(32)

1.6K 44 7
                                    

Deringan telefon menyedarkan dia dari fokusnya terhadap projek Mega dari syarikat Husnifaz Corporation.

"Aqief.Petang ni free?"tanya seseorang.

"Harini qief kerja,hm petang ni,balik pukul 6.Malam free lah,kenapa pa?"tanya Aqief.

"Malam ni datang rumah,bawak Arisa sekali.This is an order."balas Papanya.

"Ok pa.bye,assalamualaikum"ucap Aqief.

"Waalaikumussalam"balas Encik Zali

Text to Nadeeya Arisa.

Lepas Maghrib kita pergi rumah mama.Pack barang and baju around two days,kita tido sana.

Dua minit kemudian.

Okeh.

Ketukan pintu.

"Boss,sorry but boss ada meeting dengan client pukul 8 nanti.Sorry saya lupa bagitau"kata Amira,pembantu barunya.

"Cancel it."ujar Aqief.

"Tapi boss,kalini punya client penting."kata Amira.

"Hmm,okay.Nanti send me the place .Make sure kau jangan lambat."pesan Aqief.

Amira mengangguk dan keluar.

Text to Nadeeya Arisa.

Sorry,tak balik malam ni ,maybe lambat sikit,kau boleh drive kan?Pergi la dulu,bawak sekali bag baju,lepas habis meeting aku terus pergi umah mama.Cau.

******

Arisa tersenyum.
Lalalalalalala.

Balik rumah mama!

"Hm,baju dah siap pack.Toiletris pun cun.And,walauweh.Tinggal nak mandi and solat pastu gogogo!"teruja Arisa.

Bip bip.

Message from Aqief.

Sorry,tak balik malam ni ,maybe lambat sikit,kau boleh drive kan?Pergi la dulu,bawak sekali bag baju,lepas habis meeting aku terus pergi umah mama.Cau.

Dia menutup handphonenya.

Haiiih.
Baru nak ada mood happy.
Last last aku balik sorang?
Fish betul.

Tepat pukul 8 malam.
Dia bergerak ke rumah mamanya.

**

"Assalamualaikum,mama.papa.Bukaklah pintu ni"ujar Arisa.

"Waalaikumussalam.eh,rusa,sorang je?Papa rasa kamu balik dengan aqief"kata Encik Zali.

Mendengar kata kata papanya buatkan dia terasa.

Terasa sedih tiba.

Tapi dia cuba memaniskan muka.

"Ala sorry la papa,Aqief ade meeting tiba tiba ,tu yang risa balik sorang.Tali jangan risau,Risa tido sini.Aqief nanti balik sini lepas habis meeting.😃"balas arisa dengan senyuman tawar.

"Papa faham,Risa sabar ye.Jadi isteri kena kuat."balas Encik Zali.

Aish,air mata going tu keluwar.

Arisa tergelak.

"Ape maksud papa ni?"tanya Arisa bingung.

"Risa tak tahu ke?"balas Encik Zali.

Mukanya memang series benar.

"Tahu..apa?"tanya Arisa.

"Haih,papa ingat risa dah tahu,takdela papa nak ungkit dah,tapi nampaknya risa kene tahu."tutr Encik Zali.

Dah kenapa papa ni?

"Papa?Something wrong?Kenapa?"tanya Arisa pelik

Why papa?

"Haih,risa,janji dengan papa risa tabah ye.Jangan sedih,kuat itu penting tau!"pesan encik Zali.

"Whats wrong with you?"tanya Arisa.

"Aqief kahwin lain"tutur Encik Zali.

Dengar sahaja pernyataan itu sudah cukup untuk menggugurkan air mata dari tubir matanya.

Sampai hati Aqief!

"Hey,risa,kenapa nangis ni?"tanya Encik Zali.

"Papa!Suami risa kahwin lain kot!Kenapa tak sedih!Risa ade hati jugak pa,kenapa qief buat risa macam ni?"tanya Arisa sambil menangis.

"Ok,yaa.You can cry,tapi plis cry after i tell you this."balas Encik Zali.

Arisa mengangkat muka.

"Apa lagi papa?"tanya Arisa.

"Papa tipu je!"kata Encik Zali lalu gelak.

Tak guna punya orang tua.

"Papa!!tahu tak rasa macam orang gila!"maraj arisa.

Air mata diseka.

"Assalamualaikum,pa.Hah kau ni dah kenapa risa?"tanya Aqief.

Aik?Bila dia muncul?

Ok sebenarnya,meeting cancelled.

Hahaah.

Tak sanggup dia kene maki dengan papa.

Sebab tak hantar risa.

Jap,ni apesal papa gelak and risa nangis ni?

"Taknak kawan papa!"marah Arisa.

Boleh pulak dia main main.

"Eleh,merajuk dengan papa konon.haa kamu Qief,kata ada meeting."tanya Encik Zali.

"Meeting Cancelled.ha.ni apahal ni?nangis bagai ni?Papa buat ape kat isteri qief ni?"tanya Aqief.

Arisa memandang Aqief dengan mata geram.

Ish,macam sebijik je perangai anak bapak ni.

"Baru sekarang nak mengaku isteri!"marah Arisa.

Lalu dia masuk kedalam rumah.

Nak peluk mama lah!Papa tak guna buat risa nangis.

Encik Zali gelak.

"You better care and loved her young man!Shes the one for you and the precious one!"balas ENCIK zali kepada Aqief.

Aqief termangu.

Apahal ni?

Arisa menangis.

Papa gelak.

Papa bagi nasihat.

Aku jadi tunggul.

Herlok!

JOURNEYWhere stories live. Discover now