Bab 18

141 6 0
                                    

"Apa bu?!"lawak apa pula dia dengar malam-malam ni.Naufal yang tadinya menyandar sudah duduk tegak mendengar soalan Pn. Jasmin.

"Ibu tanya Ad dengan Farhan serius nak kahwin?"

"Kenapa pula Ad nak kahwin dengan dia."masih tak faham maksud soalan Pn. Jasmin.

"Jadi Ad tak tahu lah ni Farhan datang tadi?"soal En. Hafizi tenang.

"Farhan datang?"soal Adaweeya balik memandang wajah ibunya yang tersenyum.Dah kenapa ibu ni senyum-senyum macam tu.

"Dia bagitau nak melamar Ad."sambung Pn. Jasmin gembira.

"Oww.."jawab Adaweeya bersaja sambil menyambung meneguk milo.Tak sengaja pandangan dia bertemu dengan Naufal yang tajam memandangnya.Serupa nak menelan dia pun ada.Dah kenapa.

"Jadi Ad terimalah ni?Bila nak bagitau Farhan? Sebab dia cakap kalau ibu dan ayah setuju dia nak suruh family dia datang."soal Pn. Jasmin lagi.

"Hah?"serta merta buat dia gelabah balik.Cawan yang berisi milo di letak di meja sebelum terlepas mendengar soalan soalan yang tak di duga dari Pn. Jasmin lagi.Nasib tak sembur lagi milo yang di minumnya.

"Terkejut kenapa?Takkan Farhan tak bincang dengan Ad pasal hal ni?"soal Pn. Jasmin pelik.

"Ibu ni.Ad tak suka pun lah kat Farhan tu.Dan pasal dia datang malam ni pun Farhan langsung tak cakap dekat Ad."

"Lah iya ke? Ibu ingat dia dah cakap kat kamu.Dia langsung tak pernah cakap pasal hal ni dekat Ad? Adaweeya mengaru kepalanya yang berlapik dengan shawlnya.Tak gatal pun sebenarnya.

"Sebenarnya bu...memang lah pernah cakap kat Ad.Tu pun sekali je.Manalah tahu dia betul-betul serius."

"Habis Ad jawab apa masa dia bagitau nak melamar Ad."

"Tak cakap apa.Ad masuk ofis terus masa tu."jawab Adaweeya tersengih.Pn. Jasmin menggelengkan kepalanya.

"Dah tu, ni Ad nak terima tak ni?"

"Tak nak lah bu.Ad bukan suka dia pun.Lagipun...

"Nak tunggu kamu tu suka orang alamatnya sampai ke tua lah kami ni tak dapat tengok bakal suami kamu tu Ad.Dalam mimpi saja lah.potong Pn. Jasmin

"Tapi bukan ibu dah tua ke sekarang ni."usik Adaweeya.Meletus tawa En. Hafizi yang dari tadi diam mendengar soalan soalan dari isterinya.Bukan dia tak tahu dalam diam isterinya itu sudah berkenan dengan budak Farhan tu.

"Amboi abang, seronok gelakkan saya."sempat dia mencubit lengan suaminya.Geram.Bukan nak menolong dia sibuk pula gelakkan dia.

"Kalau Ad nak tahu.Ibu kamu ni dah tak sabar nak ada menantu tambah-tambah lagi dia dah berkenan dengan si Farhan tu."seronok dia mengenakan isterinya.

"Saya ni bukan apa, risaukan Ad saja. Dah elok budak Farhan tu berkenan kat dia.Lagipun bukan kita tak kenal keluarga Farhan macam mana."Adaweeya mengaru kepalanya lagi.Takkan lah ibunya betul-betul serius nak dia terima lamaran Farhan.

"Jadi Ad terima tak"desak Pn. Jasmin. En. Hafizi menggelengkan kepalanya.Sengaja dia biarkan isterinya dulu.Sebenarnya dalam diam dia membenarkan kata-kata isterinya itu.

"Ad tak boleh lah bu."rayu Adaweeya.

"Kenapa pula tak boleh?Ad belum bagi peluang kat dia dah cakap tak boleh."Adaweeya memandang En . Hafizi meminta simpati.Biasa ayahnya itu akan berpihak padanya.

"Ad, tak boleh terima pinangan Farhan.Sebab dia cintakan Naufal."membuntang mata Adaweeya mendengar ucapan lelaki itu.Berapa banyak kejutan dia mesti terima malam ni.Aduiii...Naufal betul-betul menguji kesabaran dia malam ni.Pn. Jasmin kaku.Tak tau nak kata apa.

ENCIK PANAS BARAN VS ENCIK LESUNG PIPITWhere stories live. Discover now