Baby,kenapa termenung lagi?cepatlah makan..nanti lambat nak pergi sekolah.kata Redza yang kelihatan kelam kabut menghabiskan sarapan pagi mereka itu.
Baby?!panggil Redza kuat apabila melihat Puteri masih lagi termenung.
Puteri tersentak.
Perlu ke jerit?!soal Puteri dengan nada sedikit tinggi.Muka annoyed diberikan kepada Redza.
Dah tu,I panggil tak dengar..I jerit lah.kata Redza.
I dengar ok.kata Puteri menafikan dakwaan Redza yang dia tak dengar.
Ok..whatever..habiskan cepat breakfast tu..kata Redza malas nak bertekak pagi-pagi buta ni.Lebih elok dia mengalah.
I taknak...Kenyang..jelas Puteri.
Ok..kalau macam tu..tunggu dekat kereta..nanti I datang..I nak ambil beg bimbit I dekat bilik.ujar Redza lalu terus bangkit daripada kerusi itu dan menuju ke tangga.
Puteri hanya menjeling kelibat Redza itu pergi.
Dia pun berdiri lalu melangkah keluar daripada rumah banglo dua tingkat itu.Sunyi je rumahnya.Sejak dia kahwin dengan Redza,tak pernah langsung dia dijenguk keluarga.Mamanya pun dilarang papa walaupun papanya dah takde hubungan dengan Mama.Mama pun malas nak bertekak dengan Encik Firdaus yang keras kepala tu.
Puteri terpacak sebelah kereta Mercedes hitam itu.Menanti Redza turun.Entah cari beg ke buat beg kat bilik.Tadi beria kata dah lambat,ni dia pulak yang lambat.-Eh,jadi pantun dua kerat pulak.
Setelah beberapa minit menunggu,Redza muncul.
Kereta Mercedes itu diunlock dengan button.
Masuk cepat!kata Redza terburu-buru.
Puteri pun masuk tanpa sebarang reaksi.
Sebelum masuk ke dalam kereta,Redza sekali lagi menekan button untuk membuka pintu pagarnya yang automatik itu.
Pintu terbuka.
Redza menghidupkan enjin kereta mewahnya itu lalu menutup perlahan pintu kereta itu.
Secara perlahan,kereta itu mengundur keluar daripada halaman rumah banglo itu.
Button ditekan sekali lagi.
Kali ini pintu tertutup.
Kereta dipandu laju.
***
Papa...Puteri taknak kahwin.kata Puteri tekad.
No...kamu jangan nak cari pasal,Papa dah arrange benda ni,dah bayar apa semua lepas tu sedap-sedap kamu nak cancel macam tu je..No way!kata Encik Firdaus agak marah.
Awak ni..dah dia taknak kahwin..biar je la..Dia boleh buat keputusan sendiri.kata Puan Mai mempertahankan Puteri.
Awak diam,kang dengan awak saya maki kang.marah Encik Firdaus
Eh..awak ni dah kenapa?!Anak awak ni bukannya patung!Takde perasan..yang boleh dijual beli.kata Puan Mai lagi.
Nampak gayanya perang bakal meletus.
Please la pa,Puteri nak kahwin..tapi bukan dengan Redza.jelas Puteri.
Yang kau ni degil sangat kenapa?!Kahwin je la dengan Redza tu..hidup kau senang punya..kata Encik Firdaus terlalu mengagungkan Si Redza tu.
Not now pa...rayu Puteri.Maskara jelas terabur,kesan air mata.
No way!Semua orang dah tunggu lama kat dalam ..Papa takkan jatuhkan maruah papa dengan cancel perkahwinan ni.Kahwin sekarang!kata Encik Firdaus.
Tapi pa..kata Puteri.
Tapi apa lagi,Puteri?!marah Encik Firdaus.
Farouk baru je meninggal Pa,Tak sesuai la buat sekarang..give me some time.jelas Puteri.
Haa..betul tu..hormat la sikit pemergian dia..kata Puan Mai backup.
Encik Firdaus mengeluh kecil lalu menggelengkan kepalanya.
Lagi-lagi nama jantan tak guna tu!marah Encik Firdaus.
Pa!jerit Puteri.
Please...kalau tak suka dia takpe,jangan sampai hina dia.Arwah baik orangnya...ujar Puteri.Hatinya luluh bila Farouk dihina sebegitu.
Ahhhh..Papa tak heran!Dia mati ke..dia hidup ke..Papa takde kaitan dalam hidup dia..yang Papa tahu kamu kahwin dengan Redza sekarang!marah Encik Firdaus.'Sekarang' sengaja ditekankan.
Puteri mengeluh kecil.
Dengan hati yang tak rela,dia sah menjadi isteri kepada Redza.
Dahinya dikucup lembut Redza namun disaat itu fikiran Puteri leka dan hanya sibuk memikirkan Farouk.
Puteri?
***
Puteri?!panggil Redza kuat.
Puteri tersentak.Lamunannya terhenti.
Jauhnya termenung,kita dah sampai...ujar Redza.
Dia menoleh ke kiri.Kelihatan sekolahnya yang megah berdiri.Betul-betul jauh dia termenung sampai tak perasan dah sampai sekolah dah pun.
Itulah lamunannya setiap hari.Memikirkan Farouk dan masa silamnya.Redza menghulurkan tangan tanda menyuruh Puteri menyalamnya.
Tanpa sebarang reaksi,Puteri keluar daripada kereta meninggalkan huluran tangan Redza itu.
Saya pergi dulu.kata Puteri.Itu je sempat dia cakap sebelum dia keluar.
Redza bengang apabila huluran tangannya tak dilayan.Bikin panas minah ni.bisik hati Redza.
Puteri melangkah ke arah pagar sekolah.
Oii perempuan!jerit Redza daripada dalam kereta.
Langkah puteri terhenti.Dia menoleh ke arah Redza.
Disebabkan kau kurang ajar,standby kau malam ni sial!bentak Redza.Hatinya panas apabila Puteri tak melayan dirinya dan tak mahu bersalam dengan dirinya.
Puteri hanya merenung tajam ke arah Redza buat seketika lalu dia menyambung perjalanannya ke arah pagar.
Suka hati kau lah!bentak Puteri dalam hati.
YOU ARE READING
Pengganti
Teen Fiction"Kau bukan Farouk,Fit" "Aku tak sempurna Puteri,Aku bukan Farouk tapi aku yakin aku boleh bahagiakan kau"jelas Fitri. Adakah dia pengganti Farouk? Sebuah kisah sambungan daripada KERANA yang kelihatan memerlukan ending yang lebih formal.