Jam menunjukkan pukul 11:45 malam.
Puteri sudah siap berkemas.Beg galasnya sudah diisi dengan pakaian dan barangan keperluannya.
Pintu biliknya itu dibuka perlahan.Dia mengintai sedikit suasana di luar sebelum membuka sepenuhnya pintu itu.Apabila dia mendapati line clear barulah dia keluar dengan menggalas begnya.
Dia melangkah perlahan menuruni tangga itu.Kelihatan suasana di ruang bawah sudah gelap.
Puteri menuruni tangga itu dengan berhati-hati.Tak mahu membuat bising dan lebih teruk lagi,mengejutkan Redza.
Sampainya dia di ruang bawah,dia dapat mendengar dengkuran Redza yang kuat itu.Dia tertidur di depan televisyen yang masih terpasang.
Buat kali terakhir,dia melihat Redza yang sudah tidur lena itu.
Aku dah tak tahan,Redza.bisik hati Puteri.
Dia memulas tombol pintu rumahnya itu.Dia melihat suasana malam di rumahnya itu.Nasib dia dah standby pakai sweater,suhu malam itu menjunam disebabkan hujan selepas maghrib tadi.
Dia melangkah keluar dari perkarangan rumah itu.Dia sendiri tak tahu nak kemana.Hari pun semakin larut.
***
Kejar dia!kata seorang lelaki berbadan sasa.
Azrul menoleh.Terdapat sekumpulan samseng sedang menuju ke arah mereka.
Lari,Fit!jerit Azrul sambil mengangkat Fitri yang sudah berdarah tu.
Fitri bangun secara paksa.Luka dikakinya berdarah dengan banyak.Dia kena lari jugak.Kalau tak,nyawanya akan tamat malam ni jugak.
Mereka berlari di lorong gelap itu sambil dikejar sekumpulan samseng itu.
Nasib Fitri dengan Azrul ni berdarah atlet so jauh jugaklah dia tapau tinggalkan samseng tu.
Rull...aku dah tak larat.Kau lari je la..tinggalkan aku kat sini.kata Fitri.
Kau jangan merepek la Fit.Aku takkan tinggalkan kau.Kita akan selamat.kata Azrul sambil tercungap.
Aku tak boleh la,Rul.kata Fitri.
Kau boleh,Fit!kata Azrul.
Derapan kasut kumpulan samseng itu semakin hampir.
Azrul menoleh ke arah mereka lalu dia kembali melihat wajah Fitri yang berdarah itu.
Otaknya ligat memikirkan cara untuk melepaskan diri.
Azrul menyeluk poketnya.Dia mengambil segugus kunci lalu dia berikan kepada Fitri.Dia menatap wajah Fitri itu.
Ni kunci rumah,Fit.Kalau aku tak balik,Beritahu mak aku sayang dia.kata Azrul lalu dia berlari ke arah bertentangan.
Fitri tersentak.
Azrul! Jerit Fitri.
Samseng itu kini berpecah.Mereka ingin mengejar keduanya.
Fitri sempat melihat Azrul dikejar buat kali terakhir sebelum dia juga melarikan diri.Dia juga perlu menyelamatkan dirinya yang cedera itu.Dia tak mahu mati lagi.
Jangan mati,Azrul!bisik hati Fitri.
***
Puteri melangkah perlahan menaiki tangga jejantas itu.Dia memeluk tubuhnya.Sejuk.
Tak tahu dia nak kemana ni.
Kalau lah Farouk ada kat sini...bisik hati Puteri.
Langkahnya terhenti apabila dia sampai di tengah jejantas itu.Dia melihat jalan raya di bawahnya itu.Penuh dengan kenderaan lalu-lalang.
Pandangannya kosong.Air matanya mengalir perlahan.
Farouk..
Nama itu disebutnya lagi.
Aku dah takde tujuan nak hidup dah,Farouk...kata Puteri.
Bunyi kenderaan memenuhi ruang telinganya.
Dia mendekati besi penghalang jejantas itu.Dia melihat ke bawah.Memandang jalan raya yang sibuk dengan kenderaan itu.
Air matanya jatuh ke bawah.
Tangannya mengenggam besi penghalang itu.Perlahan-lahan dia cuba memanjat besi penghalang itu.
***
Fitri tercungap-cungap.Tak sia-sia dia pernah jadi atlet sekolah dulu.Dia membetulkan topi yang dipakainya sambil mengelap peluh yang mengalir laju di dahinya itu.
Dia memerhatikan sekeliling.Nampaknya samseng itu gagal mengejarnya.
Fitri menghela nafas lega.
Dia menaiki anak tangga itu dengan perlahan.Dia menoleh ke arah tengah jejantas itu.
Dia tersentak.Matanya terbeliak.
Langkahnya yang tadi berjalan bertukar menjadi larian.Dia menaiki tangga itu dengan pantas melangkaui dua anak tangga sekaligus.
Dia berlari sekuat hati.
***
Aku rasa ini jalan terbaik,Farouk...kata Puteri sambil menangis.
Aku nak jumpa kau,Farouk.Tunggu aku.kata Puteri lagi.
Dia melihat ke bawah.Melihat jalan raya itu lalu dia memandang ke atas kembali.
Matanya dipejam rapat.Jantungnya berdegup dengan kelajuan penuh.
Dia menarik nafasnya dalam-dalam lalu dia lepaskan dengan perlahan.
Selamat tinggal,semua.bisik Puteri.
Dia bersedia untuk melompat.
1...
2...
3...
Ehhh apaaaa nii?!!!jerit Puteri tiba-tiba apabila dirinya dipeluk daripada belakang.Kedengaran nafas seorang lelaki yang sedang tercungap-cungap.
Lepaskan aku lah!jerit Puteri.Dia meronta.
No!kata Fitri.Dengan segala kudrat yang dia ada,dia menarik tubuh Puteri.
Lepaskan aku lah...Jerit Puteri yang masih meronta.
Tubuh Puteri berjaya ditarik Fitri.
Tubuh Puteri menghempap tubuh Fitri.Pautan Fitri masih kuat.
Kau kenapa?!!Lepaskan aku lah!!!jerit Puteri.
Pautan Fitri makin kuat.Suara teriakan Puteri makin kuat.
Puteri menumbuk peha belah kanan Fitri yang cedera.
Fitri mengerang kesakitan.
Terlerai pautan Fitri itu.Puteri dapat meloloskan diri.Dia sempat memijak perut Fitri sebelum melarikan diri.
Fitri mengerang kesakitan lagi.
Puteri melarikan diri namun langkahnya terhenti apabila dia menyedari tangannya terkena suatu cecair pekat.
Darah?!kata Puteri terkejut.Dia melihat tangannya itu.Sejak bila pulak dia berdarah ni.
Dia menoleh belakang.Melihat Fitri yang terbaring.Jelas Fitri sedang mengalami kesakitan.
Puteri melangkah menghampiri Fitri.
Dia melihat seluar Fitri yang berlumuran darah.Muka Fitri yang bengkak dan berdarah itu ditenungnya.
Fitri merenung Puteri sambil menahan kesakitan.
Puteri melutut.
Kau okay tak ni?soal Puteri.
YOU ARE READING
Pengganti
Teen Fiction"Kau bukan Farouk,Fit" "Aku tak sempurna Puteri,Aku bukan Farouk tapi aku yakin aku boleh bahagiakan kau"jelas Fitri. Adakah dia pengganti Farouk? Sebuah kisah sambungan daripada KERANA yang kelihatan memerlukan ending yang lebih formal.