DP 4

15.6K 736 9
                                    

2 months before

"Aryyan duduk kejap" panggil Tengku Kamil sebaik sahaja anaknya pulang dari kerja.

"Apa dia daddy?" soal Aryyan sambil membetulkan rambutnya.

"Granpa datang tadi" tutur Tengku Kamil.

"Then?" Soal Aryyan tidak mengerti.

"He asked you to marry Dirna" tutur Tengku Kamil.

"Who? Dirna anak pak su?" Soal Aryyan.

Seingatnya gadis itu berada di Sydney 10 tahun lalu selepas meninggalkan Malaysia kerana hubungannya bersama ayahnya kurang baik dan duduk bersama mak teh mereka.

"Ya. She will be here soon. He said, he don't need your answer. Just accept it Yan and Dirna, she's not the one that you used to know"

"Hah— what do you mean by that?"

Satu majalah peragaan diletakkan di atas meja.

Aryyan mengangkat sebelah keningnya. Dilihat muka depan majalah itu.

'Bella Natasya will be at S/S Fashion Week at Tokyo'

"Bella Natasya?" Soal Aryyan.

Tengku Kamil mengangguk.

"She is your cousin from the highschool Tengku Bella Natasya Irdirna"

"She— the one. Are you kidding me? She's that nerd girl. Wow. I thought she at Sydney with aunty Mary"

"Not in last 5 years ago. She moved to UK. I don't know what happend. But she's like you now. Clubbing and uncle Kamal also want you to marry her"

"But it's unfair. Why should I?"

"Fate maybe"

Aryyan memandang ke langit. Selepas menghantar Bella dia terus pulang ke banglo miliknya.

Peristiwa 2 bulan lalu terlayar di fikirannya. Entah mengapa datuknya membuat keputusan sebegitu rupa. Dan apa yang membuatkan Bella berubah?

Sampai saat ini dia benar-benar tidak mengenali gadis itu. Dirna? Bella?

Serabut.

Skip

"Aku terima nikahnya Tengku Bella Natasya Irdirna bt Tengku Kamal dengan mas kahwinnya 10 ribu ringgit tunai"

Dengan satu lafaz, Bella sah menjadi milik Aryyan. Keadaan di main house itu tidak seberapa meriah kerana atas permintaan Bella sendiri dia mahu merahsiakan statusnya. Begitu juga dengan Aryyan. Lagi-lagi jejaka itu amat terkenal dengan panggilan playboy antarabangsa.

Selepas majlis itu, terus Bella mengunci dirinya di dalam bilik.

Aryyan? Entah ke mana lelaki itu menghilang dia tidak pasti.

Tiba-tiba telefonnya berbunyi.

Sandra is calling..

Terus iPhone itu ditolak jatuh dari katil. Terus telefonnya jatuh di atas karpet di bawah itu.

Tok tok tok

"Bell— it's me. Open the door"

Kedengaran suara Aryyan di luar memanggilnya.

"Nak apa?" Soal Bella kasar.

"Makan. Your mom panggil"

"She's not my mom. Leave me alone" laungnya. Ya perempuan itu bukan maknya.

"Buka pintu ni Bell sebelum aku pecahkan" ugut Aryyan.

Dengan langkah yang berat Bella membuka pintu.

"What? Puas" hambur Bella. Aryyan segera menutup pintu biliknya.

Ya di villa itu kesemua mereka diberikan bilik seorang satu. Dan kini dia dan Bella duduk sebilik.

"Turun makan" ajak Aryyan.

"I don't want to eat. I will not sit with her" tengking Bella.

Aryyan menolak rambutnya ke belakang.

"But she's your step mother Bell. Dah dekat 10 tahun dia kahwin dengan papa" pujuk Aryyan.

"So what? Listen, even for 10 years or 100 years. I will never accept her as my mom replacement. Dia tu bukan sesiapa dengan diri I. I meluat tengok muka dia dengan anak dia sekali" Bentak Bella.

Aryyan meraup mukanya. Benar apa yang dikatakan daddynya. Bella bukan seperti seseorang yang dikenali dengan nama Dirna itu.

"Kita makan dekat luar. Jom" pujuk Aryyan.

"I tak nak makan" balas Bella lalu masuk ke dalam bilik air.

Aryyan mengeluh. Ni memang degil tahap veto dah.

Terus pintu bilik dibuka lalu turun ke bawah.

Ruang makan

"Bella mana Yan?" Soal mummy.

"Dia tak nak makan my" balas Aryyan lalu duduk di hadapan Hani iaitu adik beradik tiri Bella yang sebayanya juga.

Jika dibandingkan Hani dan Bella, kehidupan sosial gadis ini lagi teruk. Sering dia terserempak dengan Hani keluar masuk hotel yang selalu dikunjunginya.

"Bella mana?" Soal TengkuKamal yang baru duduk.

"Dekat bilik. Mengada la tu tak nak makan" pintas Hani.

Mummy Aryyan memandang gadis muda itu. Dia juga meluat dengan gadis itu sepertimana Bella membenci gadis itu dan ibunya.

"Jangan nak cakap macam tu boleh tak" tegur mummy Aryyan.

"Don't fight about me. Just wasting your time" kedengaran suara Bella memecah ruang makan itu.

Kerusi sebelah Aryyan ditarik. Hani menjelingnya.

Bella memandang tajamnya.

"Bella nak makan apa sayang?" Soal mak tirinya.

Termuntah Bella dibuatnya.

"I can take it by myself. Tak perlu nak tunjuk baik dekat sini" tutur Bella sinis. Terus pinggannya dirampas kembali.

"Biadap" tutur Hani perlahan tetapi masih boleh didengari Bella.

Bella berdecit.

"Biadap? Kau nak kata aku biadap? Kau tu baik sangat ke?" tengking Bella.

"Apa kau?"

"Enough both of you. Depan rezeki pun nak bergaduh ke? Bella, papa tak pernah ajar pun supaya Bella jadi biadap ni" marah Tengku Kamal

"Yes, you're right. You never teach me that because you're so busy chasing this woman. That's why I became like this. Are you happy now? I did all what you want. I come all the way here. Then help Aryyan and now marry with him. I did everything. Apa lagi yang tak cukup. Tell me papa. You always gave your focus to those two while me you dump me like a trash like a unvalue thing. I'm tired" ujar Bella.

Air matanya tumpah entah buat kali ke berapa semejak dia pulang ke sini. Hari-hari dia berasa di sakiti.

Orang yang berada di meja itu hanya senyap. Nasib sahaja ramai yang sudah pulang ke rumah mereka manakala datuk mereka ke masjid.

Bella meninggalkan meja makan.
Cukup la dia pendam itu dalam tempoh 10 tahun. Dia sudah cukup menderita. Tanpa kasih sayang dan perhatian dari seorang ayah, dia hanya menumpang kasih ibu saudaranya.

TBC

Dark Past  ✔Where stories live. Discover now