En gnista tänds av förlust

453 38 5
                                    

Cassian

Den svartvit fläckiga ugglan skrek från sin plats på min högra axel. Hennes långa klor borrade in sig i min hud under den tunna tunikan jag hade på mig.

Jag hostade och satte mitt tomma glas på det stora avlastningsbordet framför mig. När glaset mötte marmorskivan spreds ett högt klirrande genom det tysta rummet. Eleri pep till och såg på mig som om jag nyss hade förolämpat hennes förfäder. Sedan blinkade hon och tittade bort mot dörren, som om hon väntade på någon. Hennes halvöppna runda ögon såg ut som två bärnstenar som blivit märkta av bedrövelse och försvagade av förlusten av den hon älskat mest. De var oerhört matta, och glänste i det svaga ljuset. Jag visste att ugglor inte grät, men det såg ut som att silvriga tårar snart skulle rinna nedför hennes fjädrar. 

Min kropp skakade. Antingen på grund av sorg, eller min vinkonsumtion under den senaste timmen. Jag visste inte, men jag brydde mig inte heller.

Jag reste mig från den stora silkesklädda fåtöljen. Jag behövde röra mig, behövde börja tänka och bete mig som en ledare för ett uppror. Mina fötter gick inte, dem släpade över golvet när jag rörde mig mot de två stora fönstren. Den korta promenaden var tung, som om världen konstant försökte hindra mig från att nå ljuset. Jag hade aldrig trott på gudarna, men om de fanns var det självklart att de försökte göra sitt bästa för att förhindra upproret.

Med en skakig hand drog jag bort de tjocka gardinerna för att frilägga fönstren. Solen var just påväg att gå ner, och himlen var målad i en djup lila färg. Stjärnor sken klart genom de tunna molnen. Åtminstone var det en vacker dag för honom att dö på. Imorse hade staden präglats av en hemsk storm som hotat att ställa in avrättningarna, men den försvann lika snabbt som den anlänt.

Några vakter patrullerade utanför och fångade Eleris bittra blick. Hon skriade och burrade upp sina fjädrar.

Jag antog att jag var hennes ägare nu, med tanke på att hon var lika fast vid mig som en blodigel. Men jag klandrade henne inte. Sorgen sliter i dig, försöker dränka dig i sin ensamhet och bränna dig med oändlig saknad. Den tvingar ner dig i ett mörkt hål av förtvivlan. Och om det inte finns en hand där, som hindrar dig från att falla längre ner, är du förlorad. Handen som håller mig uppe från mörkret, består av mitt hopp att en dag störta Kejsar Kyro, min far. Jag brukar klamra mig fast vid den, trots att den hela tiden hotar att släppa taget.

Jag talade lågt med ugglan medan jag försiktigt klappade hennes lena, elfenbensvita huvud. På något sätt hade hon känt av sin förra ägares död. Sedan jag kom tillbaka hade hon varit lika krossad som spegeln jag slog sönder imorse. Lukten av hans blod kanske fortfarande hängde kvar på min hud. Om inte hela Rhesus stank av det.

När jag kom tillbaka från avrättningarna hade jag druckit för att försöka dränka sorgerna. Dock, så slutade det bara med att min kropp skakade okontrollerbart och att mitt huvud tog emot ett oväntat besök från en dunkande huvudvärk. Jag skulle aldrig göra så igen. Jag hade aldrig gillat sättet som den starka vätskan påverkade min kropp och mina sinnen. Dessutom, lämnade den alltid mig med en matt, tom känsla som hemsöktes av minnena av huvudlösa kroppar och blod. Mycket blod. Men åtminstone fick ett antal glas vin sorgen att lätta lite. Jag kände inte för att krossa något eller gråta längre.

Jag hade bevittnat så många avrättningar, och så många kallblodiga mord under mina nitton vintrar i den här världen. Under en avrättning när jag var tio vintrar gammal började jag gråta ostoppbart, och vägrade att se på de brutala striderna, efter att ha bevittnat en nioårig flicka bli avrättad efter att ha stulit ett bröd. Som ett resultat av min barnsliga reaktion skickade Far och Mor mig till ett brutalt läger för olydiga barn. Jag stannade där i sex år och en sommar. Trots att det var hemskt där, träffade jag många personer som kom att bli som bröder för mig.

KEDJADDonde viven las historias. Descúbrelo ahora