Bab29

175 5 0
                                    

Bunyi letupan itu mengejutkan Fitri.

Dia berpaling ke satu arah.Kepulan asap hitam muncul di langit bersinarkan bulan terang itu.

Puteri menutup mulutnya yang terlopong melihat kepulan asap tebal itu.

Fit menyeluk poketnya.

Nombor Azrul didailnya.

Truttt.....

Truttt....

Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi.

Shit!

Bentak Fitri.

Tiga kali berturut-turut voicemail yang menjawab.

Dia mendail pula nombor Zizie.

Jawapannya tetap sama.

Voicemail.

Shittt! Bentak Fitri lagi.Air matanya ditahan daripada jatuh.Dia tak mahu perkara yang bermain-main dalam fikirannya terjadi dalam realitinya kini.

Angkat la Rul!kata Fitri risau.

Dia terus cuba mendail nombor rakan baiknya itu berulang kali.

Sabar Fitri.kata Puteri cuba menenangkan Fitri.

No....Aku tak boleh sabar.kata Fitri.Cubaan Puteri untuk memaut pinggangnya ditolak.

Fit...kau tak boleh macam ni.pujuk Puteri.

Bahu Fitri ditepuknya.

Air mata Fitri mengalir perlahan mengenangkan rakan baiknya itu.

Puteri juga sebak.

Kemungkinan bunyi letupan itu berpunca daripada kereta Azrul.Puteri meneka.Dia terkenangkan Zizie.Adakah Tuhan terus membalas kesilapan rakannya itu sebentar sahaja tadi?

Dia sendiri tak tahu.

Dia pasrah dan hanya mampu bersedia jika jangkaan mereka itu benar.

Bunyi siren ambulans kedengaran.

Fit membaling phonenya itu jauh ke laut.Fed up dengan voicemail dan cuba melepaskan rasa sebaknya.

Dia berjalan ke arah jalan raya besar.Dia mahu pergi sendiri ke arah kepulan asap itu.Dia mahu mencari Azrul!

Fit...panggil Puteri setelah dia ditinggalkan Fitri yang seakan hilang arah.

Fit...panggil Puteri lagi.Fitri seakan pekak ketika itu.

Fit...!Stop!Maybe dorang dah..

Dah apa?!bentak Fitri.

Puteri terkejut dengan bentakan Fitri itu namun dia faham.Fitri tengah  bersedih.Dia juga rasa begitu.

Fitri mengelap air matanya yang makin lama makin mencurah.

Azrul....bisik Fitri sayu.Dia menekup wajahnya.

Puteri mendekati Fitri.Pinggang Fitri itu dipaut erat.

Its okay Fit...Ini semua dugaan Tuhan..pujuk Puteri lembut

No...this is..

Ringg.....!!

Telefon Fitri tiba-tiba berdering.Dia menjeling ke arah paparan skrin itu lalu matanya terbeliak.

Zizie!

Hello?

Hel..hello bro..sorry buat lu cuak.Gua ok je.Nasib aku sempat elak.Kata Azrul.

Suara Azrul yang seakan serak itu menghentikan tangisan Fitri.

Syukur!jerit Fitri tersenyum riang.

Azrul tersengih sambil memegang telefon itu.Zizie ada di atas dadanya.

Dia terbaring di tengah jalan itu.

Tersenyum melihat langit malam itu.Letupan itu memaksanya menarik Zizie keluar daripada kereta dan berselindung.

Mujur.

Dia menghela nafas lega.

Fit...

Suara Azrul kedengaran dalam talian itu.

Ya?sahut Fitri yang sedang memeluk erat Puteri.

Game over.Sekarang semuanya dah tamat.jelas Azrul.

Fitri tersenyum.Dia sendiri tak menjangka harini akan hadir.

Well done,bro.
 

                                ***

Pihak polis dan ambulans sudah tiba di lokas kejadian manakala Azrul,Fitri,Puteri dan Zizie sedang menuju kembali ke kampung asalnya.Nasib baik driver lori tu baik nak tumpangkan.Terhutang budi pulak rasanya.

Mak Azrul terkejut jugak bila dapat tahu diorang balik kampung tu.Menangis-nangis si Azrul memeluk emaknya itu.Ya,kalau tidak disebabkan mak dia,maybe Azrul dan Fitri dah takde dah sekarang ni.

Zizie sudah menyesali perbuatannya dan kini mula berbaik-baik dengan Azrul.Baik jugak dia dengan mak Azrul.Moga berkenanlah!

Fitri?

Fitri masih duduk di belakang rumah.Mengadap laut yang dia sendiri tak pernah jemu melihatnya.Puteri yang sedang lena dalam dakapannya itu kelihatan tenang.

Fit...panggil Puteri lembut.Matanya masih tertutup rapat.Maybe mahu menikmati kehangatan tubuh Fitri itu.

Ya?sahut Fitri lembut

Lepas ni kita nak buat apa?soal Puteri lembut.

I dont know...kita kahwin?jawab Fitri lalu tertawa kecil.

Kahwin?!terkejut beruk si Puteri dibuatnya.

Ya...ujar Fitri sambil tersenyum.

Seriously?soal Puteri mahukan kepastian.

Why?Taknak ke?usik Fitri.

Heii...kita baru 17 ok!jelas Puteri.

So what?kata Fitri masih tersenyum.

No...too young Fit  and....Puteri seakan tak mahu menyambung ayatnya itu.

And what?!kata Fitri.

Kau bukan Farouk,Fit.jelas Puteri lembut.

Fitri tersenyum.Rambutnya itu dimain angin laut dengan kuat.

Kini Puteri juga duduk menegak.Melihat pemandangan laut itu.

Aku tak sempurna Puteri,Aku bukan Farouk tapi aku yakin aku boleh bahagiakan kau.jelas Fitri yakin.

Puteri agak terkejut.Fitri kelihatan serius apabila mengatakan pernyataannya itu.

Adakah dia benar-benar nak ganti Farouk?

Layakkah dia?

PenggantiWhere stories live. Discover now