"Assalamualaikum sayang! Disini abang menulis sepucuk surat istimewa untuk Fia sayang abang yang tercinta (ecewah sweet tak abang? Hehe). Nak mula dari mana ek? Hmm
Jujur abang cakap masa mula-mula abang ajak Fia kahwin, tangisan abang memang ikhlas dan hanya untuk Fia abang sanggup menangis. (tak macho lah abang ni) Abang tak sangka jugak yang Fia akan cakap Fia nak ambil hati abang secara sah masa tu (serious tak sangka tau hihihi) tapi balik rumah lepas tu abang terus sujud syukur tau sebab Fia sanggup terima abang yang tak seberapa ni jadi suami Fia, pelindung Fia, kawan Fia, ketua keluarga buat Fia, peneman sehidup semati, semua lah.
Kita berdua tahu bertapa dalamnya perasaan kita antara satu sama lain tapi yang pastinya perasaan abang dengan Fia jauh lebih dalam. Dalam sedalam lautan yang dalam(ecewah). Sayang lah orang yang paling penting dan berharga dalam hidup abang selain ummi. Lebih beharga dari emas mahupun duit. Yang paling penting sekali, Fia nak dan rela bersama abang.
Terima kasih sayang. Terima kasih sebab selalu layan perangai abang. Terima kasih sebab selalu berada di sisi abang. Terima kasih sebab layan abang dengan cara yang abang suka tanpa merungut sikit pun kat abang. Terima kasih untuk segalanya. Untuk bayi kita. Abang pun tak tahu kenapa Fia terlalu istimewa dalam hidup abang. Apa abang akan buat tanpa Fia agaknya?
Selama kita bersama, abang mintak maaf bila abang selalu buat air mata Fia jatuh. Abang mintak maaf selalu buat Fia merajuk, buat Fia sedih, tinggalkan Fia macam tu je, tapi abang nak Fia tahu, sikit pun tak pernah terdetik kat hati abang ni nak buat macam tu kat Fia. Bila Fia tak ada dalam pandangan abang, hati abang tak pernah rasa senang. Tak pernah rasa tenteram. Abang selalu nak rushing pergi jumpa Fia dan peluk Fia. Abang tak nak kehilangan Fia tapi, mungkin abang yang akan pergi dulu?
I love you so so so so soooooo much sayang. Sampai bila-bila pun sayang tolong jangan meragui perasaan abang dengan sayang. Please take care of yourself and our baby okay? Mungkin Hadi boleh jaga Fia lepas abang?
With hug & love, abang Fakhri hensem. "
Air mata tak henti-henti mengalir membaca surat tulisan tangan Fakhri. Entah bila dia buat surat ni? Nak sangat ke aku kahwin dengan Hadi pulak? Dan kenapa jammed sekarang ni? Orang nak cepat tahu tak? Apa aku nak buat tanpa Fakhri? Aku menangis sendiri di tempat duduk belakang kereta Izzat.
Ada satu telefon Samsung pula di dalam sampul surat merah ini. Aku buka. Wallpaper telefon ini bewarna putih dan bertulis...... open video in gallery. Aku cari gallery, hanya ada satu video Fakhri. Air mata di pipi kusapu dengan tangan. Earphone kupakai di telinga. Tak nak lah Nawar dan Izzat dengar. Kereta masih lagi bergerak perlahan disebabkan jammed.
Fakhri duduk di kerusi sambil dia membetulkan kedudukannya.
"Em, hai sayang" dia senyum manja, membuatkan aku tersenyum melihatnya.
"Kalau Fia tengah tengok video ni, mungkin..... Fia tengah menangis kot? Tapi jangan lah eh? Abang tak nak Fia menangis sebab abang. Sorry tau sayang sebab surat tu buruk. Abang pun macam Fia.... tak berbakat nak menulis surat" dia gelak sendiri. Aish saje je nak sebut pasal tu tau.
"Sayang, tolong jaga diri baik-baik tau? Abang tak tahu berapa lama lagi.......... eh tak, abaikan. Abang tak nak Fia sedih-sedih tau? Tak nak Fia nangis-nangis. Nanti abang lagi sedih, abang tak sanggup nak tengok Fia sedih. Abang....... abang malu sebenarnya nak buat video ni" dia gelak lagi. Aku pun tersenyum sendiri. Eleh malu lah kononnya.
"Dalam surat tak ada suara, tak ada muka. Sekarang ni sebab Fia boleh tengok dan dengar, abang nak Fia tahu yang abang cintaaaaaaaaaaakan Fia sangat-sangat, banyak sangat tau. Abang tak reti nak guna pickup line atau metafora atau hyperbola cinta untuk Fia tapi abang nak Fia tahu yang abang bersyukur sangat-sangat dapat kenal Fia, dapat jadikan Fia isteri abang, peneman abang, selalu layan perangai abang yang pelik-pelik haa banyak lagi lah. Forever I love you sayang" tiba-tiba aku rasa sebak. Air mata jatuh mengalir ke pipi lagi. Ya Allah, apa yang terjadi sebenarnya dengan Fakhri ni?
YOU ARE READING
Bukan Mainan
Krótkie Opowiadania"Abang suka sangat main-main. Macam mana Fia nak percaya?" - Sofia "Abang nak Fia tahu, cinta abang dengan Fia bukan mainan" - Fakhri Lamaran Fakhri diragui Sofia, mungkin ianya hanya permainan Fakhri semata-mata tapi ianya bukan mainan. Sungguh, bu...