Sepuluh

2.1K 79 2
                                    

Bangun aje pagi tadi terus aku kemas beg dan duduk di cafe hotel. Malu nak tunggu Fakhri bangun. MALU! Aku tinggalkan nota aje bagitahu yang aku duduk di cafe. Aku tak tahu kenapa tapi bila aku pergi tanpa izin memang aku akan tinggalkan nota aje tak kira lah dengan siapa pun hohoho.

"Sayang, breakfast sorang-sorang je tak tunggu abang pun" pipiku diciumnya dahulu sebelum Fakhri duduk disisiku. Aishh sekarang ni kat public kot. Malu kat public satu hal, ni malu kat dia lebih tinggi lagi ha!

"Mana ada breakfast lagi, duduk je" relax lah Sofia huhu. Aku senyum tawar. Bukan apa, malu k!

"Sayang nak makan apa? Nak abang ambilkan?" soalnya lagi. Lengannya dipaut ke bahuku. Mata aku ni kejap pandang dia, kejap pandang meja, kejap pandang tangan, senang kata mata ni tak boleh duduk diam lah! Malu punya pasal mata pun dah tak betul. Kejap pandang sana, kejap pandang sini.

"Sayang, abang tanya ni dengar tak?" daguku dipegangnya agar aku memandang wajahnya. Fakhri tergelak sendiri memandangku. Emmmm aku rasa nak benam kepala dalam lantai sekarang ni! Terus aku pejam mata.

"Hahahahahahaha sayang, kenapa ni? Malu? Malu dengan abang ke?" aduh boleh pulak dia tanya aku macam tu? Sudah tentu lah aku malu! Aku dah pun jadi hak mutlak suami aku sendiri. Dia tak rasa malu ke? Ah aku rasa nak balik rumah sekarang ni! Nak balik!

"Boleh tak kita balik rumah sekarang?" soalku. Fakhri pandang aku pelik.

*****

Konon lah nak balik tapi bila lalu kat kapal besar tu aku rasa nak pergi tengok pulak. Maklumlah aku tak pernah lagi teroka negeri Melaka ni. Kalau ajak abang-abang aku diorang memang tak nak. Bosan katanya. Kawan pun aku takde.

Bila nampak kapal ni, aku teringat cerita Titanic. Nak ambil gambar kat atas tu ala-ala atas kapal Titanic lah kononnya hohoho. Lepas makan tadi dah lupa dah aku pasal malu ke apa lantak lah hah.

"Cepat lah abang" lama betul tunggu laki aku nih. Fakhri asyik tergelak aje sepanjang jalan tadi. Aku memanjat ke bahagian atas kapal. Alah, tak boleh panjat atas pulak..... baru nak acah-acah Titanic dengan laki aku.

Tiba-tiba ada orang berkumpul di hujung kapal ini. Aku pun tarik tangan Fakhri ke arah sekelompok pengunjung yang ramai itu.

"Eh Fattah Amin lah abang!" bisikku kepada Fakhri.

"Hm, Fattah Amin je"

Ramai pengunjung mengambil gambar bersamanya. Memang artis selalu datang sini ke? Aku pun beratur lah ha nak ambil gambar dengan Fattah Amin punya pasal. Fakhri hanya mengikut langkahku.

"Abang, tolong ambil gambar tau" aku hulurkan telefonku. Aku berdiri sebelah Fattah Amin lah weh OMG!

"Haa boleh boleh"

*****

"Ayah, tadi orang ambil gambar dengan Fattah Amin~" semangat aku story kat ayah tau. Aku keluarkan telefonku, nak tunjuk lah gambar aku dengan Fattah Amin tadi ha kan. Fakhri duduk di sebelahku, tersenyum seperti biasa. Apesal entah nak senyum-senyum?

"Iye? Ada ambil gambar tak?" soal ayah. Aku buka gallery, mencari gambar yang diambil dengan Fattah Amin tadi lah kan. Ada satu..... jap, ada satu je dan ni......…………… gambar kaki je?! Aku pandang Fakhri, dia tersenyum sendiri lagi. Aish saje je tau! Ni lah padah tak charge phone. Lepas ambil gambar tadi terus mati phone aku haish.

"Abang! Ayah………… Fakhri sabotaj gambar orang dengan Fattah Amin..... ada gambar kaki je nak buat apa? Alaaaaaaa" aku merengek macam budak kecik kat ayah. Fakhri terus tinggalkan aku dan ayah di dapur ini dengan muka selamber. Ayah pulak dok gelakkan aku. Haish

Bukan MainanWhere stories live. Discover now