Sha dn Amin tlh pon tmat brsekolah rendah. Sha dn Syahir mnjadi pljr trbaik sekola yg mna kedua duanya mndpt 5A dlm kptsn UPSR dn ditawarkn ke MRSM BESUT. Mnakala, Amin pula hnya mndpt ckup mkan dn brsekolah mnngah di SMK DATUK PANGLIMA.
"Amin, kw study btl btl tw. Nnti kita xdpt nk jumpa sgt. Tp aq jnji, wktu cuti nnti aq blk ea." Pesan Sha apabila mlihat Amin yg brsdeh. "Kw jnji ea xlpekn aq?" Soal Amin. Sha mngangguk. "Ye, aq jnji xkn lpekn kw." Kta Sha. Syahir mndekati mreka. "Sha, jom. Nnti lmbt plk kte smpi cna." Kta Syahir. Mreka akn dihantar oleh ayh Syahir ke MRSM krana ayah Sha tdk mmpdulikan drinya dn kluarganya. "Ok. Amin, jgn lpe psan aq tw. Bye, aq syang kw." Kta Sha dn mnuju ke kreta ayah Syahir. "Woi fat boy, kcian kw kn. Tu lah, spe sruh bodoh sgt. Kn xdpt nk join ktorg, tp bgus jgk sbb aq blh rpat dgn Sha." Perli Syahir smbl trsnyum sinis. Dia mninggalkn Amin dn trus msk ke dlm kreta. 'Aq pon sygkn kw, Sha. Syang sgt.' Desis hati Amin.
Sjk hari itu, Amin mnruskn hdupnya tnpa Sha. Meskipun dia ggal dlm UPSR nmun dia mlnjutkn pljrannya ke bidang kmahiran. Dia bljar brsnggh snggh dmi mmbuktikn yg dye juga mmpu brjya.
2 tahun kmudian,
Sha dn Amin mlepak brsma. "Sha, aq nk ckp something blh?" Amin mminta izin. "Erm, ape dye?" Soal Sha. "Aq dgn fmily aq nk .." Amin takut untuk mnymbung aytnya. "Nak ape, syang oi?" Soal Sha. Dia plik mlihat prlakuan Amin yg tdk tntu arah. "Ktorg nk pndah Sabah lusa." Kta Amin prlahan. "Pi...pindah?" Soal Sha. Amin mngangguk. "Tap..tapi knapa?" Soal Sha. "Ayah aq dpt krja kt cna." Kta Amin. Sha brmuram. Dia sygkn rkannya itu. "Kw nk pndah? Nk tggl aq? Spe nk happykn aq lpas ni? Kw xsyg aq ke?" Soal Sha. Dia tdk dpt mnrima hakikat Amin mahu brpndah. "Aq syg kw lha. Tp aq kna ikut fmily aq jgk. Aq jnji aq akn blk smula utk jmpa kw." Ujar Amin mmbuat jnji. "Dahlha Amin. Aq bnci kw! Smua org nk tggl aq. Xsyg aq!" Jerit Sha smbl brlari mnggalkn Amin. Amin mraup wjahnya. 'Aq mnx maaf Sha. Aq sygkn kw, tp aq trpksa tgglkn kw. Tp aq jnji, aq akn kmbali smula pd kw.' Janji Amin dlm hatinya.
Prpndahan Amin dn kluarganya dibntu oleh jiran ttangga. Sha hnya mlihat rkannya itu di birai tingkap. 'Knape kw tgglkn aq, Amin! Spe lg nk syg aq slain kw!' Desis hati Sha.