Bab24

107 6 0
                                    

Fit...panggil Puteri lembut.

Hmm?sahut Fitri lembut.Matanya masih terpejam.

Are you sleeping?soal Puteri lembut.

No.Why?soal Fitri pula.Matanya kekal terpejam.

Takboleh tidurlah.balas Puteri lalu mengiringkan badannya ke kanan.Menukar posisi seterusnya dapat melihat Fitri daripada sisi.

Sengaja Fitri ajak Puteri baring dekat depan khemah.Tengok langit malam yang penuh dengan bintang itu.Thrill la kononnya.Tak sangka pulak dia yang ngantuk dulu.

Why?soal Fitri lembut.Jelas sekali dia mamai.

I dont know.Carilah topik.Kita berbual.ujar Puteri.Tak boleh pejam pulak matanya malam ni.Maybe disebabkan si Fitri ni ada.Kenalah cover ayu sikit.Kantoilah nanti kalau tidur dengan gaya brutalnya.Buas tidurnya.

Topik?tanya Fitri.

Yes.balas Puteri pendek.

Hmm...Fitri berfikir sejenak.Cuba mencari topik perbualan dalam kemamaiannya itu.

Takde topiklah.U choose the topic.jelas Fitri.

Hmm..I choose?kata Puteri.

Yes.balas Fitri.

Hmmm...kali ini Puteri pula berfikir sejenak.

Who is Umairah?Soal Puteri.

Mata Fitri terbuka.Nama yang agak sensitif baginya.

Dia menukar baringnya kepada posisi mengiring.

Pasangan itu berhadapan secara mengiring.

Pandangan Fitri itu kelihatan serius.

Umairah.

                              ***
Boss,jangan macam ni.Boss sakit lagi.kata Lin.PA berbangsa Cina si Redza.Si Lin ni pun diarahkan oleh orang atasan Redza.Ditugaskan menjaga Redza ni sementara waktu.

Aku tak peduli,aku nak cari Puteri!bentak Redza dengan tongkatnya.Terhincut-hincut langkahnya ke arah kereta.

Ring!

Langkah Lin terhenti.Terbatal niatnya untuk menghalang pergerakan bosnya itu.

Hello?ucap Lin lembut.

Mukanya serius mendengarkan maklumat yang diterima.

Selepas beberapa ketika,talian itu dimatikan.

Boss?panggil Lin separa menjerit.

Jangan halang aku.Aku nak cari jugak!kata Redza sambil masih terhincut-hincut ke keretanya.

This news about your Puteri..kata Lin.

Langkah Redza terhenti.

Dia menoleh.

Puteri?

                                 ***

Umairah?soal Fitri.

Yes.Umairah.balas Puteri.

Perlu ke awak tahu?soal Fitri sambil tersenyum.Hidung Puteri yang tak berapa mancung itu dicuitnya.

Puteri tersenyum.

Yes.jelas Puteri.Benar-benar mahu kenal dengan insan bernama Umairah ni.

Kini Fitri kembali kepada posisi asalnya.Melihat bintang di langit malam itu.

She just a girl.kata Fitri sambil tersenyum.

I bet she not just a girl to you,right?ujar Puteri.Dia tahu Umairah seorang yang istimewa dalam hidup Fitri cuma gambarannya masih belum jelas tentang bayangan Umairah ini.

Fitri terdiam.Lama.Memikirkan solusi.Mahu lari daripada topik ini.

Ya,Umairah bukan sekadar wanita bagi dirinya.Dia special.

Fit?panggil Puteri perlahan.

Hmm?sahut Fitri.

Awak masih tak jawab soalan saya...kata Puteri masih berharap soalannya dijawab.

Its a long story.Very long story.jelas Fitri.

Hmm..well,kita ada 4 jam lagi sebelum matahari terbit.Rasanya cukup kan?jelas Puteri.

Aish minah ni.Tak give up lagi.bisik hati Fitri.

Dia melihat bintang itu.Berkelip-kelip.Ditambah desiran ombak yang berterusan.Dia sendiri tak tahu macam mana nak mulakan cerita ni.

Setelah Fitri terdiam untuk beberapa minit,Puteri menyedari harapannya untuk mengenali Umairah ini semakin kelam.

Daripada sisi Fitri itu,dia cuba memejamkan matanya.

Well,I met her 2 years ago,masa form 3...Fitri tiba-tiba bersuara.

Mata Puteri tak jadi terlelap.

                               ***

Boss,are you sure you can drive?soal Lin ragu-ragu dengan bossnya itu.

Kau pasti Puteri dekat situ?soal Redza pula.Tak menjawab soalan PAnya itu.

Kereta BMW milik Lin itu dipandu laju.

Daripada informer kita,disitulah.jawab Lin.

Gear ditukar.Pedal minyak makin kuat ditekan.

                                ***

Dia kat mana sekarang?soal Puteri.

Fitri tersentak namun dia mengawal perasaanya itu.

Fit?Dia kat mana?Puteri mengulanginya soalannya tadi.

She now in heaven.kata Fitri.

Kali ini Puteri pula tersentak.Menyesal pulak dia tanya soalan tu.

Sorry..saya tak tahu.jelas Puteri serba salah.

Fitri tersenyum kecil.

Its okay.katanya.

Dia penyelamat hidup saya.Kalau dia tak datang haritu,maybe saya dan Mak Azrul pun dah takde sekarang.jelas Fitri.

Tersengih mengenangkan peristiwa lalu.Kelakar pula setelah sekian lama tak mengingatinya.

Why?soal Puteri.Perasaan ingin tahunya makin kuat.

Umairah bt Yusof.Perempuan yang lebih sesuai jadi lelaki.kata Fitri sambil tersenyum.

Lelaki?soal Puteri.

Yes.

Kenapa pulak?soal Puteri lagi.

Dia boleh kalahkan 5 budak lelaki tak sampai 1 minit.jelas Fitri.

Dia gangster?soal Puteri.

Hmm..boleh dikatakan begitu tapi dia gangster versi perempuan melayu terakhir.kata Fitri sambil tersenyum lebar.

Ya,dia rindukan Umairah ketika ini.



PenggantiWhere stories live. Discover now