Chapter 14

229 14 7
                                    

#BeyondTheDimensions

Chapter 14

Roselle tesedar dari tidur. Masa dia buka mata, dia nampak samar-samar tu muka Pogil dari tu cahaya bulan. Tenang tu muka. Roselle pelan-pelan usap tu pipi si Pogil. Dia terharu. Baik betul si Pogil sama dia tapi dia boleh rasa juga hati si Pogil ada sama si Manis. Roselle cuba tutup mata. Perlahan-lahan mata dia tertutup balik dan tetidur.

Cahaya matahari pagi tu buat Roselle tebangun. Dia tecari-cari Pogil yang bebaring di sebelah dia semalam. Tiada sudah si Pogil sana. Dia terus bangun dan tingu sekeliling. Kawan-kawan dorang yang lain tu sibuk kemas barang-barang mau besedia berangkat.

Dari jau tu dia nampak si Pogil. Dia perhati saja si Pogil yang sibuk mengasah parang panjang sana sungai berhampiran tempat dorang bermalam. Dia senyum satu orang.

"Anak...macam mana sudah keadaan kau sekrang?" Tiba-tiba si Ambaza menanya buat dia tesedar. Roselle tingu di belakang dia si Ambaza datang dekat dan di tangan ada beberapa biji buah hutan. Roselle baru sedar dia lapar. Dia senyum baru kasi angguk-angguk tu kepala sambil tesenyum sama si Ambaza.

"Ni buah hutan baru bapa petik tadi. Bapa tau kau lapar. Kami sudah makan." Bilang si Ambaza  baru dia ulur tu buah buahan tempat si Roselle.

"Cepat besiap sebab kita mau cepat-cepat sampai di tempat tinggal Tosundu sebelum matahari terbenam. Selagi matahari belum terbenam kita akan dapat jejak si Tosundu." Panjang lebar si Ambaza becakap.

Roselle terus pigi sungai, besiap-siap baru dia makan tu buah buahan yang Ambaza bagi tadi.

"Manis...macam mana semalam? Kau tidur lena juga ka?" Tekejut Roselle sama si Pogil yang tiba-tiba besuara. Roselle tingu si Pogil. Dia senyum lagi.
"Iya...sy okay. Thanks..." Pogil punya muka lain sud. Roselle cakap bahasa yang dia tidak faham.
"Thanks? Okay?" Dia sebut balik tu perkataan.
"Ops...sorry...Thanks atau thank you maksudnya terima kasih..." Bilang Roselle. Lucu jg dia yg si Pogil tidak faham bahasa dia.
" Evan?" Pogil tiba-tiba menanya. Mata Roselle bulat tingu si Pogol. Dari mana dia dapat tau nama Evan?
" Erm...teda apa-apa juga..." Bilang Roselle. Hati dia sakit bila sebut nama Evan. Lelaki yang dia sayang dan cinta tapi tidak mampu dia miliki.
Roselle tunduk tingu tu tanah. Air mata dia jatuh tapi cepat dia lap.
"Manis...kau ingat sesuatu ka?" Bilang si Pogil. Dia tingu reaksi Roselle. Kadang-kadang dia tidak faham perangai Roselle yang dia anggap
'Manis'.

Perjalanan dorang tu memang memerlukan tenaga yang banyak dan semangat yang kuat. Dorang lalui sungai bebatu batu licin, bukit, rumput berduri dan kadang-kadang akar-akar kayu menghalang perjalanan dorang. Roselle rasa penat juga tapi dia kasi kuat tu semangat dia. Dia betul-betul mau jumpa Tosundu. Dia mau tanya kenpa dia ada di alam tu. Dia mau tau juga tentang siapa dia sebelum tu. Ingatan Roselle sama alam nyata semakin samar-samar. Dia tidak berapa ingat kejadian sebelum dia tebaring di tepi sungai. Masa mau naik bukit tu, Roselle masih berfikir siapa dia sebenarnya. Tapi yang pasti. Dia bukan dari alam tu. Dan dia bukan si Manis.

Kaki Roselle tiba-tiba tesangkut akar kayu. Badan Roselle teundur dan dia jatuh tegulik. Dia teriak....
"Pogil!!" Pogil yang jalan depan Roselle sedar si Roselle tejatuh. Bagus lagi Roselle tepegang tu akar kayu besar dari terus tejatuh. Ambaza dan yang lain-lain tu berhenti bejalan. Dalam keadaan cemas tu, jantung Roselle begegar-gegar sudah ketakutan. Banyak betul cabaran dalam pejalanan. Pogil pelan-pelan turun tu bukit mau kasi selamat dia. Muka pogil yang tenang tu buat hati Roselle tenang sikit.
"Anak...pegang kuat-kuat! Hati-hati kau!" Bilang Ambaza dari atas teriak sma si Roselle. Muka Ambaza nampak risau sudah tu tingu keadaan Roselle. Pogil terus gapai tangan Roselle bila dia datang dekat Roselle. Roselle berusaha naik dan terus peluk badan si Pogil. Dia berusaha untuk tidak nangis. Dia tidak mau kena nampak lemah depan Pogil. Pogil usap-usap tu kepala Roselle. Roselle tutup mata ja kasi tenang hati dia.
"Sorry...minta maaf...aku tidak hati-hati. Kasi susah kamu ja..." Bilang Roselle serba salah.
"Jangan cakap mcm tu. Memang perjalanan kita ni susah. Kami risau pasal kau ni Manis...lain kali kau mesti hati-hati. Dan...kau mesti tingu depan. Jangan fikir lain-lain." Panjang lebar si Pogil kasi nasihat si Roselle. Roselle kasi lepas pelukan dia dari si Pogil baru dia jalan. Pogil pegang ja tangan dia sepanjang perjalanan.

Roselle rasa selamat bila jalan beiringan sama si Pogil.

Martahari sudah tinggi masa tu. Cepat betul masa berlalu. Dari jauh tu Roselle tenampak satu gua. Ambaza dan yang lain-lain tu bejalan perlahan-lahan datang dekat tu gua. Roselle pun jalan perlahan sudah.

Ambaza tarik parang yang kena ikat sana pinggang dia tu baru dia letak di tanah. Dia terus belutut kasi ulur tangan dia baru dia buka tapak tangan. Seekor burung putih hinggap sana tapak tangan Ambaza. Yang lain-lain pun ikut tarik parang masing-masing baru ikut Ambaza belutut. Pogil yang masih pegang tangan Roselle terus tarik tu parang panjang dan letak atas tanah. Dia pun ikut belutut macam yang lain. Roselle perhati cara dorang. Roselle pun terus ikut tu dorang belutut. Dia hairan kenapa dorang perlu buat begitu. Tu burung yang hinggap sana tapak tangan Ambaza tadi terbang masuk tu gua. Terus tu Roselle tenampak satu orang tua perempuan, rambut panjang putih keluar dari tu gua. Dia pegang satu tongkat yang di atas tongkat tu ada kristal bentuk diamond. Masa Roselle nampak tu diamond sana atas tongkat tu Odu, dia terasa dada dia panas. Dia pegang dada dia, terus dia tepegang tu kalung si Manis. Dia tingu tu buah kristal bentuk diamond besinar. Tu Odu terus tingu dia baru datang dekat dia.
"Kau bukan dari alam ini." Dia bilang. Semua yang lain tekejut. Dorang semua tingu dia trmasuk si Pogil. Roselle pejam mata dia. Dada dia sebak terus. Mau tekeluar sudah tu air mata.
"Aku tau kamu semua tekejut. Ya dia bukan Manis..." Bilang tu Odu. Roselle rasa macam dia pernah dengar tu suara. Suara yang balik-balik dia dengar selama itu. Dia ka si Tosundu? Bilang Roselle dalam hati.
"Tapi Tosundu..." Bilang Ambaza terus bangun.
"Ambaza....sabar...." Bilang Tosundu.
"Aku seru roh Manis yang tebepisah dari badan dia. Aku sudah tau apa yang akan berlaku. Dia yg kasi selamat Manis nanti. Divarung makhluk yang licik. Tapi dia tidak sebijak gadis ini. Dia akan kelirukan si Divarung." Bilang Tosundu kasi jelas keadaan. Dia kasi ulur tangan tempat Roselle mau suruh Roselle bangun. Roselle sambut tangan tu Tosundu baru dia bangun.
"Anak...jangan takut. Odu tau tahap keberanian dan kebijaksanaan kau. Orang kampung berharap sma kau. Kau mesti pulihkan keadaan kampung. Kau saja yang boleh bunuh tu Divarung." Bilang tu Tosundu. Roselle tutup mata dia. Dia semakin jelas dengan tu keadaan. Dalam masa yang sama tu dia macam dibagi kekuatan untuk kasi hapus dan bunuh tu Divarung. Roselle tingu muka Ambaza, Pogil dan yang lain-lain Ada muka yang mengharap dan ada juga muka yang tidak puas hati. Ambaza terus datang dekat Roselle dan peluk Roselle. "Anak...siapa pun kau...kau tetap aku anggap anak." Bilang tu Ambaza. Roselle terharu. Dia nangis. Pogil terus bangun. Dia macam tidak dapat terima kenyataan gadis yang dia anggap Manis kekasih hatinya itu rupanya orang lain. Tapi hati dia sda ada sama si Roselle.....

To be continued...

Love you guys😘😘😘😘😘

Beyond The Dimensions (Di luar Dimensi)Where stories live. Discover now