(23)

1.5K 54 0
                                    

Guys,author skip ye.Sebab author nak habiskan cerita ni cepat cepat supaya korang takyah la nak tunggu cerita ni update.I know rasa dia macam,hehhhh time syok baca,dh hbis,time taknak baca banyak pulak author nak update.hahaha.btw enjoy..maaf di atas ketidaksopanan dan ketidaksusilaan.

******

Selamat aidilfitiri,
Kepada saudara serta saudari,
Setahun hanya sekali,
Merayakan hari yang mulia ini.

Di masa bulan ramadhan,
Kita berpuasa hingga sebulan,
Pabila,
Syawal menjelma,
Hari raya disambut dengan gembira.
MIskin kaya memakai baju baru warna warni,
Bersama seluruh kaum famili..

Riuh nyanyian itu keluar dari mulut Arisa.

Hari ni raya kott.oyeyeh!

Tahun ni,tema dorang adalah...
Jeng jeng jeng...

Pink!

Hahaha.Teringat pulak waktu dalam perjalanan nak beli baju raya.

"Tahun ni nak warna ape pulak?"tanya Encik Zali.

"Nura tak kesah sebab tahun lepas nura punya turn pilih warna,so tahun ni,arisa punya turn...so risa nak warna ape?"tanya Puan Nura

"No no no.tahun ni Aqief laaa mama!"sampuk Aqief.

"Kenape aqief pulak? Bukan dua tahun lepas Aqief dah pilih ke?"tanya Puan Nura.

"Yes..but,budak ni bukan ade taste pun.so,biar Aqief yang pilih"kata Aqief.

"Helo,tolong sikit,Risa ade taste ok!"bentak Arisa.

"Eleh,ye la tu,"balas Aqief.

"Yela,cakap jela jeles yang risa ni lagi pandai bab bab pilih warna ni,tak macam Aqief yang boelh dikatakan buta warna.haahaahahahaha"balas Arisa.

"Ish,takde takde,tahun ni kita ambik warna oren!"kata Aqief.

"Merah"jawab arisa.

"Ish,merah pulak,merah tu old fashion okayh!"balas aqief.

"Okla,dari oren..macam ape je.ade ke raya pakai oren.tak lit langsung"ujar Arisa.

"Merah old fashion.blerkkkkk"kata Aqief sambil jelir lidah.

"Dah dah!sehari tak bergaduh tak penat ke hah?Aqief,cuba bertolak ansur sikit.Tahun ni risa punya turn kan,bagi la peluang kat dia pulak."kata Encik Zali tetiba.

Aqief termangu sendiri.
Arisa tersengih sendiri.

"So,risa nak pilih warna ape sayang?"tanya puan Nura.

"Hmmm.risa akan pilih tapi,jawapannya bergantung pada aqief"kata Arisa.

Budak ni memang ade tipu muslihat nii.

"Qief,kau nak warna merah ke warna pink?"tanya Arisa.

"Warna merah.Pink is too menyakitkan hati.Kau tahu kan aku benci pink"jawab Aqief..

"Betul ni?Jangan menyesal"kata Arisa.

"Betul la,merah is better"jawab Aqief.

"Then proceed."jawab Arisa.

"Proceed to be red?"tanya Puan Nura.

"Nope"balas Arisa

Terkejut Aqief.Minah ni menjadi jadi nih.ape masalahnya pun taktahu.

"Habistu?"tanya Encik Zali.

"Pink"terus Arisa gelak memikirkan betapa sakitnya hati Aqief sebab tahun ni warna pink.

Kah kah kah.

"Arisa!Kau tahu kan aku benci warna pink!Nak jugak warna tu"marah Aqief.

"Alaaaa biarlaa,bukan selalu nak tengok abang Aqief pakai baju pink.hahaha so jambu gitewww"balas arisa.

Encik Zali dan Puan nura dah tergelak gelak dah.

Tahu sangat si Aqief tu kalau boleh taknak ade pink dalam hidup dia.Ape masalah pun taktahu,bukannya jijik pun warna itu.

****

Knok knok.

Arisa bukak pintu bilik.

"Gosokkan baju aku"suruh Aqief dengan muka masamnya.

Maklumlah,sampai sekarang tak puas hati baju raya warna pink.

"Ok.tapi kene tunggu kejap.Baju risa tak gosok lagi ni."kata Arisa.

"Baju aku dulu laaa.baju aku sekejap je.baju kau yang lama"balas Aqief.

"Ok kalauacam tu,gosok la sendiri.sekejap je kan!"balas Arisa.

"Hish,buatkanlaaa."kata Aqief.

"Kenape cepat sangat nak pakai baju raya ni,kata tak suka warna pink"balas Arisa.

"Faham tak aku nak pergi sembahyang raya.Cepatlaaaa"kata Aqief.

"Yela,tunggu kejap"jawab Arisa.

Aqief duduk di atas katil Arisa.
Pastu dia guling guling.
Pastu dia kacau barang barang atas meja sebelah katil arisa.

"Ehem,hello ,maksud saya,tunggu dekat luar bilik.bukan dalam bilik.Kalau nak tunggu dalam bilik pun,jangan la sentuh sentuh barang orang."marah Arisa.

"Do i care"balas aqief.

Eiiii geram Arisa.Suka hati je dia sentuh barang kitee.

Semasa menilik barang Arisa,tangannya terhenti pada sath gambar.

Gambar Seorang lelaki dan seorang wanita serta seorang anak perempuan.Kemudian, ada sekeping gambar ,seorang budak lelaki sedang mencium kanak kanak perempuan itu.

"Is this your family?"tanya Aqief.

Arisa memandang.

"Entah.risa taktahu pun"jawab Arisa.

"Habistu kenape gambar ni ade dekat sini?"tanya Aqief.

"Saje.Terjumpa haritu.Mungkin tu gambar family orang lain."kata Arisa.

"Are you sure,this is not your family.and this.this boy is not your childhood boyfriend?"tanya Aqief.

"Entah.biar jelah,kalau ya pun bukannya risa kenal"jawan Arisa.

"Can i ask something?"tanya Aqief.

"Tanya jela"jawab arisa.

"Kalau satu hari kau ditakdirkan untuk jumpa your truly mum,adakah kau akan kembali pada dia?"tanya Aqief.

Arisa diam.
Diam.
Diam.

"Hello,please answer me,please.."kata Aqief.

Arisa berpaling sambil memegang baju Aqief yang selesai digosok.

"I dont have the answer but kalau itu yang terbaik,i will go."jawab Arisa.

"What do you mean by that?"tanya Aqief.

Dia ingin tahu.

"It just ..hm...forget about it,tuakr baju dan pergi masjid sekarang."kata Arisa

"Answer mine first"kata Aqief.

"No need to know.Kalau aku rasa aku perlu pergi,then i will.supaya kau lagi happy bila aku takde.ok boleh keliar sekarang.Sama sama sebab dah tolong gosokkan baju awak.ok bye"kata Arisa lalu menutup pintu.

Dia bersandar di belakang pintu.Benci sangat ke Aqief kat dia sampai nak suruh dia balik ke arah ibu bapa kandung dia?Nampaknya,aqief memang tak suka dia.

JOURNEYWhere stories live. Discover now