Amin dan Sha tnggl di prumahan yg sma. Lbh mnariknya, Amin tggl di hadapan rumah Sha. Mreka mnjdi kwan sjk brumur 4 tahun lg. Sma sma brsekolah di tadika PASTI hnggalah msuk ke sekolah rendah yg sma. Stp msa mreka akn prgi ke sekolah brsma sma. Amin akn mnunggu Sha utk prgi ke skolah...
"Assalamualaikum...Sha. Assalamualaikum." Amin mmberi slam di hadapan rumah Sha. Dia mnilik jam di tgnnya. Sudah pkul 6.45 a.m. "Sha, cpatlah. Kita dah lmbat ni." Kta Amin. Dia mlihat pntu rumah Sha tlah trbuka. Sha terkocoh kocoh mmakai kasut skolahnya. "Sha, cpatlah." Gesa Amin. "Haish, kjaplah bingai. Bkn mltup pon skola tu klw kte dtg lmbat. Lek r." Ujar Sha brshaja. Mama Sha hnya mmrhatikn Sha dn Amin di hadapn pntu.
"Mama, akq g dulu ea. Bubye." Ujar Sha smbl mncium pipi dn mnyalam mamanya. "Pergi sekolah hati hati tau. Jga dri." Kta mama Sha kpada Sha dn Amin. "Bye Cik Yana." Ujar Amin smbl mlambai mama Sha. Mreka briringan ke skolah.
Tiba di sekolah,
"Babe, aq grak klas aq dlu. Kw study btl btl. Jgn buat hal lak kt klas." Pesan Sha. Dia dn Amin ddk di klas yg brlainan. Sha klas prtma mnakala Amin klas trakhir. Nmun ianya tdak mnjd msalah pda prshabatan mreka. "Iye. Aq tau." Kta Amin dn brllu msk ke klasnya.
"Wuuuu!!! Fatty boy dtg dgn bdx pndai. Woi gmuk! Sedar r diri tu sikit, kw tu bdoh nk brgnding dgn bdx pndai." Perli Syahir pljr skelas dgn Sha apabila mlihat Amin dtg ke skolah brsma Sha.
Amin mnundukkn wjhnya. Dia malu dikutuk seperti itu. Msk shaja ke klasnya, dia hnya brdiam diri. Tlinganya sudah lali dgn hinaan org trhdapnya.
Waktu rehat, Sha mncri Amin di kntin nmun Amin tiada di situ. Dia mnghmpiri Muaz dn Syahmi, rkn skelas Amin. "Weh korg, Amin mna?" Soalnya. "Dia kt kelas." Syahmi mnjwab prtnyaan Sha. "Aik, phal plk dye kt klas. Kn dha wktu rehat ni." Ujar Sha plik. "Erm..erm...d..ddye kta, dye mlas nk mkn." Kta Muaz pula.
Sha mrasa plik. "Huh, baik kw bgtau aq ape yg jd kt dye? Klw x...kw kna r dgn aq." Ugut Sha. Well, even dye pljar pndai nmun ianya xmmbataskn knakaln dye di skolah. Dia akn mlkukn ssuatu yg bruk pd mna mna pljr n guru yg brani buat hal dgnnya di skolah. "Err...err" Muaz tragak agk ingin mmbritahu Sha. Sha pntas mmiat tlinga Syahmi dn Muaz. "Cpat ckp! Ape jd?!" Mrah Sha pula. "Iye,. Td Syahir ejek Amin. Dia kta fatty boy mcm Amin xlyk nk kwn dgn kw sbb kw bdx pndai, Amin lk bdx bdoh." Terang Syahmi. Dia mngusap tlinganya yg ksakitan. "Syahir bdx klas aq tu?" Soal Sha. Syahmi dn Muaz mngangguk. Sha mngeluh dn brllu ke klas Amin.
Dia mlihat Amin ddk di klas brseorngn. "Amin." Pnggl Sha lmbut. Amin mnoleh dn trkjut mlihat rkannya itu.