'okay kidss! cepat naik bas kalau tak mahu ketinggalan!' laung mr.minho. semua murid berpusu pusu menaiki bas untuk ke ladang teh. aku pun ikut serta. mark menghampiriku.
'woww haera! you"re alive!' dia bersorak.
dan ketika itu aku ternampak jungkook memandangku. 'yeah.. false alarm mungkin..' aku berkata.
mark ketawa. kemudian dia menggosok lehernya. 'haera, nak tak kau pergi prom yang diadakan dua minggu lagi dengan aku?' soal mark.
'prom?' aku menyoalnya semula. aku tidak berapa fokus dengan mark malah mataku sejak tadi asyik memandang jungkook.
'yeah.. dengan aku?' soal mark lagi.
'menari? bukan idea yang baik buat aku.. aku kena pergi daegu pada hari tersebut. kau boleh ajak nara, aku tahu dia mesti suka.' kataku.
mark memaparkan wajah hampa. dia memandang nara yang tidak jauh darinya. nara yang perasan dirinya diperhatikan terus melambai tangan ke arah mark. 'tak apalah, aku ajak jessica lah..'
skip
ketika di ladang teh, aku berjalan melihat daun daun teh yang memenuhi ladang itu. seketika kemudian tanganku dipegang. aku mengangkat wajah dan ternyata jungkook.
'apa yang ada dekat daegu?' soalnya.
aku menarik tanganku. 'macam mana awak tahu?' soalku musykil.
'kau tak jawab soalan aku.' dia berkata membuat aku memandangnya lagi.
'awak tak jawab soalan saya. maksud saya awak langsung tak cakap hai' aku berkata sambil berjalan.
'hai' dia menyapaku.
'arboretum. tu yang ada dekat daegu.' aku melangkah laju ke depan malangnya kakiku tersadung.
jungkook memegang lenganku kuat. 'boleh tak kau tengok mana kau berjalan?' dan aku hanya mengendahkannya. 'look, aku mintak maaf sebab mood aku tak berapa baik semalam.'
aku menoleh ke arahnya. 'so, awak akan bagitahu macam mana awak selamatkan saya?' aku menduganya.
'aku ada.. adreline rush. kau boleh search dekat google. semua ada.' dia menjelaskannya.
aku mengagguk sambil berjalan ke arah bas. dia memegang lenganku lagi.
'haera-ah, kita tak sepatutnya berkawan.' dia berkata dengan wajah kosong.
'sepatutnya dari awal lagi awak kata.' aku membalasnya. dan aku memandangnya. 'then, kenapa awak selamatkan saya? kenapa tak biarkan saya kena langgar je?' aku menyoalnya.
sebab aku nak selamatkan.' jungkook berkata.
aku senyum sinis. ' awak menyesal ke selamatkan saya?' aku menyoal.
'menyesal? kalau aku kata aku menyesal?' soalnya semula.
aku memandang matanya. 'tak.. saya boleh nampak dalam diri awak yang awak tak menyesal. awak baik.' aku berkata.
'ya? kalau aku ni orang jahat?' duganya lagi.
aku menggeleng. 'tak.. saya tak percaya awak macamtu.' kataku lagi.
jungkook gelak sinis. 'haera... KAU TAK TAHU APA APA' jungkook berkata sebaik sahaja kami di hadapan bas.
'hei korang nak naik ke?' soal seorang pelajar junior perempuan.
jungkook mengetap rahangnya. 'tak. dia naik bas lain. bas ni dah penuh.' dia mengetuk pintu bas.
skip
hari ini, hampir tiga hari aku tidak bertegur sapa dengan jungkook akibat perkara lepas. yeah, dia kan tak nak berkawan ngan aku.
aku berjalan ke tempat mengambil makanan di kantin. ketika aku mengambil epal, epal itu tergelincir. tetapi ada kaki yang menahan epal itu dari jatuh lantas epal tersebut terus menggelongsor naik ke tangan orang itu.
aku memandang ke arah orang tersebut dan mengeluh. jeon jungkook! dia menghulurkan epal itu kepadaku. aku mengambilnya dari tangan jungkook dan berlalu pergi.
'haera wait.' dia memanggil.
aku memandangnya. 'what?' aku menyoal dengan mendatar.
'aku tak maksudkan yang kita tak boleh berkawan.' katanya.
'apa maksud awak?'
dia menghela nafas panjang. 'maksudnya, kalau kau bijak, jauhkan diri dari aku.' katanya lagi.
'okay katakan kalau saya tak bijak?' aku menyoalnya pula.
'then its up to you' dia berkata. 'aku minta maaf untuk semua' dia berkata lagi.
aku tersenyum. 'it"s okay.' aku berkata dan beredar.
skip
malam itu aku membuka laptopku dan mencari tentang quilletes legend. selepas jumpa, aku mencari kedai buku yang berhampiran utuk aku membeli buku tersebut. yes jumpa. aku mencatitnya dan menutup laptopku dan bersedia untuk tidur.
skip
keesokannya cuaca hari tersebut cerah. mataku mula meliar cari kelibat jungkook.
'jungkook tak datang lah harini.' kata alicia.
'yeahh family hiking kan? aku pernah cuba tapi takde apa menarik.' ujar nara pula.
aku ketawa kecil.
'haera kau tau tak... mark ajak aku pergi prom!' nara tertawa riang.
alicia pon kelihatan ceria. 'yeah, sama lah.. jongsuk pon ajak aku pergi prom' alicia berkata.
'baguslah' aku berkata.
'petang ni aku ngan alicia nak pergi kawasan myong-dong nak beli dress sebelum stock habis.' kata nara.
aku mengangkat wajahku. 'kau tak kisah kalau aku ikut?'
'gila kau! kau memang kena pergi la untuk decide dress mana okay.' ketawa alicia.
skip
petang itu, aku,nara dan alicia pergi ke kawasan myeong-dong untuk membeli dress prom sementara aku ingin membeli buku. tiba sahaja di kedai, kami terus masuk dan aku hanya duduk di kerusi menunggu manakala nara dan alicia punya pantas mencari baju.
dalam masa dua jam, diorang still cari baju. aku mulai bosan sebab setiap baju yang diorang tanya pendapat aku, aku just kata beautiful but yeahh baju yang diorang pilih memang lawa. aku bangun dari dudukku.
'korang.. aku nak gi satu bookstore ni jap. dah nak malam ni.. nanti jumpa aku kat restoran cafille tau..' aku berpesan dengan diorang.
'ok careful!' mereka melambai sebaik sahaja aku melangkah keluar dari kedai. aku berjalan menuju ke bookstore tersebut sambil melihat waze di telefonku. sekali sekala aku memandang sekeliling. sunyi, hutan. serious kedai ni kat pendalaman?
at last! aku jumpa bookstore tu. memang kat dalam je tempat ni and satu ni je bookstore kat sini. aku memasuki kedai tersebut dan mencari buku quilletes legend. setelah menjumpainya, aku membayar buku tersebut dan keluar dari kedai itu. kelihatan hari sudah mulai gelap.
aku berjalan sendirian di sebuah lorong gelap. sesekali aku mendengar bunyi tawa lelaki. aku memandang belakang dan melihat ada dua orang lelaki sedang bergelak ketawa sambil mengikutiku.
damn!!!
tbc
YOU ARE READING
[C]Vamp - J.J.K
Vampiros+ apabila seorang perempuan terjatuh hati dengan seorang lelaki+ 'kalau aku cakap aku bukan manusia, kau masih nak berkawan aku? atau kau akan menjauhi aku?' - jungkook 'saya sukakan awak... walaupun awak bukan manusia' - haera +kalau bukan ma...