(3)

3.2K 94 0
                                    

"Arisa,ape plan risa lepas ni?"tanya Alief.

"Nothing.Just duduk rumah goyang kaki"jawab Arisa.

"Ewah,sesenang hati dia je kan"marah Alief manja.

"Takdela,mestila cari kerja sementara tunggu result SPM."balas Arisa.

"Huih,ingatkan nak duduk rumah goyang kaki"Alief mengulangi kenyataan itu sekali lagi.

Mereka ketawa.

Sehinggalah.

Moment itu hancur,dek kerana...

"Woi,anak angkat,mana stokin aku?"tanya Aqief.

"Aqief Imran!Watch your mouth!Awak dah besar,cari sendiri,takpayah nak suruh risa carikan."marah Alief.

Sebagai abang sulung,dia tak berapa gemar dengan sikap Aqief yang kejam dengan Arisa.

Dia tahu,semenjak Arisa dijadikan sebahagian dari keluarga ini,memang Aqief tak sebulu dan sebulat suara dalam menyayangi Arisa.

Dia jadi beku.

"Its okay,abang Alief.Aqief,jap aku amikkan stokin"balas Arisa.

Dia tak pernah mengeluh.

Dia tak pernah menunjukkan rasa sedih.

Dia sedar,dia siapa.

Hanya anak angkat.

Siapa asal usul dia?

Dia dari mana?

Mana ibu bapa dia?

Entah.Itu sahaja jawapannya.

Lagipun,semua orang dalam keluarga ni layan dia dengan baik,macam saudara kandung sendiri kecuali

Aqief Imran.

Sikap lelaki itu,kadang kadang mencabar kesabaran.

Tapi dia tetap tenang,tak kan mengalah ,takkan sakit.

Dia nak berbakti kepada keluarga ini.
Keluarga yang dah banyak tolong dia.

"Nah,aku nak bagitau yang kalau nak cari stokin,ade dalam laci bawah kabinet.Memang letak situ."kata Arisa.

"Patutla cari tak jumpa,yang kau pergi ubah tempat tu kenapa?"tanya Aqief.

"Memang tempat dia kat situ la,dari dulu lagi.tak pernah berubah"balas Arisa.

Aqief termangu sendirian.

Ok,baru nak marah,tapi dah memalukan diri sendiri.

Sewaktu Arisa hendak ke dapur,sambung makan dengan abang sulungnya,

"Nadeeya! Bak kunci kereta kau"arah Aqief.

Nadeeya.
Itulah nama bagi 'cinderella versi melayu' ni.Bezanya,dia takde kakak tiri.Tapi dia ade abang angkat.Satu abang angkat yang kejam dan satuabang angkat yang sungguh penyayang.

Kenapa Nadeeya?
Sebab dia benci bila semua orang panggil 'Arisa'.

"Nak buat ape?"tanya Arisa.

"Nak bawak,lepastu masuk longkang,then kereta kau mampus ,lepastu abah marah kau and umi tampar kau.Then kau mampus.Inalillah.Habis cerita."kejam sungguh ayat itu.

"Then,you cant."bantah Arisa.

Ya,mengalah mengalah jugak.

Hak dia,memang akan jadi hak dia.
Takde sape boleh lawan.
Takde sape boleh bantah.

Termasuklah Pakcik harimau a.k.a Aqief Imran.

"Kalau aku nak jugak?"Aqief cuba provok.

"Then,you have choices.First,take it and drive crazily.But,in the end,i will tell abah about this kind of human in front me or the second one is drive your own car and properly have a safe trip to wherever you go and i will backup you about Alief which sememangnya akan mengadu kat abah pasal you buli i."terang Arisa.

"I prefer the second one ,Aqief"balas Arisa lagi.

"Dua dua sama je.I choose number one."memang tak lah nak sebulu dengan Arisa.

Hell no!

"Serius tak menyesal?Kang tak pasal pasal aku dapat kereta baru"Arisa cuba guna Taktik.

Aqief Imran adalah anak yang baik.

Thats why,dia tak pernah sentuh perempuan,besides umi ,nenek,maksedara and offically Arisa.

Dan.

Aqief tak gemar bila abah naik angin.

So, dia akan buat ape saje supaya abah tak naik angin.

"Whatever.Minyak kereta aku habis la.Bak la sini kunci.Aku nak pinjam"kadang kadang dia berlembut.kadang kadang dia kasar.

Itulah Aqief Imran.

#jangan main main

JOURNEYWhere stories live. Discover now