Bab 5

8.2K 530 31
                                    

"Ok kau start perkenalkan diri." arah Putra. Jarinya menuding ke arah Farisya.

"Wait asal aku start? It's not fair." protes Faisya.

"Akulah start dulu." ucap Haziq. Ceh gentleman tak?

"Nama Tengku Haziq Anas tapi kat sekolah aku hanya guna nama Haziq Anas je. Form 5 Cambridge. Jawatan ketua kumpulan Chill, ketua kelas, presiden kelab memanah dan presiden kelab KEJORA. Pandai bermain piano tapi tak sehebat Farisya. Thats all. Ada soalan?" ucap Haziq panjang lebar.

"Macam mana kau tahu nama aku dan kau kan yang bagi aku baju kurung ni?" soal Farisya.

"You are hot newbie girl, semua orang kenal kau and ya aku yang pinjamkan baju yang kau pakai ni." Haziq menghadiahkan senyuman semanis gula buat Farisya.

Farisya membuat muka menyampah. Whats wrong with him?

"Dah la tu, aku pulak." marah Farhan.

"Nama penuh Syed Farhan Daniel. Macam Haziq, aku pun sembunyikan identiti aku. Dari kelas 5 Cambridge juga. Aku ketua kelab equestrian dan kelab fizik. Pandai main gitar base (?) dan elektronik." tutur Farhan sebelum menolak bahu Putra.

"Tak payah la tolak-tolak. Aku tahu sekarang turn aku." ucap Putra. Dia merengus.

"Nama diberi Putra Azlan Zahid dan aku tak boleh nak sembunyikan identiti aku sebab parents aku tak bagi. Sama kelas dengan Farhan, Haziq dan Ammar. Ketua kelab sofball dan kelab seni dan kelab chemist. Guitarists." pendek sahaja pengenalan Putra.

"Err, kitorang skip kelas chemist sekarang sebab tu dia camni." beritahu Haziq.

"Ouh, chemist best kan. Aku suka chemist." ujar Aisyah tiba-tiba.

Semua memandang Aisyah pelik.

"Maaf." pinta Aisyah seraya menundukkan mukanya. Malu.

"It's ok. Ni first time aku dengar orang suka chemist.". Putra tersenyum akhirnya.

Aisyah membalas senyumnya. Yeay geng chemist bersatu 😘😘.

"Ehem." Ammar menarik perhatian semua.

"Syed Ammar Iman nama diberi. Boleh panggil Ammar or Am tapi panggil yours pon boleh." Ammar berloyar buruk.

Haziq menggumpal kertas dan membalingnya ke arah Ammar. Headshot.

"Woi, hormatlah Ziq. Aku nak perkenalkan diri ni." marah Ammar. Kertas tadi dibaling semula namun berjaya di elak oleh Haziq.

"Kami semua sama kelas, 5 Cambridge. Jawatan disandang ketua kelab hoki, ketua kelab golf dan ketua Pengurusan Islami (PI). Aku pandai main seksofon." Ammar menamatkan pengenalan dirinya.

"Nama err, korang boleh simpan rahsia tak?" tanya Aisyah resah.

Semua mengangguk.

"Nama sebenar aku, Tengku Aisyah Dellina. Pewaris takhta negeri Selangor. Boleh panggil Aisy dari kelas 4 Cambridge. Pandai bermain biola sejak umur 5 tahun. Aku tak ada jawatan dekat sekolah." ujar Aisyah panjang lebar.

Chill terkesima. Gadis di hadapan mereka ialah Puteri Selangor.

"Err, ampunkan patik berempat sebab marah tuan puteri kelmarin." ucap Ammar sambil meletakkan tangan di dada.

Aisyah bertukar pandangan dengan Farisya sebelum ketawa kecil.

"Relax la, tak perlu berpatik-patik sangat. By the way, aku dah maafkan korang." ucap Aisyah sebelum tertawa kecil lagi.

"Lastly aku, nama Tengku Farisya Ellina. Boleh panggil Isya dan aku sepupu Aisyah. Newbie kelas 4 Cambridge. As you can see, aku pandai main piano." ucap Farisya.

"So, apa korang nak buat dengan kitorang berdua?" soal Farisya sakrastik.

"Saja nak kenal korang berdua. JUNIOR kitorang." balas Farhan sambil menekankan perkataan junior.

Farisya menilik jam tangan Gucci miliknya lalu memandang Aisyah.

"Sekarang waktu sekolah dah tamat. We need to go." kata Farisya sambil menarik tangan Aisyah. Aisyah hanya menurut.

"Relax la, jom main satu lagu sebelum balik." cadang Haziq.

"Jomlah." ajak Ammar pula.

"Ok." balas Aisyah. Farisya mengecilkan matanya.

"Jomlah, kalau balik awal nanti bosan." bisik Aisyah ke telinga Farisya.

Farisya akur. Beberapa tapak melangkah kembali dia berhenti.

"Aku nak main apa?" soal Farisya. Dia melihat Haziq sudahpun duduk di kerusi piano.

"Sini, duduk sebelah aku. Jangan risau aku tak buat apa-apa. Kita main duet la." balas Haziq sambil menepuk-nepuk sisi kerusi itu.

Farisya melangkah malas namun tetap duduk di sebelah Haziq.

"Kau nak main lagu apa?" soal Farisya suaranya cuba dilembutkan.

"Tak kisah, aku tak pro macam kau." balas Haziq. Tangannya menekan rawak kekunci piano.

"Hmm lagu All of Me jom." ajak Farisya. Mood piano : on.

(maaf author xde vid utk lagu ni. Internet habis 😅)

Haziq dan Farisya bermain dengan harmoni. Sesekali mata Haziq mengerling melihat Farisya yang bermain dengan sepenuh hati.

Selesai bermain piano. Mereka kembali berkumpul.

"Jom lepak sama-sama esok nak? Bukan selalu lepak dengan budak selain Chill. " ucap Putra.

"Aku ikut Aisyah. Kalau dia pergi aku pergi." kata Farisya.

"Hmm, ok. Curve pukul 10. Siapa lambat belanja Starbucks." selamba Aisyah menetapkan.

Chill hanya bersetuju sebelum mereka berjalan mengikut haluan masing-masing.

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

"Serius ke Aisy kau nak pergi esok?" tanya Farisya setelah mereka berdua masuk ke dalam kereta.

"Ikut jelah. Lagipun dah lama aku tak spend time dengan kau. Plus aku nak shopping. Boleh la Isya." rayu Aisyah. Dia tahu sepupunya tidak akan menolak jika dia merayu.

"Ok you win." Farisya beralah.

Aisyah tersenyum menang. Kan dah cakap.






TBC

Love Song | ✔️Where stories live. Discover now