"Cun tak bro?"tanya Hafiz sambil menunjuk gambar seorang wanita kepada Aqief
"Awek baru ka?"tanya Aqief.
"Haah"jawab Hafiz
"Pish,move on la,sampai bila kau nak jadi player?permainkan perasaan perempuan.Weih,kau tau tak,tak baik tau.Aku ni nak nasihat kau sebab aku tau kau baik,aku tau kau akan jumpa.yang sesuai.Stop it.Jodoh kau akan sampai nanti"nasihat Aqief.
Dia kesian dengan Hafiz.Selepas pernikahan Hafiz dengan Leyana tak jadi,dia berubah.Totally change.Maybe dia takut untuk menyayangi?
"Qief,kau sembang kencang ah,kau taktahu perasaan aku macam mana.Kau bayangkan weh,Leyana tu,satu satunya perempuan yang aku sayang tau.Kau tak rasa ape aku rasa and you just came up another conclusion.Dia permainkan aku Qief.Permainkan aku.Aku dah bawak dia jumpa parents aku,dah bertunang,end up,waktu hari pernikahan.Hari pernikahan!Dia hilang.Hati aku hancur weh!Aku tak kesah tau kalau dia bagitau aku awal awal.Ni sampai maruah mak bapak aku tercalar!kau rase?Patut ke ha?kau takde kat tempat aku."bengang Hafiz.
Bayangkan,kau dah serahkan cinta kau,sepenuhnya!sepenuhnya untuk orang yang kau sayang.End up,hati ,perasaan,cinta tu.Dipermainkan.Hidup memang kejam.
"Sorry bro,aku tak berniat nak ungkit kisah kau.Tapi kau tak kesian ke dekat bakal isteri kau?Mana tahu,kot kot ex kau serang dia?Perasaan perempuan jangan buat main pish"tegur Aqief .
Sejujurnya dia tak mahu sahabat baiknya kecundang.Kecundang dengan permainan diri.
"Kau cakap senang la kan.Permainkan perasaan la konon.Habis kau tu?Tak permainkan perasaan orang?Orang tu pulak perempuan!Adik kau sendiri"tegur Hafiz balik.
"Helo helo!Jangan mengada nak cerita pasal dia,okay!Dia tu lain"marah Aqief.
Mengada sangat nak came up with a story with 'adik' dia tu.Anak angkat macam tu buat ape nak diambil kesah.Hidup memang terbiar,so kita biarkan jela.Biar dia sedar diri sikit.
"Lain?heh ,lain macam mana tu?Aku tak faham la kau ni qief,kau benci dia tapi kau berkelakuan macam kau sayang dia.Lepastu,kau buli dia.End up,kene dengan abah kau sendiri."ragu Hafiz
Pelik sebenarnya.Kenape dia cakap macam tu?Sebab kadang kadang dia tengok diorang ni macam rapat,nak je bercakap.Walaupun mulut Aqief ni,inssurance tak bayar,tapi si ape tu nama adik dia tu,haa si Arisa tu okay je haa tadah telinga.
"Sayang?Aku sayang dia?"tanya Aqief sambil tergelak.
Lawak gila bro!
"Pergi mati la dengan sayang tu.Kau tahu kan,once.aku dah benci,selamanya aku benci.Dia tu perampas mama abah aku!Dia sebenarnya tak layak pun ada kat dunia ni,tah kenapa tah parents aku baik sangat nak adopt dia.tak paham aku"menyampah Aqief.
"So,kiranya kau benci dia la ni?"tanya Hafiz.
Aqief angguk.
"Sepenuh hati aku benci dia."jelas Aqief.
Biar Hafiz sedar yang Nadeeya tu,manusia bodoh.
"So dengan benci dia,kau buli dia la ye?Ape motif kau buli dia,even you,yourself and yours know that kau takkan dapat singkirkan dia daripada family kau.Buktinya,parents kau still percayakan Arisa lebih daripada kau.The most impressive adalah,Abang kau ,Alief,sayangkan dia much better dari kau.Selalu pertahankan dia.Dah dah la tu jadi kejam.Jangan jadi bodoh.Nanti terjerat dengan hati dan perasaan sendiri qief."kalini,Hafiz pulak nasihatkan aqief.
Why ....Aqief?!Kau menggoyahkan pendirian aku!
Sungguh aku benci!
"People see that way,I see the other way.17 tahun aku dera perasaan dia.Dia sabar. As we know,manusia punya kesabaran ada limit.And thats why it makes me to be someone that always challenge her patient.Supaya dia tersiksa and one day,dia akan blah dari family aku and aku dapat harta kasih sayang aku,which is my mom ,dad and Alief.They are mine,not hers.Anyway,ape maksud kau terjerat dengan hati sendiri?"tanya Aqief.
Sedikit bingung dengan kata kata tu.Well,everyone know that dia benci Nadeeya so perlu ke dia explain on about why and the detail?
"Kau tahu,orang tua tua kata,jangan benci,lama lama sayang.Aku ingatkan kau eh,jangan pernah main main dengan pepatah macam tu.Lagipun,aku dapat rasa yang sebenarnya,sedalam mana pun kau benci dia,you love her so much qief.Not as a brother but as a man that loved a woman.Maybe one day,or memang tertulis kau jodoh dia?"teka Hafiz.
"What kind of conclusion was that.So nonsense la bro"balas Aqief.
Ridiculous je...
"Well,benci boleh jadi cinta bro.Lagipun,kau dengan dia ber'angkat' .Bukannya sedarah daging.Its nothing to compared la bro.Kau konfiden cakap kat aku yang kau takkan sayang dia but who knows ,one day kau datang kat aku and tell me "pish,aku nak nikah dengan arisa,jangan lupa jadi pengapit aku" "nasihat Hafiz.
"Tak akan!Believe me ,i wont do that okay,trust me."yakin Aqief.
Memang tak la.Hell no.Surely,Nadeeya bukan taste dia.Pangkah!
"Jangan konfiden weh,entah entah mulut aku masin,last last dapatla makan nasi minyak.Im sure your parents will be happy if ape yang aku cakap tu jadi kenyataan.Glad to hear that.Lagipun,dia pun jenis boleh tadah je telinga disebabkan mulut kau yang macam longkang ni.No wonder la kan.heh."balas Hafiz.
"Dah la,aku nak balik.Tak pasal pasal kita sembang pasal dia ,rosak mood aku nak lepak dengan kau"ujar Aqief.
Mengada je Hafiz ni sebenarnya,orang nasihatkan dia,dia patah balik kat kita.Nyampah aaih!!
"Aik,dah merajuk?Cakap sikit merajuk.Hmm ,nasebla si Arisa dapat kau nanti.hahahaa,papepun,jangan lupa apa yang aku kata tu.Aku doakan semoga masinla mulut aku ye"kata Hafiz lalu gelak terhadap Aqief.
Aqief hanya menjeling dan salam bro bro ,then,balik la.Tapi,bengangnya,dia balik guna Kereta Nadeeya.So,mengingatkan kembali la ape yang Hafiz kata tu.
YOU ARE READING
JOURNEY
Historia Corta"Kau memang kejam!takde hati perut!Sampai bila kau nak seksa aku?Sakit kan hati aku?Aku adik kau tau tak?!" -NA "Aku takkan penat sakitan hati kau!Aku tak pernah anggap kau adik aku!Kau sebagai anak pungut ni!tak layak disayangi!"-AI Nadeeya Arisa.A...