Adaweeya melangkah masuk kedalam rumahnya setelah memberi salam.Di kerlingnya jam dinding yang menunjukkan hampir pukul 9 malam.
"Lewat balik Ad,banyak kerja ke?"soal En. Hafizi focus matanya tak lari memandang berita yang di siarkan.
"Boleh tahan juga ayah.Ad, kedapur dulu yah."En. Hafizi sekadar menganggukan kepala.
"Ibu, kenapa tak..".Niatnya tadi ingin bertanya tentang Naufal terbantut melihat Naufal dan Ibunya rancak berbual.
"Baru balik Ad,?"tegur Naufal.
"Tak,baru nak pergi kerja la ni."jawab Adaweeya Kasar.
"Ad,Naufal tanya elok-elokkan tu."Tegur Puan Jasmin.
"Takkan la tak nampak orang ni masuk dari pintu depan bukan terjun dari langit."Jawab Adaweeya perlahan tapi masih dapat didengar oleh Naufal dan Ibunya.Naufal tersenyum mendengar jawapannya.
"Dari dulu ada je jawapannya."bisik hati Naufal.
"Adaweeya."Tegur Puan Jasmin sambil membesarkan matanya.Memuncung mulut Adaweeya di tegur begitu.
Adaweeya mencapai jag yang berisi air oren.Baru saja dia hendak mencapai gelas yang dituangnya cepat Naufal merebut airnya dan meneguk sehingga habis.Adaweeya memandang geram sementara Naufal tersenyum lebar dapat mengenakan Adaweeya.
"Ibu, Ad naik dulu la.Lama-lama kat sini sakit hati jer."sindir Adaweeya.
"Ibu, Naufal pun nak naik atas nak ikut orang tengah sakit hati tu"beritahu Naufal salajur membuntuti Adaweeya yang laju di hadapanya.
"Pergi lah,Safiya ada kat atas tu tengah buat kerja sekolahnya."laung Puan Jasmin dari dapur.Dia menghabiskan basuhan pinggannya.
"Ad, tunggu la aku nak cakap dengan kau."Naufal cuba mengejar langkah Adaweeya.
"Aku tak nak dengar la.Dan aku takde benda pun nak cakap."balas Adaweeya.Kakinya di percepatkan menuju kebiliknya.
"Ad,dengarlah dulu.Pasal hal...,"
"Aku tak ingat dah.Dan aku tak tau apa dah jadi masa tu.Baik kau balik je la."Pintas Adaweeya.Dia mengunci pintu biliknya sebelum sempat Naufal menahannya.
"Kalau kau dah lupa kenapa kau lari dari aku."Jerit Naufal di depan pintu Adaweeya.
Adaweeya menghempaskan handbagnya di birai katilnya.Sakit hatinya dengan Naufal belum terubat lagi.
"Ewah-ewah,dia ingat dia siapa?Dah lah tak pernah minta maaf kat aku.Tiba-tiba pulak datang kat rumah ni dengan muka tak bersalah dia.Boleh lagi dia tanya aku kenapa aku lari dari dia."bebel Adaweeya sendirian,sambil penumbuknya di aju-ajukannya didepan pintu.
YOU ARE READING
ENCIK PANAS BARAN VS ENCIK LESUNG PIPIT
Non-FictionAdaweeya sahabat, Ria kekasih hatinya. Bila dia silap perhitungan dia kehilangan seorang sahabat-Naufal- Selagi aku tak dapatkan dia, aku tak mungkin beralah. Naufal kau kena tolong aku-Farhan- Ad kau tak kesian ke kat Naufal? Korang kawan dari keci...