Enam

2.3K 87 2
                                    

"Saya terima nikahnya Sofia Imani binti Irsyadi dengan maskahwin RM800 tunai"

"Sah?"

"Sah"

"Alhamdulillah"

Syahdu je aku mendengar suaranya. Rasa macam nak menangis, nak gelak pun ada tapi aku tak henti-henti tersenyum dari tadi ni mak aihh.

Aku melihat Fakhri dari jauh yang sedang solat sunat syukur. Hwaaaaaa jantung ni makin lama makin rancak dia berdegup! Tak senang duduk, macam nak melompat keluar! Cahaya kamera yang memancar pun bukan main menyilau dimataku. Argh!

Tak lama kemudian Fakhri datang ke hadapanku, dia senyum. Tak, sengih! Ee apa sengih-sengih macam tu! Aku yang malu. Kak Liyana dan Zulaikha yang tergelak melihat Fakhri yang dok tersengih-sengih nih. Ummi Fakhri pula geleng kepala aje tengok anak lelakinya.

"Tak malu sengih-sengih macam tu" bicaraku perlahan. Tak semena-mena lenganku ditampar kak Zulaikha. Kuat ke suara aku? Fakhri dah tahan gelak dah tu. Ey

Sebentuk cincin disarungkan ke jari manisku, uuuiih panas je muka aku ni bila Fakhri pegang tangan aku. Aku rasa macam nak menjerit. Sumpah aku nak menjerit sekarang! Kemudian aku sarungkan sebentuk cincin ke jari kelingkingnya pula.

Fakhri tak henti-henti senyum. Menyampah aku tengok sebab menggoda sangat senyuman dia tu! Nak goda aku pun nanti-nanti lah encik suami oii. Dah lah hensem kemain dia hari ni dengan songkoknya lagi. Maklumlah si isteri ni baru pertama kali nampak suami dia pakai songkok kahkah.

Tangan kanannya kukucup. Dia sengih lagi. Eeee kenapa sengih-sengih nih? Aku jenguk ayah dengan abang-abangku yang duduk di belakang sana, diorang pun tengah tahan gelak! Kurang asam betul. Jelingan maut aku bagi sorang-sorang. Aku dah agak dah kalau aku kahwin mesti diorang gelakkan aku! Dahiku pula dikucup Fakhri.

"Eh jangan lama-lama sangat" bisikku. Malu lah orang pandang. Sekali lagi lenganku ditamparnya kak Zulaikha. Sakit kot. Ummi Fakhri pun dok tahan gelak tuh. Aku malu tahu tak? Orang pandang, dengan cahaya kameranya lagi, dengan abang-abang aku yang dok tahan gelak tu lagi. Heh.

*****

"Eh opah kena balik... I have class english" english class lah opah. Opah aku ni sejak tengok drama apa entah terus opah pergi kelas belajar Bahasa Inggeris tau. Ha jangan main-main uols dengan nenek aku nih.

"Wahh boleh lah opah ajar Fakhri" Ey Fakhri ni sibuk je tau. Mustahil lah dia tak reti speaking.

"Eh boleh sangat.. jom kita pergi depan sana" serta-merta aje opah menarik tangan Fakhri ke ruang tamu. Ayah gelak aje tengok Fakhri dengan opah.

"Dik, tak lama lagi Fakhri jadi cucu kesayangan opah pulak tu hahahahaha" kata Ilham. Aku dah muncung dah ni. Muncung berdepa-depa. Aku sorang aje perempuan dalam keluarga aku mesti lah opah manjakan aku lebih sikit kan ehek.

"Ok lah abang dengan Liyana pun nak balik. Bye dik, ayah, adik jangan nakal-nakal pulak malam ni" bahunya ditampar Liyana.

Iskandar dengan Zulaikha dah balik ke rumah mereka sebab anak kembar diorang menangis-nangis aje. Keluarga Fakhri yang lain pun sama. Esok datang lagi katanya.

"Abang ni... "

Eee apa yang cuba Ilham sampaikan sebenarnya? Ha tangan aku kena pukul dengan kak Zulaikha pagi tadi sekarang Ilham pulak kena dengan bini dia. Padan muka. Cakap lagi macam tu dengan aku.

"Anak dara ayah dah besar, dah jadi isteri orang sekarang. Jangan nak buat perangai eh? Hahahahahaha" ayah gelak. Ala ayah ni saje je tau.

Aku naik ke bilik. Bila masuk dalam bilik sekarang ni rasa macam..... rasa macam ni bukan bilik aku. Suasana dia lain. Aku melangkah masuk ke dalam bilik aku sebagai seorang isteri sekarang. Bilik ni bukan lagi bilik orang bujang.

Bukan MainanWhere stories live. Discover now