Bab17

101 7 0
                                    

Kau okey ke tak ni?soal Azrul risau.Setelah mereka pulang daripada sekolah,Fitri terus pergi ke belakang rumah.Duduk di kerusi panjangnya,melihat pantai.

Rul...dah lebih 10 kali kau tanya aku soalan tu.kata Fitri.

Yelah...aku bukan apa..aku cuma risaukan kau je..jelas Azrul yang sememangnya risau.Serba salah pun ada sebab dia tiada di saat Fitri dipukul.

Kau jangan risau ok,aku ok je..aku cuma perlukan masa untuk relaxkan diri.balas Fitri tenang.Baju seragam sekolah masih dipakainya.

Sure ni?soal Azrul lagi mahukan kepastian.

Fitri menoleh ke arahnya.Memberikan renungan yang membawa maksud dia begitu pasti dirinya ok.

Ok...aku faham.Balas Azrul.Dia tahu makna pandangan itu.

Kalau macam tu..Aku akan bagi kau masa untuk tenangkan diri.Nanti dah ok,masuklah..makan.Mak dah bising tu kau tak makan daripada tengah hari tadi.kata Azrul.

Ok..nanti aku da ok,aku masuk.balas Fitri.

Azrul merenung wajah Fitri yang agak bengkak itu lalu dia bangkit daripada kerusi panjang itu.Langkahnya diatur ke rumahnya.Dia rasa lebih baik dia tinggalkan Fitri.Biarkan dia sejuk dahulu.

Angin pantai itu betul-betul membuatkan Fitri tenang.Lapang rasanya fikirannya bila angin itu menyapa lembutnya.Cuma sesekali fikirannya kembali terganggu dengan peristiwa tadi.

Salah dia juga sebab tak dengar amaran yang telah diberikan oleh Redza kepadanya.Namun,Puteri sendiri yang seolah-olah sentiasa hampir dengan dirinya ketika dia mahu menjauhkan diri.

Wajahnya itu diraup lembut sambil melepaskan keluhan yang berat.

Kalau tahu daripada awal akan berlaku seperti ini,pastinya dia tidak akan mendekatkan diri langsung dengan Puteri tetapi dia rasa sesuatu yang sedikit berbeza.

Dia merasakan bahawa Puteri itu ditakdirkan untuknya.Entahlah.Dia sendiri tak mengerti permainan mindanya sendiri.Dia cuma boleh terima dengan aturan Tuhan yang pastinya ada hikmah.

Fitri memandang langit yang mula berwarna kejinggaan disebabkan matahari mula surut daripada posisinya.

Lama dia tenung langit itu.

Tuhan,Adakah dia pengganti Umairah?

***

Redza...ini bukan macam yang kau fikir ok!kata Puteri.

Arghhh..kau dengan budak tu sama je..keras kepala!bentak kepala.

Tak...kau salah faham.jelas Puteri.

Kereta itu dipandu laju Redza mengikut aras kemarahannya yang sedang membuak-buak.

Shut up!bentak Redza.

Puteri terdiam serta merta.Tak dapat dia nak menjelaskan niat sebenar Fitri berjumpa dengannya.

Kau main gila dengan aku lagi,Puteri.Kau sengaja lagi buat aku jadi gila...kata Redza perlahan.Dia cuba menahan dengan sedaya upaya kemarahannya itu.

Sabar,Redza...jangan macam ni..aku boleh explainlah..rayu Puteri.Dia tak mahu pergaduhan tercetus.

Redza diam.Dadanya naik turun menahan marah.Stereng itu digenggam erat.Pedal minyak makin kuat ditekannya.

Look,Redza.I'll explain.kata Puteri.

Actually,dia just nak bagi buku latihan yang aku tak sempat nak beli waktu rehat tadi and thing happen tanpa sengaja.Memang daripada sudut pandangan kau,akan berbeza tapi percayalah ia bukan seperti yang kau fikirkan,Redza.terang Puteri panjang lebar.Dia tak mahu Redza salah faham lagi.

Redza memikirkan situasi tadi dimana dia ternampak Fitri merenung Puteri dengan sangat rapat.Mengenangkan babak itu,kemarahannya kembali membara.

Dah tu kenapa dia tenung kau rapat-rapat?!bentak Redza.

Puteri tersentak.

Dia..dia..benda tak sengaja..balas Puteri sedikit gagap.

Tak sengaja ea?Dah tu kenapa kau tak tolak dia?!bentak Redza.

Puteri tersentak lagi.

Aku..aku..kata Puteri gagap.Dia gagal menjumpai jawapannya yang tepat.

Aku apa?!!!marah Redza.Dia tak mampu lagi menahan marahnya yang meletus itu.

Rambut Puteri ditarik tangan kirinya.Puteri menjerit kesakitan.

Kau cakap dengan aku,kenapa kau tak tolak dia?!!bentak Redza.

Aku...aku..ka..kaku time tu..balas Puteri sambil menahan sakit.

Kaku apanya gila!Kau memang suka kan dia rapat dengan kau?!Kau suka kan orang pegang-pegang kau?!Perempuan murah!bentak Redza lalu dia menghentakkan kepala Puteri itu ke cermin kereta di sisi Puteri itu.

Puteri mengerang kesakitan.Pedih rasanya.Dia memegang kepalanya yang berdenyut-denyut sakit.Air mata mengalir.

Tolonglah Redza..jangan macam ni..rayu Puteri dalam tangisannya.

Hati Redza sedikit sayu apabila suara tangisan Puteri kedengaran.

Aku nak berhenti,Puteri...tapi kau yang buat hal..kau yang buat aku marah!kata Redza yang agak kecewa dengan dirinya.Perasaanya bercampur.Marah ada,sedih pun ada.

Kalau kau taknak aku buat kau marah lagi...lepaskan aku..kata Puteri dengan sedunya.

What?!Kau nak aku lepaskan kau?!No way!kata Redza.

Lepaskan aku!jerit Puteri.

Kau jangan merepek,Puteri...aku takkan ceraikan kau!bentak Redza.

Aku tak tahan la Redza...kau ingat aku apa?!Tunggul kayu?!kali ini giliran Puteri pula nak meletus.

Aku bertahan selama ni sebab kau...aku taknak malu kan kau..aku jaga nama baik kau..tapi kau?!bentak Puteri pula.

Kau buat aku macam sial!bentak Puteri.

Pakkk!

Pipinya ditampar kuat oleh Redza.

Jaga mulut kau!kata Redza.

Puteri menjeling.

Kalau aku taknak jaga,kau nak buat apa?!Kau nak pukul aku?! Haa pukul lahh..pukul!!bentak Puteri.

Buat kali kedua,marah Redza meletus.

Genggamannya di stereng dilepaskan,kedua tangannya mencengkik leher Puteri itu dengan kuat.

Puteri mencari nafas.Meronta-ronta mahu melepaskan diri.Tali leher Redza ditariknya.Apa yang tangannya dapat gapai,itu yang dia akan tarik.

Kau lebih baik mati daripada kau perangai sial macam ni..bentak Redza.Matanya merah akibat menjerit.Urat di lehernya juga timbul.

Puteri makin kuat meronta.Dia tak dapat bernafas.

Mati la sial!jerit Redza.

Mata Puteri terbeliak.Tali leher Redza makin kuat ditariknya.

Tanpa disedari kereta itu melencong ke arah bertentangan dan akhirnya...

Tinggg!!!!

Bunyi hon kedengaran dengan kuat.

Redza memandang ke hadapan,begitu juga dengan Puteri.

Arghhh!!!jerit Redza.

PenggantiWhere stories live. Discover now