Bab16

104 8 0
                                    

Malunya aku Zie......kata Puteri setelah dia duduk di tempatnya lalu dia menutup wajahnya.

Kenapanya kau ni?Pagi-pagi dah kalut macam ni..soal Zizie hairan.

Aku pun tak tahulah macam mana aku boleh terlanggar dengan mamat Fitri tu Zie...kata Puteri malu.

Tumpuan Zizie kini tertumpu pada Puteri.

Fitri lagi?soal Zizie terkejut.Bercampur dengan perasaan ingin tahunya yang membuak-buak.Dah banyak kali sangat Puteri ni terserempak dengan Fitri.

Puteri kembali menutup mukanya.Dia sendiri tak tahu macam mana dia boleh terlanggar Fitri.Dia menghantukkan kepalanya di atas mejanya itu.

Malunya Zie....katanya.

Kebetulan ke ni beb?Soal Zizie.

No!!!Kata Puteri.

Ini bukan kebetulan,kalau dah nak hampir 10 kali aku jumpa dia,ni bukan kebetulan tapi...sambung Puteri.

Jodoh?sambung Zizie.

Bukanlahhh!kata Puteri agak marah.

                              ***

Zie....kau tunggu sini kejap,aku nak pergi beli buku kat koperasi.kata Puteri.

Zizie yang sedang sibuk makan mee sup itu hanya mengangguk.

Puteri berjalan ke koperasi itu.Nasib dekat.Kalau jauh memang taklah dia nak jalan beli sendiri.

Makcik..buku latihan matematik yang saya nak beli minggu lepas dah ada stok?tanya Puteri perlahan.

Cuba tengok atas rak tu..ada tak?suruh Mak Jah selaku penjaga premis itu.

Puteri pun menoleh ke arah rak di belakangnya itu.

Yes!Tinggal satu..memang rezeki aku lah harini.getus hati Puteri.Dia tersenyun.

Dia pun melangkah ke arah rak itu.Dia menjengketkan kakinya sedikit untuk menggapai buku itu namun di waktu yang sama,buku itu digapai juga oleh seorang pelajar.

Fitri?!soal Puteri terkejut.

Eh kau lagi...apahal ni?tanya Fitri.

Apahal aku asyik jumpa kau ha?!Kenapa ha?!soal Fitri sambil mendekatkan dirinya dengan Puteri.

Langkah Puteri terdorong ke belakang dan berakhir apabila tubuhnya tersandar di rak buku itu.

Tangan kiri Fitri itu diletakkan di atas rak buku itu.Wajahnya dirapatkan dengan Wajah Puteri itu.

Kau tak jawab soalan aku lagi,kenapa kita selalu terserempak macam ni?Soal Fitri.Dia pun pelik.Kebetulan apakah ini madah terserempak.

Mana aku..ak..aku tahu..kata Puteri.Pandangannya dilarikan.Jantungnya berdegup seperti dia berlari 100 meter pecut.

Korang shooting movie apa ni?soal MakJah.

Fitri menoleh.

Aduhai..tadi Pak Abu,ni Mak Jah pulak.

Disaat Fitri menoleh,Puteri mengambil kesempatan itu untuk melarikan dirinya.

Oii..Put!panggil Fitri.
   
Fitri melihat buku latihan yang mahu dibeli Puteri itu.

                                ***
Dahinya diketuk perlahan.Malu teramat.Entah kenapa sejak daripada peristiwa dia lari rumah itu,pertemuan dengan Fitri kini menjadi seolah seperti suatu percaturan daripada Tuhan.

Kaki kanannya yang ingin melangkah itu terhenti apabila tangannya ditarik.

Tingggg!!!

Bunyi Hon kereta kedengaran dengan lantang.

Kau memang nak aku ingatkan supaya tengok kiri kanan dulu sebelum melintas ea?soal Fitri.

Wajah Fitri muncul disebelah Puteri yang seolah tak percaya.Dia kaku.Kali ketiga untuk harini.

Nah...kata Fitri sambil menghulurkan buku latihan yang mahu dibeli Puteri tadi.

Eh apa ni?soal Puteri agak terkejut.

Aku tahu kau nak beli buku ni,tinggal satu je ni.jawab Fitri.

Puteri dengan perlahan mengambil buku latihan itu daripada tangan Fitri

Thanks.ucapnya.

Fitri tersenyum kecil.

Dushhh!

Fitri terdorong ke belakang sedikit.
Pedih terasa di mukanya akibat ditumbuk.

Bukan aku dah warning kau ke jangan kacau bini aku?!bentak Redza.Pelajar sekolah yang berkumpul di situ menjadi senyap akibat suara Redza yang agak kuat itu.

Redzaa!...jerit Puteri sambil  menarik tangan Redza yang mahu meneruskan perbualannya dengan Fitri menggunakan buku limanya.

Stop it Redza..kata Puteri separa menjerit.Tangan Redza itu ditariknya dengan kuat.Dia tak mahu Fitri diapa-apakan dan dia tak mahu orang lain salah faham.

Fitri memegang dagunya itu.Matanya merenung tajam ke arah mata Redza itu.Marahnya membuak namun ditahannya.

Sabar Fit..Sabar.pujuk hatinya.

Kau apahal pandang aku macam tu?!bentak Redza lagi yang tadinya kelihatan sudah berhenti kini kembali ke arah Fitri.

Langkah Redza itu terhenti apabila Puteri menariknya lagi.Puteri mahu meleraikan pergaduhan itu.Semua mata yang berada di situ tertumpu ke arah mereka.

Stop it Redza..kata Puteri lagi.Memaksa suaminya itu bertenang lalu menariknya ke keretanya.

Kelibat Puteri dan Redza yang sedang masuk dalam kereta itu diperhatikan Fitri daripada hentian bas itu.

Daripada dalam kereta itu,Redza merenungnya tajam sebelum kereta itu dipandu laju meninggalkan kawasan sekolah itu.

Azrul datang ke arah Fitri.Daripada jauh dia nampak orang ramai berkumpul di hentian bas itu.Oleh itu,dengan cepat dia pergi ke situ.Rupanya Fitri.

Fit...kau ok tak?!soal Azrul gusar.

Fitri tak menjawab.Dia berang dengan sikap Redza itu.Kalau diikutkan hatinya tadi,memang bertumbuk jadinya dia dengan Redza nanti.

Fit?! Kau ok tak ni?!soal Azrul lagi mahukan jawapan.

Aku ok Rul..jawab Fitri lalu mengelap darah yang mengalir di bibirnya itu.


PenggantiWhere stories live. Discover now