Jag var aldrig den som man kunde läsa som en öppen bok. Aldrig den som förlitade sig på andra människor för att känna sig nöjd och hel. Kanske för att människor hade sårat mig så länge jag kunde minnas. Kanske för de inte gjorde mig hel, utan raka motsatsen, de fick mig att gå i bitar. Sorgen efter William klädde mig inte. Den fick mig att verka ytlig, som om jag behövde honom för att fungera normalt. Kanske även han hade förstört mig? Eller hade han bara plockat ihop mig igen?
Sen jag träffade de fyra vännerna som nu satt och fundersamt stirrade på mig i kollektivets vardagsrumssoffor så hade jag lärt mig framförallt en sak. Du kan vara stark ensam men tillsammans är vi alltid starkare. Jag hade i hela mitt liv varit så van att kämpa alla strider själv att möjligheten att kunna få prata ut fortfarande var något främmande och obehagligt för mig. Men när jag är redo, de gångerna jag varit redo att dela med mig, då har de suttit stilla och lyssnat precis som de gör nu.
"Skal du på en Tinder- date?" chansar Vilde. Gissningarna flyger över rummet innan jag ens har öppnat munnen för att andas. De tror alla att något stort kommer hända bara för att jag har bett dem komma på en tjejkväll.
"Jeg vil bare henge med vennene mine, er det så vanskelig å forstå"
"Du er gravid!" skriker Chris så vardagsrumsväggarna dallrar. Om hon inte hade hade skrikit så hade vännerna hört det pojkaktiga fnittret som dolde sig inne i mitt och Eskilds sovrum. Överröstningen av flämtningarna från övriga vänner undangömde hemligheten och jag log inombords.
"Unnskyld Noora men Chris hvordan tror du det er mulig?" frågar Vilde Chris fundersamt.
"Vil du jeg skal forklare fugler og bier til deg? Du som har hatt sex med William selv må vite hvordan du gjør?" Svarar Chris med ett flin på läpparna. Eva bugar och bockar för informationen och uppenbarelsen av att både jag och Vilde har haft sex med William.
Vilde skäms nu, ser nästan påkommen ut. "Vente nå Vilde Lien Hellerud" säger Eva som nu har kurat upp sig i soffhörnet. "Tror du i all ærlighet at Noora og William ikke hadde hatt sex?" Vilde kollar ner mot vardagsrumssmattan igen "jeg vet ikke, jeg tenkte vel..."
"Vilde, det er William vi snakker om her!" säger Eva i ett lyckat försök att härma mig från den där dagen på Nissen då hon listade ut att jag varit på dejt med William. Den dagen som jag faktiskt både övertygade henne och mig om att det inte var något mellan William och mig. Jag lyckades dock aldrig övertyga William om det.
"Hey, hvem sier at vi har hatt sex?!" säger jag i ett försök att bryta spekulationerna.
"Der har du" säger helt plötsligt Sana som har suttit tyst en lång stund. "Jeg kunne se det over hele kroppen din etter partiet i fjor sommer" sa Sana och log menande mot mig. "Ja, og jeg hørte dem" skrattade Chris fram medan hon smaskade på en av mina nybakta muffins. "Oh William, Oh William" utbrast hon högt och ljudligt mellan tuggorna.
Jag minns plötsligt William, som troligtvis har svårt att hålla sig för skratt innanför dörren. Om han fortfarande lever så är detta ögonblick något som han kommer skämta om och vända emot mig hela mitt liv framöver. Som att han hade läst mina tankar så öppnas plötsligen dörren bakom mig. Jag vänder mig snabbt om och spänner blicken i honom. Jag hör flämtningarna när jag byter synfält och riktar all min uppmärksamhet mot William. Innan jag hinner säga något som Jeg har ikke gitt deg karakter enn så kysser han mig snabbt på munnen och säger "Unnskyld, men jeg må gå på do".
Mina flämtande vänners hakor har fortfarande inte hittat tillbaka till resten av ansiktet när jag vänder mig om och försöker se oberörd ut. "Hvor lenge har du hatt ham der?" är det enda som Chris lyckas att få ur sig. Som om jag har haft honom instängd där i flera års tid.
"Han har vært her en dag" svarar jag mina vänner och ger dem alla ett snett leende. Vilde är den som ler störst mot mig för hon insåg att tacket jag gav henne inte var litet. Jag var skyldig Vilde allt som jag nu hade.
William kommer tillbaka ifrån toaletten. Han följs med blicken som han vore modell för Dressmann. Han tar händerna runt min midja när han ställer sig bakom mig och drar mig tät in till. Pussar mig flörtigt på halsen och bryr sig inte en sekund att alla mina vänner följer hans varenda rörelse. Eva spänner blicken i Chris precis som hon skall börja applådera. Besvikelsen som sprider sig över Chris ansikte är obeskrivlig och får mig att börja skratta. William kysser mina smilgropar innan Sana gör motstånd och ber oss att sluta med gulligullandet innan hon spyr.
YOU ARE READING
Va skjer med Noora og William? (SKAM)
FanfictionKanske vi aldrig kommer att få veta. Kanske vi aldrig kommer få veta vad som händer mellan Noora och William. Men visst vill vi veta? Historien startar i säsong tre, där Noora som tidigare var huvudperson, blir en biroll i skuggan av annan romantik...