Cassian
"En rebellattack mot två vakter skedde nyss i en gränd i de norra delarna av Rhesus." General Laras röst ekade i den marmorsbebyggda tronsalen. Hon stod mitt i salen, med sitt mörka hår uppsatt i en stram knut, som var så perfekt att det såg ut att göra ont.
Jag kastade en snabb blick på min far, sittandes på sin enorma tron i mitten av två enorma pelare. Hans blick var lika hård som marmorn, och visade som vanligt inga spår av oro eller rädsla. Endast djup irritation och kyla.
Han knöt händerna i knät och lutade sig framåt på tronen, på ett sätt som fick honom att se avslappnad men hotfull ut, medan han spänt lyssnade på nyheten. Alla visste att hotet från rebellerna skulle elimineras inom kort. I en stad där motstridande grupper var föraktade av varje invånare fanns det ingenstans att gömma sig.
Och det gjorde mig nervig.
Jag kunde inte undvika att tänka på våra nya allierade, som bara hade varit medlemmar i rörelsen i ett par dagar. Jag undrade om de skulle vara korkade nog att begå ett sådant dåraktigt misstag. Imorse hade jag skickat ut dem på ett uppdrag att söka igenom staden efter potentiella ingångar eller utgångar. Förhoppningsvis hade de lyckats komma undan, om de nu hade varit inblandade i morden.
"Två vakter dödades av två maskerade rebeller. Ett par patrullerande vakter upptäckte deras kroppar för en stund sedan. Blodet var fortfarande varmt, vilket betyder att de skyldiga inte hunnit långt. Vi har skickat ut en trupp för att hitta dem."
Jag sneglade på Iro, som stod ett par steg från mig. Hennes stela ställning sa att varje muskel i hennes kropp var spänd, troligtvis av rädsla för våra allierade. Om de blev funna, var chansen stor att de skulle avslöja oss. Det skulle starta ett krig mot Aduros, och både jag och Iro skulle bli skickade till Arenan. Det var inget öde jag var välvilligt inställd till.
Men vi var båda instängda, övervakade, och kunde inte göra någonting åt det.
Far gestikulerade med ett finger mot General Lara att komma närmare. Hon lydde utan att tänka efter. Ljudet hennes steg klapprade i den tysta salen medan hon gick upp för marmortrappan, mot tronen. Hon skulle återigen få uppleva kejsarens vrede.
Generalen var lika hänsynslös som Far. Trots att hon var kvinna. General Lara hade fått posten som general innan jag föddes, men jag hade hört många berättelser om hur hennes prövning gick till. Den var lika grym som avrättningarna, om inte mer. Alla som berättat om prövningen hade beskrivit den likadant. Den var blodigare än ett slagfält, och lämnade Arenan blodigare än ett slakteri under vintermånaderna.
Hon hade slaktat upp till femton män, på bara några ögonblick. Det var något som Far hade älskat, och det som gjort henne till general och min tränare i stridskonst.
Far satte en hand på hennes axel, och hela rummet fylldes av en tung, intensiv spänning när han såg in i Generalens ögon. Kejsar Kyros ögon var notoriska för att få folk att göra precis vad han ville, efter att han fått dem att avslöja sina djupaste hemligheter. Folk gjorde allt, bara de slapp stirra in i dem. Inte ens General Lara kunde hålla hans blick, utan hennes ögon flackade direkt mot sina fötter.
"Hitta dem," var det enda Kejsaren sa. Sedan lutade han sig tillbaka på tronen, och gav generalen en uttråkad gest med högerhanden som sa att hon skulle avlägsna sig, vilket hon gjorde. "Jag vill att du ökar övervakningen kring palatset," tillade han till Generalens rygg.
Han kastade en blick mot mig och nickade. "Min son. Jag förväntar mig att du alltid håller ett vapen i närheten. En kniv under kudden. Ett svärd i bältet."
VOUS LISEZ
KEDJAD
FantasyHon mördar män och dräper bestar. Hon är en av Rhesiska Imperiets främsta slagskämpar i den storslagna Arenan. Han är det Rhesiska Imperiets förrädiska kronprins. En konspiratör mot sin egna fars styre, som är allierad med sitt rikes största fiende...