Bab 7

7.5K 476 24
                                    

Hari ini, Monday blues. Aisyah dan Farisya kembali ke Zealous Highschool. Farisya yang malas ke sekolah sebenarnya bukan Aisyah.

"Aisyah aku malas la nak pergi sekolah." rengek Farisya sejak pagi tadi.

"Ish, macam budak kecik la Isya. Kita kena belajar untuk masa depan, faham." tegas Aisyah menambahkan lagi cm muncung Farisya.

Mereka terus ke loker masing-masing bagi mengambil buku. Farisya yang meminta agar lokernya berada di sebelah loker Aisyah.

"Aisy, kau fikir sweet la." ucap Farisya tiba-tiba.

"Apa yang sweet ni?" soal Aisyah. Dia menjenguk ke dalam loker Farisya.

Terdapat bantal comel dan gebu yang dipegang oleh Farisya sewaktu di Krystal Mall haritu.

Wajah Farisya kembali ceria. Siapa yang tak suka, orang bagi hadiah.

"Thanks Aisy, aku sayang kau." ucap Farisya sambil memeluk bantal itu. Pelajar lain hanya buat tak tahu je.

"Woah, ni gentle bukan aku yang bagi tau. Tah-tah ni secret admire kau yang bagi?" ujar Aisyah.

"Memang aku masuk kelas sejak first day. Hmmm." sinis Farisya matanya dijulingkan ke atas.

"Siapa pun yang aku tak kisah la. Yang penting aku happy. Wee.." sambung Farisya gembira.

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

"Kelas, harini saya nak adakan exam mengejut math. Jadi kamu semua boleh bersedia." ucap Cikgu Tania, guru math 4 Cambridge.

Semua pelajar terkejut. Masing-masing memprotes.

"Kami tak sedia cikgu."

"Ini tak adil."

"Kenapa mengejut cikgu?"

"Jangan teruskan cikgu."

Kelas hingar-bingar dengan suara pemberontak.

"Senyap kelas. Saya sengaja nak uji tahap kefahaman awak dalam kelas selain saya nak mencari wakil sekolah dalam Olympiad Mathematics." terang Cikgu Tania.

Kertas soalan diedar. Fuh ada 20 soalan tahap pecah kepala.

Peperiksaan mengejut bermula. Aisyah menjawab dengan tekun manakala Farisya menjawab dengan relax. Mood Farisya masih out untuk belajar.

Habis sahaja menjawab kertas math itu, Farisya terus meletakkan kepalanya di atas meja. Aisyah sedang menyemak kertasnya.

"Tengku Farisya Ellina, how dare are you asleep? Dah habis jawab soalan tu?" sindir Cikgu Tania.

Farisya merengus. Kertas soalan yang kemas berjawab dihantar ke depan.

"Cikgu nak check sekarang pun boleh." ujar Farisya sebelum kembali ke tempat duduknya.

Cikgu Tania rasa tercabar. Dia segera menyemak kertas Farisya.

"Oh my God. Selama saya mengajar 4 Cambridge belum pernah ada yang dapat jawab completely dan tepat macam ni." ucap Cikgu Tania kagum.

Dia memandang Farisya. Err, gadis itu sudah hanyut dibawa mimpi. Aisyah hanya tersengih melihat sepupunya itu.

Flashback....

"Aisy, jom study math. Aku rasa esok ada shock test." ujar Farisya sambil meniarap di atas katil.

Love Song | ✔️Where stories live. Discover now