga bulan yang lalu, iaitu sama ada menjadi pemandu ibu ke pasar ataupun ke kedai-kedai runcit yang berhampiran.

Pukul sepuluh pagi ibu sudah sibuk di dapur. Aku pun sibuk juga, sibuk menonton siaran ulangan drama Korea yang tidak sempat aku tonton semalam. Sedang enak menonton, terdengar bunyi motosikal posmen di luar pagar rumah. Aku buat-buat tidak dengar kerana tidak mahu terlepas adegan menarik dalam drama yang sedang aku tonton. Lagipun, telah disediakan peti surat di luar, nanti petang-petang barulah aku keluar mengambil surat jika teringat.

"Amboi... Seronoknya orang tu duduk kat rumah! Kita bagi salam pun tak sedar." Aku diam. Malas nak melayan. Nanti makin menjadilah Tasnim menyakat aku.

"Sombong ya dengan Tasnim. Tak apa, Tasnim ada sesuatu yang memang Kak Auni tunggu-tunggu. Urusan Seri Paduka Baginda. Macam surat penting aje."

Aku bingkas bangun. Memang itulah surat yang aku nanti-nantikan selama lebih tiga bulan ini.

"Mana?"

"Mana apa?" Tasnim masih mahu mengusik.

"Ala... Surat Kak Auni tu la. Berilah cepat!"

"Tasnim tak ada cakap pun yang itu surat Kak Auni, Tasnim cuma cakap surat tu ada tulis Urusan Seri Paduka Baginda. Maknanya, surat tu untuk kerabat diraja ajelah, kan? Kak Auni ada darah kerabat ke?" Dia ketawa mengekek. Isy, mahu saja aku sekeh-sekeh kepala budak seorang ini.

"Jangan main-mainlah! Kak Auni memang tengah tunggu surat daripada kementerian pendidikan ni. Kawan-kawan Kak Auni kata minggu ni pihak kementerian akan mula edarkan surat penempatan. Cepatlah bagi Kak Auni surat tu."

"Ambillah..." Sampul surat berwarna coklat itu bertukar tangan.

"Terima kasih adik akak yang cantik."

Aku mengambil surat yang diberikan oleh Tasnim dan terus membukanya dengan perasaan yang berdebar-debar.

"Alhamdulillah. Akhirnya. Yahooo!" Aku menjerit kegembiraan sambil melompat-lompat di sekeliling ruang tamu. Biarlah kalau kali ini aku nampak seperti orang yang tidak betul sahaja, yang penting aku mahu zahirkan kegembiraan aku.

"Apa yang kecoh-kecoh ni. Auni, kenapa ni? Melompat-lompat macam budak-budak tadika aje. Apa yang seronok sangat ni?"

Aku meluru ke arah ibu. Tubuh ibu aku peluk erat. Pipinya aku cium berkali-kali.

"Auni dah dapat surat posting, ibu." Ibu tersenyum lebar.

"Alhamdulillah. Dapat di mana?"

"Kuala Lumpur. Tapi belum tahu sekolah mana lagi. Kena lapor diri dulu di Jabatan Pelajaran Kuala Lumpur. Selepas taklimat baru mereka akan maklumkan sekolah mana Auni akan ditempatkan."

"Baguslah. Nanti dah kahwin tak payah susah-susah minta tukar lagi. Kalau tak, susah sorang di Kuala Lumpur, sorang di sini. Bila Auni kena lapor diri?"

"Ibu ni macam seronok aje Auni dapat posting jauh-jauh?"

"Bukan seronok, nantikan Auni nak kahwin. Suami Auni tu bekerja di KL. Takkan Auni nak tinggal di sini, dia tinggal di sana? Siapa pula yang nak jaga makan minum dia, pakaian dia, nak uruskan rumah tangga? Lagipun ibu ngeri dengar cerita ramai guru yang mohon tukar tak dapat-dapat. Sampaikan anak dah masuk tiga empat orang pun masih duduk berjauhan lagi suami isteri. Auni mahu macam tu?" Ibu menjegilkan matanya kepadaku.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 08, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Dia Pilih AkuWhere stories live. Discover now