Bab 19

1.5K 73 0
                                    

                               Bab 19

                                          "UMI.. " Datin Husna mengangkat mukanya dari membaca novel apabila mendengar rengekkan kecil itu. Matanya terkejut melihat wajah pucat di muka wajah anak sulungnya itu.  Novel diletak tepi dan dia bingkas bangun mendekati Ifti.  " Kenapa ni Ifti,  Ifti demam lagi ke?"
       Ifti mengangguk perlahan.  Kedua matanya terkatup rapat.
       Datin  Husna  menyentuh  dahi  Ifti. Panas!
       "Ya  Allah. Abang! Turun  bang..." Jeritnya nyaring memanggil  suaminya  yang  kini  berada  di ruang atas.
       Mendengar  suara  nyaring  isterinya, datok Safuan pantas  berlari  menuruni  anak  tangga  dan  dia  pun  turut  terkejut  melihat  isterinya  memeluk  Ifti  yang  sudah  terkulai  lemah  di  pangkuan.
       "Ya  Allah.. Kenapa  ni ?" Datok  Safuan menyentuh  dahi  Ifti.
       "Cepat  bang, kita  bawa  dia  ke  hospital." Air  mata  mula  jatuh  ke  pipi  datin  Husna. Peristiwa enam  tahun  lepas  kembali  menerjah  ke  kotak  ingatan. Sungguh, dia  sangat  takut  jika  perkara  itu  kembali  berlaku.
       "Awak  pergi  ambik  Ic  Ifti. Terus  bangunkan  Aira. Abang  bawa  Ifti  dan  tunggu  luar. Cepat  ye.." Ujar  datok  Safuan.
       Tanpa menunggu  lama, datin  Husna  menyerahkan  Ifti  dan  berlalu  pantas  menaiki  anak  tangga.
       Ya  Allah  Engkau  selematkanlah  anak  aku.. Doa  datok  Safuan hiba.
       Tubuh  kecil  Ifti  diangkat. Kakinya  cermat  sahaja  melangkah  laju  keluar  rumah sebaik  sahaja  dia  mencapai kunci  kereta.
       Ketika  itu  jam  sudah  menunjukkan  pukul  sembilan  malam.
       Datok  Safuan menekan  punat  kereta  dan  terus  sahaja  meletakkan tubuh  Ifti  dengan perlahan  di  belakang  pemandu  kereta. Hatinya  semakin  risau  melihat  keadaan  Ifti  seperti  teruk   . Nafas Ifti  seperti  tercungap-cungap. Naik  risau  datok  Safuan.
       "Jom  bang. Aira, duduk  depan. Umi  jaga  kakak." Ujar  datin  Husna. Aira yang  hampir  menangis  tengok  kakaknya , mengangguk.
       Masuk  sahaja  mereka  ke  dalam  kereta, datok  Safuan berdesup memandu keretanya meninggalkan  rumah.
       "Pasang  safety belt  Aira.." Pesan  datok  Safuan perlahan.
       Aira  menurut. Tidak  sedar  air  matanya  sudah  pun  mengalir  menahan  rasa  takut  akan  kehilangan  kakaknya.












"RIFQI.. Oii  Rifqi.."
Rifqi  membuka mata dan mengangkat  kepalanya. Suasana  yang  silau  membuatkan  dia  terpaksa  menutup  matanya  kembali. Aku  kat  mana  ni? Rifqi  cuba  membuka  matanya  kembali.
       Satu  objek  semakin  jelas. Rifqi  mengamati.
       "Ifti?" Sebut  Rifqi, perlahan.
       Ifti  sedang  berdiri  sambil  tersenyum  ke  arahnya. Gadis  itu  mula  berjalan  mendekatinya.
       Rifqi  terkedu  saat  melihat  ada  air  mata  jatuh  ke  pipi  mulus  milik  Ifti. Ingin  sahaja  Rifqi  mengusap  air  mata  itu. Namun bagaikan  ada  tali mengikatnya dari  bergerak.
       "Saya  sayang  awak. Jangan  pernah  tinggalkan  saya  ye?" Ifti  senyum  hambar.
       Rifqi  ingin  mengatakan  sesuatu  tetapi  terasa  seperti  ada  gam  yang  melekat  di  mulutnya.
       "Awak  janji ye.." Pinta  Ifti.
       Aku  janji! Balasnya di  hati.
       "Awak  akan  sentiasa  berada  di  hati  saya."
       Ifti.. Rifqi  tunduk  seketika. Kenapa  aku  tak boleh bercakap  ni! Marahnya  di  hati.
       "Saya  pergi  dulu."
       Rifqi  tersentak  dan  mengangkat  kepalanya  semula. Ifti  mula  membelangkanginya.
       Ifti! Jangan  tinggalkan  aku, rintih  Rifqi. Matanya  sudah  lencun  dek  air  matanya  yang  kian  lebat. Kelibat  Ifti  pula  semakin  jauh  semakin  hilang  di  ruangan  matanya.
      











"IFTI!!!"
"Naufal  Rifqi  Datok  Azlan. Kenapa  dengan  kamu?" Tegur  Cikgu  Ida  sambil  matanya  tajam  memandang  Rifqi. Mahu  terlompat  jantungnya  mendengar  jeritan  garau  Rifqi  tetiba  tu.
       Rifqi  memandang  sekeliling. Semua  mata  memandangnya  pelik. Aku  bermimpi  ke  tadi  tu?
       "Kau  okay  ke, Rifqi?" Medina  bertanya.
       "Ah, ya.. Sorry  sebab  kejutkan  korang." Rifqi  mohon  maaf. Kali  pertama  dia  rasa  bersalah.
       "Oleh  kerana  kamu  tidur  dalam  kelas, cikgu  denda  kamu  bersihkan  kelas  ini  bagi  pihak  orang  duty  hari  ni. Faham  Rifqi?" Suara  Cikgu  Ida, tegas.
       Rifqi  sengih  seraya  mengangguk.
       "Baiklah, sambung kerja  kamu. "
       Semua  orang  kembali  mengerjakan latihan kelas masing-masing. Qayyum  memandang  Rifqi  yang  kembali  ke  dunianya  sendiri.
       "Rif." Panggil Qayyum.
       Rifqi  pandang  Qayyum  tanpa  suara.
       "Kau  tau  kan, Ifti  kat  hospital?"
       "Ha! Ka-kau  biar  betul ?" Tergagap  Rifqi  mengulangi  ayat  Qayyum. Baru  dia  perasan. Kelibat  Ifti  belum  kelihatan.
       Medina  menoleh  ke  belakang. Wajah  terkejut  Rifqi  dipandang.
       "Betul  Rif. Kau  tadi  tidur. Sampaikan  tak  sedar, auntie  Husna  datang  bagi  surat  Mc  Ifti  tadi." Jelas  Medina.
       "Dia  sakit  ke?" Soal  Rifqi, risau.
       Kalau  lah  boleh, mahu  sahaja  dia  mengangkat  kaki  dan  terus  menuju  ke  hospital.
       "Dia  cuma  demam" beritahu  Qayyum.
       "Aku.. Nak  lawat  dia.." Suara  Rifqi  mula  perlahan. Air  mukanya hambar. Mimpinya  tadi  pun  masih  segar  di  ingatan. Rifqi  naik  risau.
       Qayyum  menyentuh  bahu  Rifqi. Sejak dia  tahu  Ifti  mencintai  Rifqi, dia  sudah  move  on. Yang  penting  Ifti  bahagia. Dan  secara automatiknya , dia  pun  sudah  menerima  Rifqi  sebagai  kawan. Tiada  lagi  permusuhan  antara  mereka.
       "Rif, kau  sabar  dulu . Nanti  kita semua  pi  lawat  dia. Kalau  kau  pergi  sekarang  pun, aku  bet  Ifti  akan  marah  lagi  kat  kau. Kau  faham  kan  maksud  aku?"
       Rifqi  mengangkat  kepalanya. Ada  betulnya  apa  yang  dikatakan oleh Qayyum.. Ifti  pun  pernah  pesan  untuknya. Jangan  sesekali  escape  kelas  kalau  mahu  menjadi  seorang  pelajar  yang  baik. Sejak  hari  itu  la , Rifqi  tidak  lagi  berani ponteng  kelas.
       Perlahan , Rifqi  senyum  hambar. " Thanks  bro."

       
       
      

Flower Girl plus Black Prince✔Where stories live. Discover now