Hello?
Fit..kau kat mana?!tanya Azrul cemas.
Kat wad.Dengan Put.Kau apahal kalut ni?soal Fitri pelik.
Masalah beb.Aku nak kau lari sekarang jugak!Azrul semakin serius nadanya separa menjerit.
Kenapa ni?!soal Fitri mahukan kebenaran.
Konco-konco si Redza tu datang sini.Geng Korak.Baik kau blahh.suruh Azrul cemas.
Puteri memerhati riak wajah Fitri yang serius itu.Cuba mentafsir perbualan mereka melalui riak wajah.
Ok bro!Aku gerak sekarang.kata Fitri.
Telefon bimbitnya itu ditutup.Dia berdiri dengan cemas lalu melihat suasana di luar wad itu.Masih lagi clear.
Fit...?panggil Put hairan melihat Fitri yang kelihatan cemas.
Yes?sahut Fit sambil dirinya masih memastikan keadaan di luar.
Why?Soal Puteri.
Fit menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.Tak tahu macam mana nak cerita dekat Puteri ni.Kang terbongkar payah.
Look,Aku kena pergi.Sangat urgent.Kau stay sini.Nanti bila semua dah ok,aku explain.jelas Fitri.
Dia terus berpaling ingin beredar namun tangannya sempat dipaut Puteri.
Fitri menoleh.
***
Kau pasti ke boss masuk wad ni?soal Rakit.-Jangan tanya kenapa nama dia Rakit.Maybe bapak dia nelayan.
Aku pastilah.Takkan aku salah dengar kot.kata Parid.Pemuda berambut perang karat itu sangat yakin dengan info yang diterimanya pagi tadi.Mereka berdua diiringi konco-konco yang melebihi satu pasukan bola sepak.
Betul ke boss kata pasal budak yang curi duit tu ada dekat sini?soal Rakit lagi.
Kali ini soalan itu mematikan langkah Parid.Dia berdiri tegak di hadapan unit Rawatan Rapi itu.Dia segera menyuruh konco-konco itu beredar.Dia tak mahu orang syak yang bukan-bukan.Maka,kawasan itu lengang kembali tanpa kehadiran kumpulan samseng itu.
***
Derapan kasut kedengaran perlahan mendekati katil 234.Kelihatan langsir melitupi katil itu.Nurse di kaunter pertanyaan tadi menjelaskan Puteri duduk di katil itu.
Sebilah pisau erat di genggaman Parid.Rakit hanya mengikuti langkah ketuanya itu.
Parid menggapai langsir itu perlahan.Dengan sepantas kilat,langsir itu diselak.
***
Tangg!Pintu kecemasan itu menghempas dinding.
Fitri memapah Puteri dengan berhati-hati.Tangga kecemasan itu dituruni mereka dengan pantas dan cermat.
Please..jangan tinggalkan aku.
Itulah yang dikatakan Puteri disaat Fitri mahu beredar.Disebabkan rasa bersalahnya untuk meninggalkan Puteri,dia perlu membawa sekali Puteri.
Puteri yang kelihatan pucat itu hanya mengikuti langkah Fitri.Bajunya jelas menunjukkan dia merupakan pesakit.
Setelah turun ke tingkat kedua,mereka berhenti.Puteri mula terbatuk dan pening.
Nombor Azrul didail Fitri dengan cemas.
***
Omg!
Jantung Zizie hampir berhenti apabila tubuhnya itu dipeluk erat seorang pemuda daripada belakang.Sebilah pisau diletakkan hanya seinci daripada lehernya.
Sejak dia sampai tadi,tiada orang di katil maka dia tunggu dan melitupi katil itu dengan langsir.Namun,siapakah yang mengancam nyawanya ini?
***
Rulll,kau kat mana?!soal Fit cemas.Aku on the way ke katil Put.jelas Azrul.
Ehh..kau nak buat apa ke sana...budak-budak Korak dah on the way ke sana.jelas Fitri cuba menghalang.
Aku tahu tapi aku nampak Zizie tadi.Aku cuma nak pastikan dia ok.Kau gerak je pergi kereta aku.Kunci aku letak atas tayar depan belah kanan.terang Azrul.
Eh rul,bahaya la beb kau pergi sana.kata Fit risau.
Tutt...tutt...tutt..
Talian dimatikan.
Shit!
Bentak Fitri.
Kenapa?soal Puteri yang mula cemas apabila perbualan Fitri itu kelihatan sangat serius.
Nothing.jawab Fitri tak mahu Puteri bertambah cemas.Tangannya menggapai tangan Puteri itu lalu diletakkan di belakang lehernya.Dia memapah Puteri menuruni tangga itu.
***
Baik kau cakap kat mana,budak yang jaga isteri Redza?!soal Parid tegas.
Zizie yang sudah ketakutan itu mula menggeletar.Suaranya mula gagap apabila mahu menjawab.
Ak..aku tak.tahh tak tahuu...jelas Zizie.
Kau jangan tipu.Jangan ingat kitaorang tak perhati korang!bentak Parid.
Suaranya yang kuat itu mula menjanggalkan penghuni di wad itu.Nasib baik katil itu dilitupi langsir.Takdelah orang syak sangat.
Pisau itu dilekatkan dileher Zizie.
Zizie mula menangis kerana ketakutan.
Baik kau cakap kat mana dia...kata Parid lembut.Lembut yang mengugut.
Sumpah!Aku tak tahu...kata Zizie sambil menangis.
Parid melihat Rakit yang sedang tersenyum.
Habiskan je perempuan ni.Tak berguna.kata Rakit.
Parid mengangguk lalu tersenyum.Pisau ditangannya itu sudah bersedia untuk mengelar leher Zizie itu.
Krashhh!
Tubuh Parid tercampak ke katil lalu menghempas meja menyebabkan dia terhentak di meja itu dan cawan serta pasu bunga di situ pecah.
Pisau tadi tercampak ke lantai.
Rakit yang terkejut itu tak sempat mengelak tumbukan Azrul yang tepat di mukanya itu.Dia terdorong ke atas katil.
Tangan Zizie ditarik Azrul supaya Zizie berada di belakangnya.Wad itu mula riuh.Jururawat di situ cuma berani memerhati dan sudah ada yang memanggil bantuan.
Kau jangan kacau kitaorang lagi!bentak Azrul.
Kelihatan Parid tak terdaya untuk bangun.Mungkin disebabkan hentakan yang kuat.
Namun Rakit cuba menyerang Azrul dengan sebilah pisau lipat.
Azrul berjaya menahan serangan itu.Dengan segala kudrat yang dia ada di menggenggam pergelangan Rakit yang memegang pisau itu lalu mendorongnya ke bawah.
Mata Rakit terbeliak lalu menjerit menahan sakit.
Dia terdorong ke atas katil sambil menahan sakit yang teramat.
Pisau lipat itu tertusuk tepat di bahagian sulitnya.
Zizie menutup matanya.Seakan tak percaya Azrul yang membuat tindakan itu.
Tangannya ditarik Azrul.
Jom.Kita kena bla dari sini!suruh Azrul.
YOU ARE READING
Pengganti
Teen Fiction"Kau bukan Farouk,Fit" "Aku tak sempurna Puteri,Aku bukan Farouk tapi aku yakin aku boleh bahagiakan kau"jelas Fitri. Adakah dia pengganti Farouk? Sebuah kisah sambungan daripada KERANA yang kelihatan memerlukan ending yang lebih formal.