bab 10

17 4 0
                                    


Setelah dua bulan

Airina dan Zulaikha duduk di pondok di tepi padang sekolah mereka. Mereka lebih selesa belajar di situ kerana udara yang nyaman.Setelah dua bulan peristiwa kejadian pertemuan di putrajaya berlalu,Airina sudah tidak bertembung dengan mamat tersebut. Walaupun dimulut Airina dia tidak ingin bertemu dengan mamat itu tetapi jauh disudut hatinya dia ingin bersua dengan lelaki tersebut. Walaupun baru pertama kali bersua tetapi hatinya terusik dengan kehadiran lelaki tersebut.

'Kenapa aku nak ingat dekat mamat tu. Entah siapa siapa yang tegur kau tu Ryna. Sedarlah diri sikit Ryna. Dia main main je tegur kau. Sedar Ryna,wake up from your dreams. 'tanpa Ryna sedar dia tertampar pipinya sendiri dan disedari ole Zulaikha.

"Kau ni dah kenapa?"tanya Zu. Ye lah tiba tiba tampar diri sendiri.

"Tak ada pape lah. Aku mengantuk tu yang nak segarkan diri tu."alasan Ryna.

"Hish macam macam lah kau ni Ryna."tapi jauh disudut hatinya dia dapat merasakan sesuatu yg telah mengganggu jiwa sahabatnya.'kau masih tak dapat lupakan dia ke Ryna?'tanya hati kecil Zu.

"Kau ada tanya aku something ke?"tanya Ryna kerana berasa yang Zu bertanya sesuatu kepada dia.

"Hish mana ada. Aku tengah belajar ni."balas Zu.'yang ni dia memang tak berubah.instict tak boleh kuat lagi.tau je apa yang aku buat.'

Mereka sambung mengulangkaji pelajaran walaupun sebenarnya Ryna masih tidak dapat menumpukan perhatian kepada buku dihadapannya.

****

Ryna dan Zu menuju ke telefon awam yang disediakan di hostel. Ryna ingin menghubungi ibu bapa nya. Setelah memasukkan kad, Ryna membuat panggilan.

"Assalamualaikum mama. Minggu ni mama datang tak?"

"Waalaikumsalam. Insyaallah mama datang nanti. Kenapa sayang? Ada barang yang tak cukup?"tanya mama prihatin.

"Haah. Sabun mandi dengan sabun basuh baju Ryna dah nak habis. Nanti mama tolong bawakkan yang baru tau."

"Okay nanti mama bawak. Tu je ke sayang? Makanan ada lagi tak?"

"Haah tu je ma. Makanan ada lagi. Oh ya ma. Sekolah ada buat lawatan pergi pesta buku dekat PWTC minggu depan. Boleh tak Ryna pergi?"

"Boleh sayang. Pesta buku kan bagus."

"Okay terima kasih ma. Esok Ryna bagi borang kebenaran untuk mama tandatangan."

"Okay sayang. Mama ada kerja sikit ni. Jumpa esok ye."

"Okay ma. Bye assalamualaikum."

"Waalaikumsalam."

Sebaik sahaja mama menjawab salam,Ryna meletakkan gagang telefon ke tempatnya semula. Dan kembali ke dorm bersama Zu untuk bersiap-siap ke surau.

****

Airil termenung sendirian di beranda biliknya.'dah dua bulan tapi aku masih tak jumpa dia.agak nya aku memang dah tak boleh jumpa dia.apalah nasib aku ni.' Sedang Airil termenung dia tidak menyedari kehadiran Hariz ke dalam biliknya.

"Woi!"jerit Hariz di tepi telinga Airil.

"Heish kau ni. Nak bagi aku pekak ke?"marah Airil. Ye lah orang tengah termenung tiba-tiba datang jerit kat telinga.

"Takdelah. Niat dihati cuma ingin bergurau senda je. Alah gurau je Ril. Aku tengok kau termenung khusyuk sangat."kata Hariz.

"Hurm sorry termarah kau Riz. Aku teremosional jap. Kenapa kau masuk bilik aku ni? Mama panggil makan?"soal Airil.

"Hei kau ingat muka aku ni memang kerja panggil kau makan ke?"balas Hariz.

"Hahahaha tak adalah. Dah memang itu yg kau selalu buat pun."kata Airil.

"Hahaha kurang asam kau kan! Tapi memang tu pun yang aku nak buat. Auntie panggil makan."  Balas Hariz.

"Aku dah agak dah. Tu memang kerja kau. Hahahaha. Jom lah!"ajak Airil.

Mereka pun berjalan turun ke tingkat bawah menuju meja makan. Walaubagaimanapun Airil cuba menunjuk kan reaksi gembira tetapi Hariz tetap tahu yang Airil masih tidak dapat melupakan Najwa walaupun setelah dua bulan berlalu.'aku tau kau memang tak boleh lupakan dia'bisik hati kecil Hariz.

****

Di meja makan

"Wei Ril, kau pergi tak pesta buku kat PWTC minggu depan?"tanya Hariz.

"Pesta buku? Mama,papa minggu depan Shah nak pergi pesta buku dengan Hariz boleh? Kawan-kawan Shah yang lain pun ada.Ataupun kita ada program minggu depan?"tanya Airil.

"Minggu depan tu hari apa?"tanya papa.

"Hari sabtu kan Riz?"tanya Airil.

"Haah."balas Hariz.

"Sabtu? Tak ada program kan sayang?tanya papa kepada mama.

"Tak ada bang. So Shah boleh pergi."balas mama.

"Oh ya pa. Nanti Shah nak pinjam kereta Alphard papa boleh tak? Sebab Shah tumpangkan kawan-kawan. Tak payah nak pakai banyak kereta."balas Airil.

"Pakailah Shah. Daripada berhabuk je. Tapi muat ke semua kawan kawan Shah dalam tu. Korang kan ramai?"tanya papa.

"Ohh kitorang pergi dua buah kereta. Satu kereta lagi Khai yang bawak."balas Airil.

"Okaylah kalau macam tu. Hati hati nanti!"balas papa.

"Okay. Thanks ma. Thanks pa! Shah naik atas dulu. Jom Riz!"

"Hah jom! Uncle, auntie, Riz naik dulu ye!"balas Hariz.

"Okay,goodnight!"

****

Hari kejadian

"Ryna jomlah turun! Dah sampai lah!"sambil tarik tangan Ryna.

"Jom jom. Kau tak payah tarik tangan aku. Aku boleh jalan sendiri lah."balas Ryna.

Sedang mereka berjalan Ryna seperti nampak kelibat Airil. Tetapi cuma sepintas lalu jadi dia membuat keputusan bahawa itu bukan Airil. Dia mengganggap bahawa dia tersalah orang. Mungkin itu cuma sekadar khayalan dirinya sahaja.'tak mungkin dia ada dekat sini!'kata hati kecil Ryna.

Manakala Airil yang berjalan bersama Naufal terasa yang dia mengenali sseorang gadis yang berselisih dengannya tadi.'Najwa!'jerit hati kecilnya.

Lalu dia berpatah balik ke belakang kesesakan orang ramai di dalam PWCT itu. Naufal yang terkejut dengan tindakan Airil segera memanggil Airil semula.

"Wei Airil kau nak pergi mana?"tanya Naufal.

"Aku nak cari seseorang kejap."balas Airil.'Najwa tolonglah itu awak. Saya berharap sangat itu awak!' Kata hati kecilnya.

"Kalau ye pun,tunggulah aku bro!"balas Naufal.'Apa-apa je lah mamat ni. Dah kenapa tiba-tiba ni.'walaupun berasa hairan dengan tingkah laku Airil tetapi Naufal tetap mengekori Airil walaupun Airil seperti tiada arah tuju. Dan melilau dalam bangunan itu. Naufal ikutkan sahaja kerana Airil tidak akan membuat sesuatu perkara dengan sia-sia.'aku tau ada sesuatu yang mengganggu fikiran kau.aku harap aku akan tau apa yang menganggu kau Ril.'

Sedang mereka berjalan ke hulu ke hilir tiba-tiba Airil nampak kelibat seperti Najwa lalu pantas dia mengejar kelibat itu dalam kesesakan ribuan manusia di situ dan ditegurnya.

"Najwa!"







P/s: hah? Airil jumpa Ryna ke? Apa yang akan terjadi? Tunggu sambungannya.

                                        
                                 Adia ilyan.

Our First MeetWhere stories live. Discover now