~Selamanya Kau Milik Aku Aira Lissya~
Mini bear pemberian Fajmin menjadi tatapan, senyum manis mula terukir, comel. Hampir dua minggu figura lelaki itu tidak muncul. Helaan nafas berat aku lepaskan, kemudian mini bear tersebut aku taruh di atas nakas. Telefon Vivo aku ambil untuk melihat pesanan ringkas yang masuk. Satu mesej baru dari Johan.From - Johan
-Jom kita keluar, saya bawa jalan-jalan. Jangan beri alasan. Saya nampak awak dekat luar tadi.Aku berdecit sebal melihat lelaki itu tahu gerak geriku. Lagi parah apabila rumah sewa kami saling berhadapan. Apa yang patut aku balas?. Tangan mula lincah menari membalas mesej kepada orang seberang sana.
To - Johan
-Urm kita nak ke mana sebenarnya.From - Johan
-Adalah rahsia. Awak bersiap dulu, saya tunggu awak ;)Aku mencebik bibir, bangkit dari katil. Tuala yang aku tersidai di bahu katil aku ambil bergegas bersiap. Pelembap bibir aku ambil lalu dielus dibibir, tudung aku kemaskan buat kali terakhir. Bayangan Farissya yang masuk ke dalam bilik, jelas kerutan hairan diwajah cantik itu.
"Kau nak pergi mana?" Aku menguntum senyum manis memusingkan badan memandang Farissya perlahan duduk di birai katil. "Aku nak keluar kejap" Farissya menjuih bibir.
"Keluar dengan siapa? Aman? Ravi? Lin? .... Johan?" Aku mengukir senyum manis tunduk mengambil tas tangan. Skrin telefon aku kerling sekilas. "Aku nak keluar dengan Johan. Kau tak marah kan" Aku berbisik perlahan berjalan perlahan ke arah Farissya. Dia hanya diam memandangku, kedua tanganku Farissya genggam erat.
"Maafkan aku Aira, aku tak patut paksa kau suka abang aku. Apa yang aku nak tak semestinya dapat." Aku mengukir senyum manis mencubit pipi Farissya. "Kau tak buat salah pun, mungkin aku dan abang kau tak ada jodoh." Farissya mengeleng kepala memelukku erat.
"Kau ada hak untuk bahagia Aira" Aku memejam mata membalas pelukan Farissya. Sejenak aku ketawa seraya meleraikan pelukan. "Dah jangan sedih-sedih, aku nak gerak dah ni" Dia mengangguk kepala merangkul lenganku erat.
"Jaga diri baik-baik tau" Aku mengangguk mantap mengambil beg tangan. Farissya menguntum senyum manis bergerak sama-sama keluar dari bilik. Pintu utama aku buka, Johan sudah berdiri diluar pagar menjadi tatapan.
"Bye" Aku melambai tangan ke arah Farissya, dia membalas lambaian tanganku. Kasut jalan aku sarung dan mengatur langkah ke arah pagar. Senyum diukir sebaik saja menatap lelaki itu.
"Awak dah lama tunggu ke?" Aku bertanya perlahan, Johan mengeleng kepala. "Tak lama pun, jomlah" Aku mengangguk laju membuka pintu kereta Satria hitam lelaki ini.
"Maaflah kereta saya buruk, tak ada aircond pula tu" Aku memandang Johan tempat duduk pemandu. "Eh tak apa, saya tak kisah pun" Aku berkata perlahan sambil menguntum senyum. Enjin kereta dihidupkan dan kereta mula bergerak meninggalkan kawasan perumahan.
"Terima kasih sudi bawa saya jalan-jalan" Ujarku sambil tersenyum pada Johan. "Sama-sama lagipun saya tak tahu nak bawa awak pergi mana sebenarnya?" Burung unta menjadi pusat perhatian. Tidak lintas dalam fikiran Johan akan bawa aku ke Taman Burung. Agak lucu di situ, dating di Taman Burung?.
"Tak apa, saya suka haiwan. Macam-macam jenis burung saya suka" Ujarku lembut, kedua tangan aku genggam erat. Rasa gugup masih terasa memandangkan ini pertama aku keluar berduaan bersama lelaki.
"Nama awak Aira je ke?" Aku memandang Johan pelik. "Nama saya Nur Aira Lissya Binti Muad." Dia mengangguk faham mula merenungku lembut. "Sedap nama awak" Aku mengukir senyum kaku. Dalam hati mengucapkan terima kasih. Segan bila diuji sebegitu rupa.
Dua pinggan nasi goreng dihidang di atas meja. Senyum diukir pada pelayan tetamu itu. Sudu dan garfu aku ambil. Setelah penat berjalan-jalan sekitar Kuala Lumpur kami singgah di restoran yang agak tertutup.
"Awak biasa makan dekat sini ke?" Johan mengangkat kepala merenungku. "Jarang juga tapi masakan dia sedap, awak pasti rindu nanti" Aku memandangnya curiga.
"Yeke? Okay saya nak rasa" Aku bergumam. Nasi diambil lalu disua ke dalam mulut, kepala diangguk pelan. Boleh tahan. "Hmm boleh lah, saya masak lagi sedap" Bulat mata Johan memandangku tidak percaya. Aku menayang riak wajah bangga sebelum ketawa kecil.
"Serius awak masak sedap" Aku mengangguk penuh yakin. Johan ketawa halus meletakkan sudu di sisi pinggan. "Boleh awak masakkan untuk saya" Pinta Johan mengulum senyum lembut.
"Boleh je asalkan awak beli bahan-bahan dia" Aku tahan diri dari ketawa melihat ekspersi muka Johan, lucu. "Saya guraulah nanti saya buatkan untuk awak" Johan mengulum senyum manis.
Suasana kembali hening, masing-masing sibuk akan urusan sendiri. Lirikan mata naik memandang Johan disaat lelaki itu mengeluh berat. Aku mengigit bibir bawah, gugup.
"Saya tahu kita baru beberapa hari kenal" Detak jantungku kian mengila, apa yang Johan maksudkan ini?. "Tapi izinkan saya isi ruang hati awak Aira." Aku tersenyum halus, buntu, terkelu tidak mampu berkata apa. Pengakuan Johan begitu drastik, aku larikan pandangan ke tepi. Satu benda berat menghempap jiwaku, sosok Fajmin berasak-asak masuk ke dalam memori.
Kereta berhenti depan pintu pagar rumah, aku mengerling Johan. Sejak dari tadi, suasana antara kami menjadi kaku. Senyum tipis terukir dibibir. Dia menoleh ke arahku.
"Terima kasih Johan" Dia tersenyum tipis merenungku lama. Pintu kereta aku buka secara perlahan. "Aira.." Aku memusingkan kepala memandang Johan. Dia mengeluh berat.
"Fasal tadi saya tak bermaksud nak takutkan awak, saya tak nak awak lari dari saya" Aku mengukir senyum halus. Perlu beberapa minit untuk aku bersuara. "Boleh beri saya masa?" Johan mengangguk kepala.
"Saya keluar dulu" Ujarku mula membuka pintu kereta. Nafas dalam aku ambil seraya membuka pagar rumah. Pengakuan cinta Johan buatkan separuh gila, mata dipejam rapat. Hubungan kawan kami baru beberapa hari tiba-tiba dia nyatakan luahan hati mana tak terkejut berot aku.
"Dah! Dah Aira, kau bawa bertenang. Masuk rumah" Aku berbisik laju mula mempercepatkan langkah masuk ke dalam ruang tamu. Suara orang berbual di dapur masuk ke dalam indera pendengaran. Setapak demi setapak aku hala ke ruang dapur. Farissya dan Kisha leka berbual sambil menikmati maggi pedas giler.
"Asalamualaikum" Farissya menoleh ke sisi, pandangannya datar tika ini. Aku menarik senyum lebar duduk di depannya.
"Wah makan maggi tak ajak"
"Jangan makan Aira! Nanti kau mati. Aku ni nyawa-nyawa ikan dah ni" Buntang mataku memandang Farissya pelik. Dia menghembus nafas, jelas merah wajahnya sekarang.
"Tak matilah? Okay je mana ada pedas. Aira nak?" Ujar Kisha memandangku lalu disua maggi ke arahku. Aku menyungging sengih mengeleng kepala.
"Tak apa, saya tak mampu nak makan." Aku menolak halus, lihat saja Farissya aku tahu betapa pedas makanan segera itu. "So macam mana date kau hari ini? Okay ke tak okay" Aku mengeluh kecil memandang Kisha dan Farissya silih berganti.
"Mamat handsome tu bawa Aira dating mana?" Aku mengemam bibir sebelum menyungging sengih. "Dia bawa saya pergi tengok burung" Reaksi kedua gadis ini berubah terkejut.
"Burung? Dia ingat kau budak-budak ke? Apa punya taste si Johan tu" Bebel Farissya mengeleng kepala tangan dikipas ke muka menghilangkan rasa pedas.
"Semua berjalan dengan okay... tapi dia nak aku jadi kekasih dia" Buntang mata Farissya dan Kisha memandangku. "Huh!" Mereka berkata secara serentak. Terkebil aku memandang Kisha dan Farissya.
"Habis tu kau cakap apa?" Tanya Farissya tidak sabar, aku mengemam bibir seraya menghela nafas. "Aku tak cakap apa-apa pun sebab.." Air liur aku telan saat melihat wajah serius dua wanita tersebut.
"Sebab apa!" Bentak Farissya buatkan aku terkejut. "Sebab aku still tak boleh move on dengan Fajmin" Aku berterus terang. Kisha memandangku tidak percaya sementara senyuman Farissya semakin kembang. Laju aku menutup mulut, alamak aku terlepas cakap. Mati lah kau Aira.
*****
YOU ARE READING
Kau Milikku
Romans[STATUS - COMPLETED ] [BOOK EDISI HEARTBREAKER] Mampukah aku pertahankan mahligai saat semuanya mulai runtuh... Start : 26 November 2019 End : 12 May 2021 Hakmilik sepenuhnya Mina_matshah Dilarang sama sekali plagiat or copy paste