5 tahun brlalu,
Sha kini sudah brusia 19 tahun dn mnymbung bljr di Universiti Malaya. Wlwpon bgitu, dia msh tdk mmpunyai bff or any relationship. Dia tdk mahu lg mrasa pritnya ditinggalkn org yg disayangi. Sdg dye brjalan, dia trlanggar seorg llaki, mngkn student yg sma dgnnya. "Oops, sorry." Ujar Sha smbl mngutip bku yg brtaburan. Pmuda itu mnolongnya juga. "It's okay." Ktanya smbl trsnyum. Sha sgera msk ke klasnya krana dia sudah trlmbat. 'Finally, kita brjumpa blk, Sha. I miss you so much.' Desis hati pmuda itu.
Lecturer klas Sha msk dgn ditemani dgn seorg llaki. Sha mmndg llaki itu. 'Eh, mamat tu yg aq lnggr td kn?' Desis hati Sha. "Class, hari ni kita trima pljr bru. So, boy, introduce yourself." Ujar lecturer trsbut. "Hye, my name is Amirul Amin, you guys can call me Am." Ujar Amin.
"Wuu~~" jerit pljr prmpuan di kelas itu. "Hi Am, are you single?" Soal slah seorg pljr prmpuan itu. Amin mngangguk, pljr prmpuan itu trsnyum, "but not available." Ujar Amin smbl mmndg Sha. Sha tdk mngendahkn pndgn itu meskipun dia mrasakn seolh dia mngenali llaki itu. Pljr prmpuan itu trmalu sndri. "So Am, you can sit beside Sha." Kta lecturer. "Wuu ~~untunglha miss Ice dpt ddk sblh Am." Jerit pljr di klas itu. Sha hnya mmbuat bdoh. Sudah lma dye mndpt glaran Miss Ice itu.
Amin ddk di sblh Sha. "Err, hi." Ujar Amin. Sha hnya mmndgnya dingin. "Eh Am. Kw xpyh lha nk brckp dgn Miss Ice tu. Dia xkn lyan pnye." Ujar slh seorg pljr llaki klas itu. "Lpe plk, nma aq Roy." Ujarnya apabila mlihat Amin mmndgnya plik. "Knape?" Soal Amin. "Knpe ape?" Soal Roy blur. "Knpe aq xblh tgur dye?" Soal Amin lgi. "Oo, Miss Ice tu xlyan ssiapa. Dia akn buat bodoh je ble org tnya dye. Plus, dye tu xske rapat dgn org. Dia ckp dia xske any relationship even friend." Ujar Roy. Amin mngangguk fham. 'Sjk ble Sha jd mcm ni? Dlu dia lha plg ske brkwan dgn org.' Desis hati Amin.
Amin mlihat Sha keseorngn di cafe. "Hi awq." Ujar Amin. Sha hnya mmbuat muka dingin. "Blh sy dduk cni?" Soal Amin. Sha mmbuat muka bosan. 'Hmm, sbar Amin.' Desis hati Amin. Amin ddk di hdapan Sha. "Erm...blh sy kwan dgn awq?" Soal Amin. Sha mmndg Amin dgn tajam. Dia bingkas bgn. "AKU TAK PERLUKAN KAWAN DALAM HIDUP AQ." Ujarnya dgn geram dn brllu mnggalkn Amin. Amin trtunduk. Dia pelik mlihat sikap Sha. 'Aq nk tau sgt knape kw brubah smpai mcm ni skali. Ni bukan diri kw.' Desis hati Amin.