17

29 3 0
                                    

-Aufa-

"Siapa pulak yang baik hati pancitkan tayar ni haa. Macam mana nak blah. Nak call line tak de. Ehh sial lah!!" Ichaa menendang tayar kereta yang pancit.

Kami hanya memandang. Tiada niat untuk menghalang.

"Kita duduk kantin tu dulu lah. Fikir macam mana nak blah."ajak Umi.

"Weyh, tu apa?" Tunjuk Ichaa pada sesuatu. Ada sesuatu yg tersepit di pagar.

"Jom tengok." Ajak aku.
"Okay" balas yang lain.

Kami melangkah perlahan ke arah objek yang dimaksudkan. Semakin dekat, semakin aku pasti apa benda tu. Manusia.

"Ian" mulut kami ternganga melihat keadaan Ian. Betis kiri Ian tiada.

Aina muntah melihat keadaan Ian.

"Kenapa weyh. Kenapa percutian yang gembira jadi macam ni? Kenapa kegembiraan kita berakhir macam ni. Apa salah kita? Apa yang kita dah buat?" Aku memujuk Ichaa yang menangis. Aku bawa dia kembali ke kantin sekolah.

"Ini semua sebab kau Umi. Kalau kau tak ajak kitaorang pergi sini, semua ni tak jadi kau tahu tak. Semua masih hidup. Bahagia. Atau kau..kau yang rancang semua ni kan." Tuduh Aina melulu.

"Apahal aku pulaj. Mana aku tahu semua ni nak jadi. Kau pikir aku ahli nujum ke yang boleh ramal semua benda ni." Balas Umi geram.

"Ahh kau. Mengaku jelah kau yang buat semua ni. Tak payah nak selindung lah perempuan." Aina tetap dengan pendirian dia.

"Eh kau pahal Aina. Entah-entah kau yang buat semua ni kan. Kau jeles tengok Fad dengan Aufa. Tapi kau salah langkah. Fad mati dulu." Balas Umi sinis.

"Ehh kau..."

"Diam lah woi. Kang korang yang aku bunuh. Ada betul kata Umi tu. Entah-entah kau yang buat semua ni kan Naa. Kau je yang ada alasan munasabah sekarang ni." Ichaa menuduh Aina.

"Kau nak salahkan aku pulak. Aku ada dengan kau je dari tadi kan. Aku tak pergi mana. Sampai hati kau tuduh aku Chaa." Kecewa Aina dengan sikap kawan baiknya.

"Mana tahu kau bersubahat dengan benda tu untuk bunuh kitaorang semua. Mana kitaorang tahu apa kau buat dekat belakang."

"Eh bodoh lah." Aina pergi dari kantin. Kami tidak menghalang.

---------------------------
-Aina-

Aku mencari tempat untuk menenangkan hati. Aku abaikan keadaan sekolah yang menyeramkan tu. Aku duduk ditepi gelanggang bola tampar.

"Sampai hati kau Chaa tuduh aku macam tu. Apa salah aku? Fad, Aina perlukan Fad. Kenapa Fad pergi tinggalkan Aina sorang." Aku tersedu menahan tangis.

"Aina..." aku mendongak memandang empunya suara. Fad sedang berdiri di hadapan aku dengan senyuman yang sngat aku rindu.

"Jom ikut Fad. Dekat sana seronok." Ajak Fad dengan bersungguh-sungguh. Tanpa berfikir panjang, huluran Fad aku sambut. Aku nak bersama Fad.

-------------------------------
-Aufa-

"Dah lama sangat Aina pergi ni. Jom cari Aina. Hari dah nak gelap ni." Cadang aku.

"Ermm okaylah jom." Marah-marah Ichaa pun dia masih sayang akan Aina tu.

Kami membuat keputusan untuk tidak berpecah.

"Aina!!" Ichaa berlari ke arah gelanggang bola tampar. Ichaa memeluk jasad Aina yang berlumuran darah. Ya Allah apa dah jadi ni.

Aku naik ke atas bangunan tiga tingkat berhadapan gelanggang yang menempatkan bengkel-bengkel kemahiran hidup. Aku pasti, Aina terjun dari sini.

"Fad, kenapa Aina buat macam ni?" Soal aku sendiri mengharap Fad menjawab.

"Aina aku mintak maaf." Air mata aku kesat kasar. Aku mendapatkan Umi yang masih memujuk Ichaa.

"Semua dah tak de. Apa guna lagi aku hidup kalau sahabat baik aku dah pergi. Ada makna lagi ke janji dulu kalau aku tak dapat jaga mereka yang aku sayang." Ichaa menangis tanpa penghujung.

"Kau..kau ingat janji tu?" Soal aku.

"Dengan janji tu aku hidup selama ni. Keluarga aku entah mana. Korng je yang aku ada. Sekarang bagi aku sebab kenapa aku perlu terus hidup."

"Sekarang janji tu dah mati. Mati bersama yang lain. Jadi biar aku pun bawa janji tu sampai mati." Ichaa berdiri mendongak langit.

Tanpa sempat aku dan Umi berbuat apa-apa. Darah terpercik keluar daripada leher Ichaa. Ichaa jatuh menyembah bumi.

"Ichaa kenapa kau buat macam ni..." Ichaa yang masih bernafas aku pangku.

"Ak..u..s..sa..yang..k..ko..rang..aku.." tiada lagi denyutan jantung. Tiada lagi nadi. Jasad Ichaa aku baringkan.

Umi memeluk aku kuat. Aku balas pelukan Umi. Air mata mengalir deras. Semua ni tak patut terjadi.

Aku berasa perit. Aku melepaskan pelukan Umi. Dia tersenyum. Serpihan kaca yang besar tercacak di bahagian perut aku.

"Kau nak bersama dengan Fad kan. Semoga berbahagia. Hahahahahahahaha..." suara Umi bergema. Umi merapati aku dan....

"Arghhhhh!!!!"langit yang tadi cantik kini gelap.

HAQAD (Completed)Where stories live. Discover now