(27)

1.3K 50 1
                                    

Arisa mundar mandir.
Kejap ke kanan kejap ke kiri.
Kejap duduk kejap bangun.

Apehal ni?

Ok,sebenarnya...

"Kau pehal?"tanya Aqief.

Arisa terkejut,aqief guna kau aku not abang sayang?err....

"Apesal?terkejut,aku tak bahasakan diri aku abang?"tanya Aqief.

Arisa tahan perasaan.

Btw,dorang kat rumah baru dorang.Dua tingkat uollss.Hasil duit simpanan aqief.

"Asal diam?"tanya Aqief.

"Hm,mmm,,mmmm"gumam Arisa.

"Hesh,kau ni dok mmm mmmm,kalau nak m&m cakap jelah,pergi suruh sape sape beli"kata Aqief menyampah.

"Aqief."panggil Arisa.

"Em,what"tanya Aqief.

"Kita...em ..kita tido sesame ke?"tanya Arisa.

Aqief tergelak.

"Oh,sebab tulah kau macam ayam verak kapur nih?Kau ni,nak tido dengan aku ke atau kau tkaut nak tido dengan aku?"tanya Aqief sambil dekatkan mukanya ke arah Arisa.

"Ah mana ade.hm,aku just.em.yela ,kita kan adik beradik nanti macam sumbang mahram pulak"cover Arisa.

Aqief jeling.

"Yeyela kau,kau bukannya adik aku pun.Helo,sedar sikit,sape yang dah amik kau jadi isteri ni.ingat aku nak sangat ke hah?"tanya Aqief.

Arisa sedikit terasa.
Selama ni memang terpaksa sangat rupanya.Haritu bukan main,baik semacam.Rupanya ade muslihat.

"Hm,kau tido jela atas katil.aku bukannya bernafsu pun kat kau.rileks dah.bye nak tido."kata Aqief.

Kata kata aqief itu ada bahagia dan ada peritnya.

"Hm,oklah,saya..emm aku .. aku nak masuk bilik air jap"kata Arisa.

Aqief tergelak.

"Bende la kau pompuan,itupun nak bagitau ke,pergi jelah"kata Aqief.

Arisa hanya diam.

Dia buka pintu bilik air dan dia tutup.

Dia membasuh muka licinnya itu.

Sampai hati kan dia anggap aku ni macam perempuan yang tak layak ada kasih sayang.Aku ni takde makna ke bagi dia.aku rasa sangat tak berguna..ingatkan bila dah kahwin dia berubah,rupanya dia pura pura.Rasa macam hati ni,dicarik dirobek ditarik dilumat.Aku pun. Perempuan! Aku pun nak rasa macam mana jadinya seorang isteri yang sentiasa disayangi.Tapi.berapa banyak lagi aku perlu bersabar??

Badannya melurut ke bawah,tangisan semakin mencurah.

Tak layakkah aku untuk dia?

Sungguh,perit di dada,tiada siapa dapat ubati.Sungguh,rasa sakit dalam hati ini,tak mungkin dapat ditenangkan.Takkan.

Teringat satu ayat.

Tangisan yang paling perut adalah tangisan dimana tiada satu bunyi lun keluar dari mulut seseorang itu.

Ianya dinamakan tangisan dalam diam dan tangisan ini seperit perit rasa dalam hati.

Selama 23 tahun.23tahun aku sabar .Sabar dengan segala perkara yang dah sakitkan dan lukakan hati yang nipis ni.Tahan,sebab aku ni anak angkat je.Aku buat semua perkara untuk balas jasa mama ayah tapi.semua tu tetap tak buat aku diterima sepenuhnya oleh keluarga ni.Lagi lagi Aqief.Tapi tak boleh tahan dah!Dekat siapa aku nak luah,Sakitnya hati ni takdapat nak terangkan.bukan nak mengungkit tapi  itulah kenyataannya.Aku cuba berselindung di sebalik kesabaran tapi takkanla sampai hujung hayat aku pun still ade orang benci aku?Kenape hidup ni perlu menjadi sesuatu yang sangat menyakitkan?aku faham ni ujian tapi,aku tak tahu lah aku mampu ke tak.Aku harap aku mampu tapi sakitnya,ya allah,,

Tangisan semakin membuak.
Dia meluahkan segalanya dalam hati.
Mukanya sudah merah menyala.

Bila dia tersedar,cepat cepat dia basuh muka dan kontrol warna muka.

Cuba senyum walaupun perit.

Yakinkan diri bahawa hidup ini indah.

Yakinkan diri bahawa hidup ini banyak ujian dan dugaan dan dia mampu untuk harunginya.

Bila muka dah tak merah.baru dia keluar bilik.

Ya Allah,sejuknya,dahla gelap.

Dia perlahankan suhu aircond sulaya di tahao yang selesa.

Nampaknya Aqief dah tido.Arisa berikan senyuman kepada Aqief yang sudah nyenyak tidur itu.

Tanpa berfikir dia ambik dua bantal dan pergi ke arah sofa lalu baring.

Tak sanggup rasanya nak tidur dengan orang yang benci diri sendiri.

Dia cuba untuk lelap dalam tangisan yang makin lama makin lebat turun di pipi.

Sekali lagi,tanpa suara.
Lalu dia tertidur di sofa.
******

Aqief pelik,kenape Arisa tidur kat sofa?

Hm,semalam nak tunggu arisa keluar bilik air tapi entah ngantuk sangat ,bangun pagi,tetiba nampaj arisa tidur kat sofa.What happen actually.

Nak angkat ke tak nak?
Hm macam kesian pulak dengan dia ni ,sofa kot.Aku sedap tidur kat atas katil.

Hm,

Aqief baru berkira kira nak angkat.

Tapi....

"Ahh,biarla,lantak kat minah ni ,sakit badan ke aoe ke,kisah pulak aku.baik sambung tidur,ade lagi dua jam sebelum subuh ni.lantak pi dekat risa lah."kata Aqief lalu sambung tidurnya.

Tanpa sedar,setitik air mata jatuh di pipi wanita itu.

Dia mula terjaga apabila terasa seperti tapak kaki di lantai.

Bila dia terdengar suara aqief,dia hanya diam dan dengar,menelan setiap bait kata kata Aqief yang amat menyakitkan.dia tersenyum sambil setitik demi setiitik air mata turun.aqief memang kejam.

Sangat kejam.

JOURNEYWhere stories live. Discover now