Satu Empat

1.8K 81 7
                                    

"Abang buat apa datang sini?" soalku musykil. Kalau dulu bukan main bahagianya aku bila Fakhri datang ke sini sebab aku boleh jumpa dia tapi sekarang ni aku pelik. Hatiku seolah-olah cuba menyembunyikan rasa bahagia itu.

"Saje~ abang nak jumpa isteri abang ni la. Fia dah makan?" soalnya. Aku angguk sambil aku mengelap meja di sebelahnya. Beberapa orang gadis yang duduk tidak jauh dariku hanya memandang aku dan Fakhri. Pandang-pandang pulak dia, ni laki aku tahu?

"Fia jangan lah buat kerja kuat sangat. Kan doktor dah cakap Fia tak boleh buat kerja berat... " ah kenapa Fakhri perlu jadi begitu prihatin? Kenapa dia perlu jadi penyayang, manja dan comel? Kenapa hati kau ni lemah sangat Sofia? Kenapa lemah sangat?

Aku rasa nak menangis. Adakah semua itu hanya lakonan semata? Adakah semua layanan mesranya hanya palsu belaka? Adakah kehidupan aku dan Fakhri hanya lah seperti di atas pentas sandiwara?

"Fia.. Fia nak pergi belakang jap" terus aku jalan ke stor belakang. Turun naik turun naik dada ni. Baby, apa yang mama buat sampai papa nak cari perempuan lain?

Apa salah mama?

*****

"Sayang~" tubuhku dipeluknya Fakhri dari belakang. Aku hanya mengeluh. Kenapa entah?

"Abang, Fia nak masuk toilet la" alasan. Baru kejap tadi aku masuk tandas. Aku cuba lepaskan diri dari pelukannya tetapi gagal. Pelukannya makin lama makin erat pula.

"Fia, abang tak nak Fia lari lagi. Kenapa sebenarnya ni sayang?" Fakhri leraikan pelukan dan pusingkan badanku menghadapnya.

"Mana ada Fia lari, kan Fia depan abang je ni?"

"Eh eh sempat lagi Fia buat lawak? Fia, dari semalam lagi abang tahu Fia ada sorok sesuatu dari abang kan? Pagi tadi pun sama. Tell me, what's wrong my love?" daguku dipegangnya, supaya memandang tepat ke wajahnya. Aku tak buat lawak pun ok.

"Takde apa la. Abang tak ada nak keluar ke? Pergi lah keluar jumpa sesiapa" hah sebut dah aku. Aku pun tak pasti lah sama ada kata-kataku itu adalah sindiran atau perli. Atau... hanya ayat penyata aje?

"Keluar? Abang kalau ada masa free, abang nak spent time dengan sayang sorang je tau. Buat apa abang nak keluar dengan orang lain? Ni... jap. Fia, semalam Fia angkat call yang nama Fazie eh?" duga Fakhri. Aku pandang ke arah lain, bukan wajahnya. Malas nak jawab.

"Sofia sayang, Fazie tu Izara lah. Adik abang, lupa? Izara Faziela" kedua-dua bahuku dipegangnya. Aku pandang Fakhri. Lah Zara rupanya... aku fikir Fakhri ni memang nak kasi aku madu rupanya tidak. Ya Allah Sofia kau ni sangka buruk pulak dengan laki kau sendiri apahal? Hah ni maghoh nih.

"Bukan selama ni abang panggil Zara ke? Kenapa jadi Fazie pulak?" soalku. Aish jahat betul kau Sofia, layan suami kau macam tu.

"Sebenarnya... ni lah, em.. esok pagi Fia ikut abang" ikut? Kemana pulak hah

"Pergi mana?"

"Ada la~ Fia, kalau Fia rasa abang macam sorok something dari Fia, Fia tanya je lah. Jangan buat abang macam ni lagi, abang rasa macam abang ada buat salah besar je tau" alalalalalala ni lah sebabnya aku selalu kalah dengan diri sendiri. Dia buat muka kesian yang pulak tau hahahahaha

"Ala sorry la abang, abang lah sepatutnya yang kena bagitahu Fia" cebikku pula. Fakhri sengih memandangku.

"InshaAllah lepas ni semua abang bagitahu Fia okay?"

*****

"Kenapa Zara nak sorok benda ni dari semua orang?" soalku. Izara yang duduk bersandar di katil hospital ini hanya tersengih memandangku.

Bukan MainanWhere stories live. Discover now