12

46 4 0
                                    

-Aufa-

Seperti hari-haru yang lain, Fad akan menjerit membangunkan kami dari tidur. Tak sakit ke tekak dia? Hahahahaha.

Usai solat Subuh, kaum Adam bercadang nak pergi mmancing. Kami yang perempuan kebosanan.

"Kaki dah okay ke Aufa?" Aku yang sedang memotong bahan untuk memasak terkejut. Bila masa dia balik dari memancing ni?

"Sorry terkejutkan Faa. Kaki dah okay?" Soal Fad kembali apabila tahu aku terkejut dengan teguran dia.

"Better." Balas aku sepatah.

"Petang ni kita naik bot tengok-tengok kawasan sekeliling nak?" Cadang Fad.

"Wahh macam best je. Aufa pun boleh join kan." Balas Ichaa teruja. Aku tersenyum.

"Kitaorang on je. Daripada tak buat apa-apa. Bosan." Celah Luq.

"Habis makan siap-siap okay." Putus Fad.

-----------------------------
-Ichaa-

Walaupun tadi Fad kata petang, tapi lepas makan tengah hari semua dah ready nak naik bot.

Aufa yang jalan masih terhinjut-hinjut turut bersemangat. Kami manaiki bot yang dimaksudkan. Selamat Fad reti kendalikan bot tu.

Aku lihat semua asik melihat pemandangan indah yang terbentang depan mata. Tudung yang membaluti kepala kami adakala ditiup angin. Damai rasanya.

Aku rindu sebenarnya. Rindu keadaan yang dulu semua gembira dan tiada langsung pergaduhan dan perselisihan faham. Walaupun tak semua berubah tapi aku dapat rasa kedinginan masing-masing. Entah di mana silapnya.

"Ichaa, kau menung apa tu?" Soal Aina pada aku. Aku tersentak.

"Tak de apa. Teringat kisah lama." Sambil tersenyum aku membalas. Sunyi nya. Tak de siapa nak buka topik ke?

"Weyh ada kubur ah kat sana." Suara Luq manarik perhatian kami. Kami melihat ke arah uang ditunjuk Luq.

"Jangan tegurlah sengal." Sampuk Ian tiba-tiba.

Mel dan Dee tak lepas melihat ke arah kubur tu. Entah apa yang menarik perhatian mereka. Tak pernah tengok kubur ke budak dua orang ni.

--------------------------------
-Aufa-

Malam tu kami hanya makan maggi. Ichaa malas nak masak katanya. Yang lain mengalah jelah. Okay lah dapat makan maggi daripada makan angin je. Roti dengan jem pun ade.

"Korang!!! Sini lah. Kita main truth and dare jom." Panggil Luq. Kami duduk membentuk bulatan di depan unggun api.

"Siapa nak mula dulu?" Soal Aina.

"Kita pusing botol ni lah. Tengok siapa yang dia nak pilih." Kata Fad mengangkat botol yang dimaksudkan.

Fad memusingkan botol di atas tanah. Botol itu berhenti berpusing dan mangsanya ialah Ian. Muka Ian habis cuak dah.

"Dare." Balas Ian tanoa disoal.

"Kau masuk dalam kabin tu untuk 5 minit. Jangan bukak lampu. Kau duduk dalam tu sampai kitaorang suruh keluar." Cabar Luq.

"5 minit? Cepatnya." Provok Dee.

"Kau keluar bila kitaorang suruh keluar. Tak de masa ditetapkan." Ian akur. Dia masuk ke dalam kabin dan menutup pintu.

"Woii Ian. Keluar lah. Dah tidur ke apa dalam tu." Jerit Luq apabila sudah lebih 10 minit Ian berada di dalam kabin.

Pintu kabin dibuka dari dalam. Ian keluar dengan muka yang pucat tak berdarah. Dia mengambil tempat di sebelah Dee dan...

HAQAD (Completed)Where stories live. Discover now