Chapter 12

256 16 0
                                    

#BeyondTheDimensions

Chapter 12

"Ina... Kami mau jalan sudah ini. Jangan kau sedih ya. Aku janji. Manis akan kembali. Manis akan pulihkan keadaan kampung." Bilang Roselle baru dia peluk si Inan. Si Ambaza pegang bahu si Inan.
"Jangan risau savo. Selagi tu kalung si Manis pakai. Tiada apa-apa akan jadi sama dia." Bilang si Ambaza. Si Inan angguk-angguk ja. Dia peluk si Roselle baru dia cium kepala Roselle. Si pogil tunggu sudah sana bawah. Ready sudah dia mau jalan. Ada beberapa orang dorang termasuk si Dura sama si Jokil. Dorang dengan kelengkapan macam mau pigi memburu pun ada. Tu parang diikat di pinggang lagi.

Dalam perjalanan tu, Roselle tingu sekeliling. Dia nampak banyak pokok besar-besar. Tu jalan pun jalan hutan.

Dorang jalan awal pagi ikut arah matahari terbit. Macam mau pigi hiking lagi. Si Pogil yang jalan depan. Dia balik-balik tingu di belakang. Walaupun penat si Roselle bagi juga dia senyuman manis. Dia tidak mau dorang risau pasal dia. Roselle tingu tu keadaan hutan, macam dia pernah pigi tu tempat. Dengan bunyi-bunyi burung. Tu tiupan angin. Memang macam dia pernah rasa dan dengar. Hati dia terus sebak. Sedih betul dia rasa. Dia pegang dada dia. Tepegan tu kalung si Manis.

"Kau ja yang dapat kasi selamat si Manis...Dia betul-betul perlukan pertolongan kau. Roh Manis ada sama kau...kau mesti jaga diri sebelum Divarung tehidu pasal kau..."

Satu suara dia dengar. Terus dia buka mata. Dia genggam tu kalung. Tekejut dia tu suara. Si pogil terus pigi dekat dia.
"Manis...kau berehatlah dulu. Aku rasa kau penat ni." Bilang si Pogil.
"Nda pa." Bilang si Roselle. Dia sebenarnya mau bagi tau apa yang dia dengar tadi tapi dia takut Pogil tidak mau percaya sama dia. Pogil terus bejalan di depan.

Dorang jalan dan terus jalan. Dalam beberapa kilometer sudah dorang jalan. Roselle rasa penat. Air yang dia bawa pun mau habis sudah. Pelik tu tempat air diperbuat dari bambu yang halus. Tapi kalau minum tu air dari tu bambu, haus dan penat berkurang walaupun minum sikit. Roselle hairan. Matahari terbenam begitu cepat. Dia tingu keadaan sekeliling. Sudah samar-samar mau petang sudah.

"Manis..." Pogil pigi dekat dia. Roselle senyum ja. Dorang jalan beriringan. Si Pogil siap potong lagi tu rumput-rumput dan akar-ajar kayu yang menghalang perjalanan dorang. Yang lain ada di belakang dan ada di depan juga. Ambaza memang paling depan sama-sama si Jokil. Dorang yang lead tu jalan.
"Pogil kalau aku mau kasi tau kau satu perkara. Kau boleh percaya ka?" Roselle tiba-tiba besuara.
Pogil tingu muka dia. "Apa itu Manis?" Dia betanya.
"kalau aku bukan si Manis macam mana?"
"Jangan cakap bukan-bukan. Kau tidak dapat ingat apa-apa sebab ingatan kau sudah disedut oleh tu Divarung. " Bilang si Pogil. Roselle sudah dapat agak apa jawapan si Pogil. Dia tidak pasti apa hubungan antara dorang dua sebelum itu tapi dia macam boleh agak ada perasaan antara Manis dan Pogil. Dia tiba-tiba rasa cemburu sama si Manis. Manis ada segalanya sedangkan dia tiada apa-apa. Tapi dalam masa yang sama dia mau si Manis balik sama family dia.

'Divarung.. kenapa dia mau sedut kuasa si Manis? Aku mau tau. Apa sebenarnya si Divarung ni?' Bilang Roselle dalam hati. Dia betul-betul mau tau.

Menurut cerita. Divarung ni sebenarnya seorang Gadis pencinta bulan. Dia betul-betul teruja dengan keindahan bulan mengembang penuh. Dia tidak suka matahari sebab panas. Dia betapa beberapa waktu. Dia semakin tamak dan gila kuasa. Dia mau malam lagi panjang dari siang. Sampila dia sedut semua kuasa serigala. Dia mau menjadi kuat macam serigala. Divarung tidak suka si Manis yang ada kuasa sakti menyuburkan tanaman. Kuasa sakti si Manis sebenarnya berkaitan dengan matahari. Bila matahari terbit, Manis selalunya akan turun di ladang-ladang dan berkomunikasi dengan tumbuh- tumbuhan. Dia sudah lama mau cari kelemahan si Manis. Dia mau hapuskan Manis tapi dia tidak dapat lawan tu kuasa kalung si Manis sampailah suatu hari dia perhatikan Manis masa tu baru siap mandi di sungai. Dia terlupa pakai kalung sebab kalung tu putus. Divarung ambil kesempatan tangkap si Manis dan berhasrat mau sedut semua kuasa sakti dia bila tiba masanya.

Masa kehilangan si Manis tu orang kampung sudah jadi huru hara. Siang sudah tidak panjang lagi. Malam lagi panjang dari siang. Tanaman sudah tidak subur sebab cahaya matahari tidak cukup untuk tumbuh tumbuhan. Manis pun sudah tidak ada lagi untuk jaga tu tanaman.

Roselle rasa air mata dia mengalir di pipi sudah. Sedih dia dengar tu cerita. Dia mesti cari jalan untuk kasi selamat si Manis. Dia mau jumpa Tosundu.

Dorang terpaksa bemalam di hutan malam tu. Dorang buat pondok-pondok dari pokok hutan. Roselle teruja juga tingu dorang buat tu pondok. Cepat betul siap. Lagi-lagi si Pogil. Dia senyum sendiri. Dorang jaga dia macam seorang puteri. Dia terharu pula tu layanan orang-orang di alam tu.

Tiba-tiba tu, dorang terdengar bunyi menyalak macam serigala. Semua dorang terus bekumpul dengan parang di tangan. Roselle terus bangun. Dub dab dub dab sudah jantung dia. Dia pegang kalung yang dia pakai. Dia tutup mata dia. Dia tingu bulan mengembang penuh. Pogil terus pigi dekat dia.
"Manis...bersedia...Divarung mungkin sudah tau kau ada di sini." Roselle tingu si Pogil. Beairmata sudah dia. Dia takut tapi dia cuba juga cari kekuatan dalam diri dia. Semakin dekat tu kedengaran tu bunyi salakan serigala.

Dorang yang lain memang sedia sudah. Roselle bangun. Dia turun dari tu pondok.

"Biar aku yang bedepan sama tu Divarung" Bilang si Roselle. Tidak tau kekuatan dari mana dia dapat.

Dorang yang lain tingu dia termasuk si Ambaza. Amabza sama si Pogil jalan beriringan sama dia. Dari jauh tu dia nampak sudah satu makhluk serigala. Besar dia mungkin 4 kali ganda besar anjing jenis bulldog. Tu mata merah. Tu serigala menyalak lagi. Dia gengam tangan dia. Semakin dekat sama tu divarung. Divarung tingu dia. Dia renung tajam tu Divarung. Mulut tu Divarung ternganga kena nampak tu gigi taring tajam dan meleleh leleh lagi tu air liur mcm serigala kelaparan. Tu kuku pun tajam. Menyalak lagi mau dekat Roselle. Tu divarung belari mau terkam dia tapi terstop sebab tu kalung si Manis. Kuat dia menyalak. Smpi bergema tu satu tempat. Tiba-tiba tu dia betukar jadi perempuan. Bengis tu muka. Mata dia merah, panjang rambut. Tu gigi pun ada gigi taring tajam.

"Kau Manis? Hahahaha.... Rupanya ada satu lagi Manis yang lain.. kamu sudah kena tipu...Manis yang sebenar masih ada di tanganku!" Bilang tu Divarung.

"Jangan main tipu hela. Sebelum aku lempar kau dengan ni kalung, bagus kau lari dari sini...!" Roselle tiba-tiba besuara. Ntah dari mana dia dapat akal mau cakap macam tu.
"Kau tipu kami. Kami tidak mau percaya. Kau tau la nasib kau esok!" Bilang si Ambaza. Keras tu suara dia becakap. Ketawa-ketawa lagi tu Divarung.
" Cukup masa sudah aku mau hapuskan si Randavi. Aku akan hapuskan dia malam esok. Dan dia.!" Terus tu Divarung tunjuk si Roselle guna jari telunjuk. Tu kuku panjang mau 4 inci. Hitam lagi. Roselle tahan saja ketakutan dia. Dia jeling tajam tu Divarung.
"Dia...Bukan si Manis! Hahahahahha!" Terus tu Divarung berukar balik jadi serigala baru dia lenyap dari pandangan dorang.

To be continued....

Love you guys...😘
Biarla crta sy ni melalut tapi mcm syok pla sy type😂😂😂

Beyond The Dimensions (Di luar Dimensi)Where stories live. Discover now