Bab 3

48 3 0
                                    

Aku terpaku...

'Apa yg aku perlu jawab ni.'
'Takkan nak jawab ye sedangkan aku memang takde pakwe pun.Tapi takkan nak jawab tak ada nanti mamat sengal ni kacau aku...takpela aku bohong sunat je la'.

"Saya dah berpunya."jawab aku ragu-ragu.

"Oo ye ke kalau camtu takpelah" nada pasrah je mamat ni.

'Aku ingat kau ni gentle sangat baru aku cakap tu kau dah mengalah? Hahahaha lawak la mamat ni tapi kesian pulak aku tengok tapi bukan aku sengaja nak tipu dia aku taknak dia kacau aku je'

Tiba-tiba.....

"Ryna!"

Aku terus toleh dengar nama aku kena panggil.

Rupe-rupenye papa aku..

"Bye saya pergi dulu"

"Nanti!,saya harap andai kata awak dah tak ada sesiapa dengan awak saya harap kita boleh jumpa lagi"kata mamat tu dengan tersenyum.

'Hensemlah pulak bila dia senyum macamtu. Manis je aku tengok senyuman dia."

                           ****

Aku termenung dalam kereta sebab aku asyik teringat kata-kata mamat tu tadi. Adakah aku akan terjumpa dengan mamat tu lagi? Aku sendiri pun tak boleh jawab soalan aku sendiri. Dia kata kalau aku dah tak ada sesiapa tapi masalahnya aku memang tak ada sesiapa sekarang ni. Hurmm macam la mana pulak ni. Kalau dia dapat jumpa aku lepas ni macam mana. Apa pulak yang aku nak cakap dekat dia. Aku harap sangat yang aku tak jumpa dia dah lepas ni. Aku takut apa yang dia cakap tu jadi betul- betul je. Dahlah aku menipu dia. Adoii padan la muka kau Ryna siapa suruh kau menipu. Kusut otak aku macam ni. Kenapala dia perlu tegur aku. Kenapa tak tegur perempuan lain. Apala yang dia pandang dekat aku ni. Dahla tak lawa. Tengah aku termenung tiba-tiba...

"Ryna!"

Huh semangat den.

"Papa! Suka buat Ryna terkejut tau. Kalau Ryna pengsan ke mati ke dekat sini macam mana. Apa papa nak jawab dekat mama?"

"Takdelah papa tengok Ryna termenung sampai macam dah taknak turun kereta."

"Kenapa pulak nak turun kereta. Ryna penatla pa, jomlah balik rumah terus."

Papa memandang aku kehairanan.

"Tapi kita memang dah sampai rumah."

"What, bila kita sampai rumah? Kenapa Ryna langsung tak perasan?"

"Tu la yang papa pelik,Ryna tak nak turun kereta. Sebenarnya apa yang menganggu anak papa ni sampai termenung panjang dari Putrajaya sampai balik rumah tak habis-habis ni?"

"Tak ada apa-apalah papa.Ryna masuk dalam dulu ye."

"Tak apalah kalau Ryna tak nak cerita sekarang. But if you are ready to tell me,I'm here for you! Ok ?"

"Ok,pa."

Aku terus naik ke bilik aku. Aku dapat merasakan suara mamat sengal tu masih terngiang-terngiang di telinga aku. Aku tak tahu kenapa aku perlu teringat kata-kata dia. Aku pergi membersihkan diri, menunaikan solat asar dan aku terus berbaring di atas katil aku. Tanpa aku sedar aku tertidur....

                           ****

Sementara itu, Airil masih bingung dengan dirinya. Apa yang dah jadi dengan aku ni. Apa yang ada dekat Najwa tu sampai aku tertarik dengan dia. Hurmm entahlah.

"Kau ni dah kenapa Airil? Dari lepas kau kau jumpa budak perempuan tu kau asyik termenung je. Aku peliklah Airil apa yang ada dekat budak tu sampai tu sampai kau angau sangat kat budak tu. Nak kata cantik, memang la cantik tapi aku rasa peminat-peminat kau lagi cantik-cantik. Apa yang kau suka sangat dekat dia. Kau dahlah hensem, kaya dahlah pandai.Airil, Airil kenapalah dengan kau ni.. Ni lah akibat bila tak pernah jatuh cinta sekali kau jatuh cinta terus dah tak fikir apa dah ye. Airil!"

"Hah,apa? Kau ni buat terkejut aku je la."

"Takdelah aku cakap dengan kau tapi macam cakap dengan tiang. Langsung takde respon bila aku bercakap."

"Ah,nantilah.Aku tengah serabut ni. Aku peliklah dengan budak tu dahlah tak nak tau nama aku pastu macam sombong je layan aku pun macam nak tak nak je.Aku cuma nak kenal dengan dia je. Aku ni tak cukup hemsem ke untuk dia weh?"

"Tak semua perempuan pilih rupa beb. Aku rasa dia jenis yang tak kisah pasal rupa dengan harta. Kau kan nak yang tak kisah pasal rupa dengan harta kau so entah-entah doa kau dah termakbul. Kau tanya nama dia tak?"

"Tanya tapi mula-mula dia macam tak nak bagitau lepas aku paksa baru dia bagitau."

"So nama dia apa?"

"Najwa."

"Sedap jugak nama dia. Kau ada tanya dia yang dia dah ada pakwe ke belum?"

"Ni lagi satu masalah. Dia kata dia dah berpunya. Melepaslah aku."

"Alahai kesiannya kau Airil baru first time jatuh cinta dah kecundang."

"Aku rasa aku dah tak nak bercinta dah, Hariz."

"Eh, janganlah macamni."


Our First MeetWhere stories live. Discover now